رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
«دیار آفتاب» گزارش می‌دهد؛

گزارش‌ها حاکی از این است که آمار تصادفات منجر به جرح و فوت در استان مرکزی بالا است، لذا چاره‌اندیشی برای کاهش حوادث رانندگی در استان ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ استان مرکزی با 6 هزار و ۴۰۰ کیلومتر انواع آزادراه، راه‌اصلی و راه‌روستایی در کریدور شمال و جنوب، شرق و غرب قرار دارد، صنعتی بودن استان یک ویژگی بی‌نظیر و منحصر به فرد به شمار می‌رود به همین سبب توجه به امنیت، حمل و نقل و جاده‌های استان از اهمیت بیشتری نسبت به سایر مناطق کشور برخوردار است.

گزارش‌ها حاکی از این است که آمار تصادفات منجر به جرح و فوت در استان مرکزی بالا است، باید برنامه ریزی لازم برای کاهش آنها صورت گیرد. 

۴۴۴ نفر فوت ناشی از تصادف در راه‌های برون شهری استان مرکزی

محمد پورشمس، رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی درخصوص آمار ۹ ماهه تصادفات راه‌های برون‌شهری استان مرکزی گفت: در تصادفات راه‌های برون‌شهری استان در این بازه زمانی ۴۴۴ نفر فوت و بیش از پنج هزار نفر مجروح شده‌اند.

وی بیان کرد: کاهش چهار درصدی فوت ناشی از تصادفات و کاهش هشت درصدی مصدومین در این بازه زمانی در استان مرکزی به ثبت رسیده است.

رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی با بیان اینکه نقاط حادثه خیز استان ۳۷ مورد اعلام شده‌است، ادامه داد: نقاط حادثه‌خیز استان بیشتر از این تعداد است.

پورشمس خاطرنشان کرد: امسال در تصادفات جاده‌ای آزادراه ساوه - تهران ۳۴ نفر، آزاد راه ساوه - همدان ۴۶ نفر و در بزرگراه اراک - قم نیز ۳۶ نفر فوت شدند.

وی عنوان کرد: این اداره کل در حوزه ایمن‌سازی راه‌ها و ارتقاء فرهنگ ایمنی و ترافیک در دو سال گذشته، احداث ۵۸ کیلومتر روشنایی طولی در شبکه راه‌های استان با ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار، احداث ۴۷ مورد روشنایی نقطه‌ای با اعتباری افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال در حوزه روشنایی راه‌ها را انجام داده است.

رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی اظهار کرد: همچنین در زمینه ایمن‌سازی فیزیکی راه‌ها نیز تکمیل ۳۰ نقطه حادثه خیز، رفع ۱۱۵ نقطه حادثه خیز مصوب سال جاری از مجموع ۳۷ نقطه، ایمن‌سازی بیش از ۱۰۰ نقطه پر تصادف و مستعد حادثه راه‌های استان در یک سال اخیر، اجرای ۶۲ کیلومتر حفاظ بتنی با یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار، تعمیر و نصب ۷۹ کیلومتر حفاظ فلزی گاردریل، اجرای ۹ هزار و ۱۰۰ کیلومتر خط‌کشی در شبکه راه‌های استان با اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریال انجام شده است.

لزوم چاره‌اندیشی برای کاهش حوادث رانندگی در مرکزی

عابرین پیاده در شهر اراک ایمن نیستند 

سیدعلی حسینی، رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی درخصوص وضعیت تصادفات استان مرکزی گفت: زیرگذر میدان انقلاب یکی از پرخطرترین نقاط حادثه‌خیر و پرتصادف است که باید اقداماتی برای رفع این مورد انجام شود.

وی با اشاره آمار فوتی‌های شهرهای استان افزود: در ۹ ماهه گذشته ۴۴ فوتی در شهر اراک و ۲۱ فوتی در شهر ساوه بوده است.

رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی اظهار کرد: ۲۸ درصد فوتی‌های حوادث رانندگی کشور از عابرین پیاده هستند که در استان مرکزی فوت عابرین پیاده بر اثر حوادث جاده‌ای با آمار ۵۱ درصدی روبه‌رو است، یعنی عابرین پیاده ایمن نیستند.

حسینی تصریح کرد: علت اصلی فوت عابرین پیاده در تصادفات جاده‌ای، سرعت خودروها است.

وی بیان کرد: در سال جاری هفت فوتی در کمربندی شمالی اراک، حد فاصل میدان امام حسین(ع) تا آرامستان داشته‌ایم که از این تعداد ۶ نفر از عابرین پیاده بودند.

 رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی، نصب دوربین، سرعت‌کاه، پل عابر پیاده، عدم قطع برق تقاطع‌ها توسط اداره برق و فرهنگ‌سازی ترافیک را از عوامل کاهنده تصادفات، به‌ویژه عابرین پیاده دانست.

احداث سرعت‌کاه و پل عابر پیاده برای کاهش تصادف

 حجت‌الله مرادی، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک، پیرامون اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش حوادث رانندگی در اراک، گفت: از تعداد ۲۴ نقطه حادثه‌خیز مشخص‌شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی استان، ۱۵ مورد سرعت‌کاه ساخته شده و باقی تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی، در خصوص زیرگذر میدان انقلاب بیان کرد: تا یک ماه آینده طرحی توسط کارشناسان جهت اصلاح شیب زیرگذر میدان انقلاب ارائه می‌شود.

لزوم چاره‌اندیشی برای کاهش حوادث رانندگی در مرکزی

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک پیرامون جانمایی و نصب پل‌های عابر پیاده در اراک، افزود: ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث پل‌های عابر پیاده اختصاص یافته که در سطح شهر در میدان مقاومت، میدان فراهان، شهر صنعتی، بلوار شهید جهان‌پناه و انتهای خیابان قائم‌مقام، به بهره‌برداری رسیده است.

۵۰ درصد حادثه‌دیدگان تصادفات مسافر هستند

فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار استان مرکزی همه دستگاه‌های اجرایی و عوامل ذی‌ربط را به کار شبانه‌روزی در جهت کاهش تصادفات توصیه کرد و گفت: حوزه معاونت عمرانی و شهرداری اراک پیگیر رفع نقاط حادثه‌خیر تصادفات جاده‌ای باشند.

وی افزود: نقاط حادثه‌خیر تصادفات جاده‌ای در استان بررسی و از روش‌های موفق پیشگیری تصادفات استان‌های دیگر در جهت کاهش حوادث جاده‌ای استان مرکزی استفاده شود.

لزوم چاره‌اندیشی برای کاهش حوادث رانندگی در مرکزی

استاندار استان مرکزی بیان کرد: بیش‌از ۵۰ درصد از حادثه دیدگان حوادث جاده‌ای از مسافرانی‌اند که اهل استان مرکزی نیستند، فلذا باید در جهت آگاه‌سازی مردم و کاهش تصادفات، فرهنگ‌سازی استانی و کشور انجام شود.

مخلص‌الائمه اظهار کرد: نقاط حادثه‌خیر تصادفات جاده‌ای در استان بررسی و از روش‌های موفق پیشگیری تصادفات استان‌های دیگر در جهت کاهش حوادث جاده‌ای استان مرکزی استفاده شود.

شایان ذکر است با توجه به آمار بالای تصادفات جاده‌ای و همچنین ناامن بودن عابرین پیاده، باید تدابیری برای بهبود این وضع اندیشیده شود که البته می‌توان با نصب تابلو و علائم ترافیکی در جاده‌ها و خیابان‌ها و رعایت آن‌ها هم از سمت عابران پیاده و هم رانندگان از میزان تصادفات کاسته و مرگ و میر و آسیب‌های ناشی از آن را کاهش داد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار