رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-14 12:48 شماره خبر : 7736 https://diyareaftab.ir/short/4LJKA 0
استاد حوزه علمیه:

استادحوزه علمیه گفت: تأثیرات علمی و فکری امام رضا (ع) به دلیل ویژگی‌ها و کارکرد‌های خاص خود، در طول زمان و برای نسل‌های مختلف ماندگار و مؤثر باقی مانده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ مرضیه فردشوکتی در گفتگو با خبرنگار نار خبر؛ ضمن تسلیت سالروز شهادت امام رضا (ع) اظهار کرد: امام رضا (ع) در دوران خود به بسیاری از مسائل علمی، دینی و فلسفی پاسخ‌های علمی و مستدل دادند و همچنین گفت‌وگو‌های علمی ایشان با دانشمندان و فلاسفه از مذاهب مختلف، به‌ویژه در عرصه کلام و فلسفه، مباحث علمی و دینی به عنوان منابع مهمی برای مطالعه و پژوهش در زمینه‌های مختلف علمی و دینی محسوب می‌شوند.


وی افزود: یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تأثیر امام رضا (ع) در تحول فکری تشییع، تأکید ایشان بر استفاده از عقل و اجتهاد بود،‌ ایشان بر اهمیت عقلانیت و تفکر منطقی در فهم مسائل دینی و فقهی تأکید کردند و به این ترتیب به پیشرفت فکری و علمی در میان شیعیان کمک کردند و این رویکرد به تقویت پایه‌های فکری و نظری تشییع و افزایش توانایی اجتهاد و استنباط کمک کرد.


شوکتی تصریح کرد: امام رضا (ع) با تعامل و گفتگو با علما و دانشمندان دیگر مذاهب اسلامی، به تقویت وحدت اسلامی و ایجاد فضایی از تعامل و تبادل علمی کمک کردند و به پیشبرد تفکر و عمل اسلامی به شیوه‌ای جامع و متوازن انجامید و تأثیرات علم حضرت همچنان باقی مانده است.


استاد حوزه علمیه در خصوص آثار امام هشتم (ع) بیان کرد: آثار منسوب به امام رضا (ع) از جمله «رساله الذهبیه»، «صحیفه الرضا»، و «حدیث سلسله الذهب»، درک و بررسی شخصیت علمی و فکری ایشان را به‌طور عمیق‌تر ممکن می‌سازد و هر یک از این آثار به‌طور خاص به بررسی ابعاد مختلف آموزه‌ها و دیدگاه‌های امام رضا (ع) پرداخته‌اند.


وی در ادامه گفت: امام رضا (ع) دارای خصوصیات اخلاقی و ویژگی‌های بارز زهد و تقوا بودند که حتی دشمنان ایشان را نیز تحت تأثیر قرار داد. رفتار ایشان با مردم و دشمنان در نهایت ادب، تواضع، و مهربانی بود و این ویژگی‌ها به شدت بر روابط اجتماعی و تعاملات‌ایشان با دیگران تأثیرگذار بود.


فردشوکتی خاطرنشان کرد: زیارت امام رضا (ع) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و متبرک‌ترین زیارت‌ها در اسلام شیعه، دارای فضیلت‌ها و ثواب‌های ویژه‌ای است که یکی از فضیلت‌های بارز زیارت امام رضا (ع)، آمرزش گناهان است و در بسیاری از روایات آمده است که زیارت امام رضا (ع) باعث می‌شود که گناهان زائران بخشیده شود و آن‌ها از آلودگی‌ها پاک شوند.


این استاد حوزه در پایان گفت: گفت: زیارت امام رضا (ع) موجب تقویت ایمان و معنویت در زائران می‌شود و حضور در کنار مرقد امام و تفکر در مورد سیره و آموزه‌های‌ ایشان، به افزایش ایمان و تقویت ارتباط معنوی با خداوند کمک می‌کند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار