رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/02/08 Saturday - 2024 27 April السبت ، 18 شوّال ، 1445
ساعت
1402-12-10 13:47 شماره خبر : 3442 https://diyareaftab.ir/short/4LXyB 0
رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی:

رئیس دانشگاه پبام نور استان مرکزی گفت: مردم باید مسئله شرکت در انتخابات را نه فقط به عنوان یک وظیفه بلکه به عنوان یک حق مطالبه کنند.

به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در گفتگوی پیش‌رو، دکتر علی یونسی رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی به سوالات ما پاسخ داده است.

تأثیر شرکت و حضور مردم در انتخابات را بیان کنید؟

یونسی: دشمنان در طول این چند سال به روش‌های مختلف سعی کردند ایران را درگیر جنگ کنند تا این جنگ برای آنها منافع ایجاد کند. انتخابات یکی از جلوه‌های تصمیم گیری مردم است که تصمیم خواهند گرفت چه کاری باید انجام شود و اگر یک زمانی جمهوری اسلامی ایران مردم به این نتیجه برسند که مردم نباید در انتخابات شرکت کنند طبیعتاً فضا را برای یک مدل دیکتاتوری باز می‌گذارند که در آن صورت ابزار قدرت، ثروت و رسانه‌های غربی می‌تواند با ایجاد اشتباهات محاسباتی منجر به یک مدل‌هایی از حکمرانی شود که در آن مردم و جمهوریت هیچ نقشی ندارند و لذا مردم باید مسئله شرکت در انتخابات را نه فقط به عنوان یک وظیفه بلکه به عنوان یک حق مطالبه کنند.

معمولا دشمنان تلاش می‌کنند با بزرگ‌نمایی ایرادات و کوچک‌نمایی نقاط قوت و به فراموشی سپردن ویژگی‌های یک حکومت دینی مردم سالار کاری می‌کنند که خیلی مردم به دنبال حق خود نباشند بلکه به عنوان یک ابزار برای لجبازی از مردم سوء استفاده کنند بنابراین مردم با حضور و شرکت در انتخابات به کلی نقشه‌های دشمنان را برای ایجاد حکومت‌های طاغوتی به شکست خواهند کشاند.

حضور در انتخابات حق مردم است

چرا دشمنان از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ترس و واهمه دارند؟

یونسی: در واقع بعد از انقلاب اسلامی، از یک حکومت طاغوتی به یک حکومت دینی رسیدیم یعنی در جمهوری اسلامی نظام یک نظام دینی است و مردم هم اگر مردم دینی باشند طبیعتاً نتیجه آن منجر به شکست طاغوت‌ها خواهد شد که این یک مدل خطرناک برای جهان که ببینند در جمهوری اسلامی در رأس آن یک عالم دینی و ولی‌فقیه نشسته است که دنیا گریزان و ترسو نیست همچنین وابسته شرق و غرب نیست و به خداوند متعال تکیه دارد و در یک سمت نگاه به عاشورا، شهادت و ظهور و امید دارد در نتیجه این یک جامعه پویا است.

پس اگر چنین مدلی در جهان موفق شود مسائل و مشکلات خود را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد بقیه مردم دنیا خواهند گفت ما نیز این چنین حکومت دینی را می‌خواهیم. یکی دیگر از کارها و هدف‌هایی که دشمن انجام خواهد داد مردم دیگر، طمع شیرین یک نظام دینی ولایت‌فقیه را بچشند و بحثی مانند بهار عربی که سال‌های گذشته مطرح شد و برخی از دیکتاتوری‌ها را سرنگون کردند و اگر نبود غفلت از تفکرات ناب اسلامی قطعاً کشوری مانند مصر و دیگر کشورها به خوبی توانسته بودند حکومتی شبیه به حکومت جمهوری اسلامی ایران راه بیاندازند و یک ید واحدی برای زمینه سازی ظهور شکل گرفت.  

به نظر می‌رسد تلاش دشمن برای مشارکت مردم در انتخابات نه تنها برای رفع مسائل اقتصادی مردم نه برای دلسوزی است بلکه دشمن به خوبی فهمیده‌اند مدلی مانند جمهوری اسلامی ایران آنقدر مدل توانمندی است که اگر قرار باشد از این مسائل و مشکلات عبور کند یک خطر جدی برای مانفع آنها خواهد بود.


نقش دانشگاه و دانشجویان را در رابطه با انتخابات چیست؟

یونسی: یکی از وظایفی که دانشگاهایان بر عهده دارند جهاد تبیین است یعنی بیان کردن نکاتی که گره‌های ذهنی را باز می‌کند. بسیاری از مردم ایران عنادی با جمهوری اسلامی ندارند ولی عملکرد ضعیف برخی از مسئولان اعتماد مردم را کاهش داده که در این مقطع باید با روش‌هایی که در اختیار اعضای هیئت علمی و دانشجویان است بتوانیم در واقع گره‌های ذهنی را باز کنند که نه تنها خودشان در رای گیری شرکت می‌کنند بلکه خانواده‌های خود را برای رای گیری تشویق می‌کنند.

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، نقد و نظر و جهاد تبیین از وظایف اصلی دانشجویان و دانشگاهیان است تا بتوانیم دانشجویان را پیشگام قرار دهیم. دانشجویان بهترین‌های جامعه هستند یعنی یک خانواده حاصل زحمات و عمرشان فرزندشان است که ورد دانشگاه می‌شود.

حضور در انتخابات حق مردم است

یک نماینده اصلح باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

یونسی: نماینده اصلح باید ویژگی‌های شخصی و تخصصی داشته باشد که در ویژگی شخصی، شجاعت یک نماینده بسیار مهم است که قطعاً نماینده بعد از انتخاب شدن با ارکان ثروت، مقام و قدرت مواجه خواهد شد که نباید در مواجه با ثروتمندان و صاحبان قدرت، ضعیف عمل کند تا تبدیل به دست نشانده آنها نشود که این از ویژگی‌های شخصی یک نماینده است.

ویژگی تخصصی یکی از ویژگی‌هایی است که بسیاری از نماینده‌ها آن را در درون خود دارند که باید در یاد داشته باشد مسئول تصمیم گیری سطوح کلان کشور است و نه تنها باید در حوزه انتخابی خود دقت کند بلکه باید بتواند بدون محدودیت‌ها موانع را بر دارد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار