رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
1402-11-21 13:06 شماره خبر : 3244 https://diyareaftab.ir/short/Vp9Og 0
یادداشت:

امروز نظام جمهوری اسلامی به یُمن انقلاب اسلامی بدون اتکا به دیگر قدرت‌ها محکم و با اقتدار روی پای خود ایستاده است و با جهاد چهل‌ و پنج ساله خود بر استقلال و عزت کشور افزوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیارآفتاب»ُ به نقل از فراهان خبر؛ استقلال سیاسی یکی از مهمترین شاخصه‌های ارزیابی قوت حکمرانی در نظام‌های سیاسی است، حکومت‌های دست‌نشانده از استقلال سیاسی درونی برخوردار نیستند و این بیگانگان هستند که استقلال را در حکومت‌ها معین می‌کنند.

رژیم پهلوی نیز از جمله حکومت‌هایی بود که با دخالت بیگانگان اداره می‌شد، دخالت حقارت‌آمیز نظام سلطه و تحمیل قانون کاپیتولاسیون، کودتای ۲۸ مرداد، غارت و چپاول منابع طبیعی و سایر منافع ایران از جمله موارد عدم استقلال سیاسی در رژیم پهلوی بود. این موارد بیانگر اوج ذلت و سرسپردگی حکام مرعوب حاکم بر کشور بود. تصویب لایحه کاپیتولاسیون در مجلس سنا نشان داد چگونه سناتورهای این کشور که می‌بایست مدافع حقوق مردم باشند از منافع آمریکا دفاع می‌کردند.

پس از پیروزی انقلاب، استقلال جمهوری اسلامی از شرق و غرب شاخصی متمایز بوده و نظام توانسته است در سطح وسیع خود را از یوق شرق و غرب رها سازد.

شاید بتوان دفاع مقدس را به منزله نماد اصلی استقلال در دوران پس از انقلاب مطرح کرد که با وجود تلاش بسیاری از کشورها در براندازی نظام کوچک‌ترین خدشه‌ای به نظام و کشور وارد نشد.

به برکت انقلاب اسلامی تصمیمات اتخاذ شده در ایران اسلامی تحت فشار و اجبار هیچ قدرت خارجی صورت نمی‌گیرد البته به این معنی نیست که کارگزاران جمهوری اسلامی تحولات بین‌المللی را در بخش تصمیم‌سازی و تصمیم گیری محاسبه نمی‌کنند و رویکردهای عقلانی و مصلحت گرایانه را مورد توجه قرار نمی‌دهند بلکه سخن اصلی آن است که فرایند طراحی راهبردها بر اساس منافع ملی سنجیده می‌شود.

استقلال سیاسی دو بعد دارد بعد داخلی در انحصار اتخاذ تصمیمات از سوی دولت تجلی می‌یابد بدین معنا که دولت با برخورداری از حاکمیت مطلق برای مردم حق و تکلیف ایجاد می‌کند و هیچ امری نمی‌تواند برای آن محدودیت به وجود آورد. استقلال سیاسی در بعد خارجی بدین معنا است که ابتکار تعیین و اداره روابط با دیگر کشورها در دست دولت قرار دارد.

اینکه امروز جمهوری اسلامی از حیث استقلال سیاسی و امنیت در چه جایگاهی قرار دارد نیاز به توضیح و تحلیل ندارد، مردم به چشم خویش مشاهده می‌کنند که همه تصمیمات کشور در درون کشور گرفته می‌شود.

استقلال آن‌گونه که امروزه عده‌ای مطرح می‌کنند به معنای قطع روابط با دنیا و عدم نقش آفرینی در مناسبات سیاسی و اقتصادی دنیا نیست بلکه مقصود اصلی در استقلال یعنی اینکه فرآیند تصمیم سازی‌ها، تصمیم گیری‌ها و اعمال اقدامات بر اساس شرایط و اقتضائات داخلی صورت می‌گیرد و نه اجبار و تحمیل و خاص قدرت‌های خارجی باشد.

لازمه پیشرفت یک جامعه رسیدن به استقلال و عدم دخالت دیگران در امور داخلی آن جامعه است. امروز نظام جمهوری اسلامی به یُمن انقلاب اسلامی بدون اتکا به دیگر قدرت‌ها محکم و با اقتدار روی پای خود ایستاده است و با جهاد چهل‌ و پنج ساله خود بر استقلال و عزت کشور افزوده است.

فاطمه سادات فراهانی

کارشناس ارشد دانشگاه علم و صنعت ایران

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار