رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
چهارشنبه 1403/10/26 Wednesday - 2025 15 January الأربعاء ، 15 رجب ، 1446
ساعت
1403-10-26 14:01 شماره خبر : 10962 https://diyareaftab.ir/short/4Oryb
دیار آفتاب گزارش می‌دهد؛

اعتکاف به فرد کمک می‌کند تا به آرامش درونی دست یابد و خود را از گناهان پاک گرداند و باعث تقویت ایمان و اعتماد به خداوند می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» اعتکاف یک عمل دینی مهم در اسلام است که به معنای اقامت و خلوت در مسجد به مدت چند روز به‌منظور عبادت، تزکیه نفس و نزدیک‌تر شدن به خداوند است.

این عمل معمولاً در روزهای ایام‌البیض از ۱۳ رجب مقارن با سالروز ولادت امام علی (ع) انجام می‌شود، اما در سایر ایام سال نیز می‌توان به اعتکاف پرداخت.

از اهداف اعتکاف، تزکیه نفس است که فرصتی برای پاکسازی درونی از گناهان و بدی‌ها است.

اعتکاف به فرد امکان می‌دهد تا با اختصاص وقت به عبادت و دعا، رابطه خود را با خداوند تقویت کند و به طور کامل از دنیا و مشغله‌های روزمره دور شود و تنها به عبادت بپردازد.

یکی از مهم‌ترین شروط اعتکاف، اقامت در مسجد به مدت مشخصی است، معمولاً این مدت سه روز است، اما می‌تواند بیشتر نیز باشد.

فرد معتکف باید در طول مدت اعتکاف، به جزء برای ضرورت‌های شرعی مانند وضو گرفتن یا رفع نیازهای بهداشتی، از مسجد خارج نشود.

 

نیت اعتکاف باید خالصانه و برای رضای خداوند باشد. فرد معتکف باید در دل نیت کند که این مدت زمان را به عبادت و دوری از مشاغل دنیوی اختصاص دهد.

اعتکاف به فرد کمک می‌کند تا به آرامش درونی دست یابد و استرس‌ها و نگرانی‌های روزمره را کاهش دهد و باعث تقویت ایمان و اعتماد به خداوند می‌شود.

اعتکاف فرصتی برای تفکر درونی و خودشناسی است که به فرد کمک می‌کند تا بهتر به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرد.

امسال ۳۰ هزار نفر برای آئین اعتکاف در ۲۲۴ مسجد استان مرکزی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۲ درصد معتکفان را بانوان تشکیل می‌دهند.

قاب اعتکاف در مساجد شهر اراک آورده شده است.

 

در ادامه نظر برخی از کارشناسان استان مرکزی در خصوص اعتکاف را ملاحضه می‌کنید.

اعتکاف تمرینی برای عبادت واقعی است

نجیبه خاتون کرمی مدیر حوزه علمیه ریحانه الرسول (ص) گفت: عبادت در قرآن نه تنها به معنای انجام اعمال ظاهری مثل نماز و روزه است، بلکه مفهومی عمیق‌تر و وسیع‌تر دارد.

وی افزود: قرآن کریم در آیه‌ای مشهور می‌فرماید: «و ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون» (الذاریات، آیه ۵۶). خداوند می‌فرماید که انسان‌ها و جن‌ها تنها برای عبادت آفریده شده‌اند. این جمله ممکن است برای بسیاری از ما به یک جمله‌ی کلیشه‌ای تبدیل شده باشد که وقتی از ما می‌پرسند ما برای چی خلق شدیم؟ پاسخ می‌دهیم «برای عبادت».

کرمی تصریح کرد: عبادت در قرآن و اسلام تنها به اعمال ظاهری مانند نماز، روزه یا حج محدود نمی‌شود و این اعمال، همگی نشانه‌هایی از تسلیم و اطاعت از خداوند هستند، اما عبادت حقیقی در هر لحظه از زندگی انسان وجود دارد و در واقع، عبادت به معنای تسلیم شدن در برابر خداوند است، حتی در لحظاتی که مشغول کار، تحصیل یا روابط اجتماعی هستیم.

مدیر حوزه علمیه ریحانه الرسول (ص) تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین فرصت‌ها برای تمرین تسلیم در برابر خداوند، عبادت در قالب اعتکاف است و در واقع یک نوع فاصله‌گیری از دنیای مادی است که در آن فرد برای مدت زمانی معین، خود را در مسجد می‌بندد و به عبادت، دعا و تفکر در مورد زندگی معنوی‌اش می‌پردازد.

کرمی یادآور شد: وقتی فردی تصمیم می‌گیرد که در اعتکاف شرکت کند، در حقیقت نیت می‌کند که تمام وقت خود را در عبادت و بندگی خداوند بگذراند. این عمل مشابه نیت یک محرم در حج است که در آن فرد با گفتن «لبیک»، اعلام می‌کند که در برابر اراده خداوند تسلیم است و در اعتکاف هم فرد باید نیت کند که «ثَما وَطاعاً»، یعنی خدایا من عبد تو هستم.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از نکات مهمی که در اعتکاف باید به آن توجه کرد، این است که فرد نباید وقت خود را هدر دهد زیرا همانطور که در عبادت‌های دیگر نیز باید با نیت خالص و توجه کامل به انجام اعمال پرداخت، در اعتکاف نیز باید از هرگونه فعالیت بیهوده و نادرست پرهیز کرد.

کرمی عنوان کرد: باید توجه داشت که اعتکاف نه تنها زمانی برای عبادت فردی است، بلکه فرصتی است برای استفاده بهینه از وقت و انرژی که به دیگران و جامعه نیز خدمت کند(نار خبر).

اعتکاف محفلی برای خلوت با خدا

حجت‌الاسلام اکبر آقامحمدی مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) تفرش با اشاره به آیات خداوند در قرآن کریم گفت: براساس آیه ۵۶ سوره الذاریات خداوند می‌فرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلّا لِیَعْبُدُونِ؛ و جن و ﺍنس رﺍ جز برﺍی ﺍینکه مرا بپرستند نیافریدیم»، طبق منطق قرآن کریم هدف از خلقت جن و انس پرستش خدای یکتا است.

وی ادامه داد: هدف از خلقت انسان به مرحله عبد، عبودیت و بندگی اللهی رسیدن است؛ یعنی به مرحله‌ای برسد که تمام احتیاجات، فقر و نیاز خود را از خدا طلب کند.

مدیر حوزه علمیه تفرش با اشاره به آیه ۱۵ سوره فاطر افزود: «أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیّ الْحَمِیدُ؛ ﺍی مردم! شمایید نیازمندﺍن به خدﺍ و فقط خدﺍ بی‌نیاز و ستوده ﺍست».

آقامحمدی ادامه داد: انسان فقیر و محتاج به خدا است، عبد یعنی انسان خود را فقر محض بداند و خود را بند خدا کند. تمام انبیاء اللهی که آمده‌اند هدف اولیه آنان نیز همین بوده است که انسان را از هوای نفسانی، امیال، شهوات و طاغوت نجات دهند و به بند اللهی و بنده خدا شدن سوق دهند.

وی با اشاره به آیه ۳۶ سوره نحل، بیان کرد: در قرآن آمده است: «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطّاغُوتَ؛ و همانا در هر ﺍمتی پیامبری فرستادیم که [ﺍعلام کند که] خدﺍ رﺍ بپرستید و ﺍز [پرستش] طاغوت بپرهیزید.» هدف خلقت و انبیاء به مرحله عبودیت و بندگی خداست تا انسان بنده طاغوت، شهوت و امیال نشود.

آقامحمدی با اشاره به مراسم اعتکاف بیان کرد: یکی از محافل و مراسماتی که کمک می‌کند تا انسان به آن هدف که خدا تبیین کرده برسد مراسم اعتکاف است. اعتکاف محل و محفلی است که خلوت با خدا، تفکر در آیات اللهی، انس با قرآن و ادعیه با هدف نزدیکی و قرب انجام می‌شود.

مدیر حوزه علمیه تفرش خاطرنشان کرد: انسانی فقیری است که باید با خالق و خدای خود اُنس داشته باشد؛ اعتکاف محفلی است که انسان به قرب و بندگی نزدیک می‌شود و با خدا خود اُنس می‌گیرد و از تعلقات و زینت‌های دنیایی رها می‌شود و محلی پیدا می‌کند تا با خدای تبارک و تعالی نزدیک شود.(ندای تفرش)

اعتکاف بستری ویژه برای بندگی است

صنم هدایتی عضو ستاد برگزاری اعتکاف شهرستان ساوه گفت: اعتکاف یک عمل عبادی با آثار روحی و معنوی فراوان است که به تقویت ایمان و حیات‌بخشی به روح انسان کمک می‌کند.

وی افزود: این عبادت، با دوری از مشغله‌های دنیوی و تمرکز بر عبادت و ارتباط نزدیک‌تر با خداوند، فرصت مناسبی برای بازسازی و تجدید قوای روحی است و انسان را به تفکر و تدبر در امور معنوی و تقویت ارتباط با خداوند سوق می‌دهد.

هدایتی تصریح کرد: این دوره معنوی به عنوان فرصتی برای پاک‌سازی دل از رذائل اخلاقی و گناهان محسوب می‌شود و در نهایت باعث نزدیکی بیشتر انسان به خداوند و بازسازی روحی او می‌شود.

وی یادآور شد: از فرصت سه روزه اعتکاف باید به بهترین نحو برای گفتگو با نوجوانان و جوانان در زمینه‌های مختلف دینی و فرهنگی استفاده کرد زیرا این عبادت معنوی فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط چهره به چهره با نسل جوان است تا درباره مسائل مهمی مانند حجاب و جهاد معنوی به بحث و تبادل نظر پرداخته شود.

هدایتی در ادامه گفت: برای بهره‌مندی بیشتر از این فرصت، می‌توان از ظرفیت مبلغین حوزه‌های علمیه و مدرسین سواد رسانه استفاده کرد تا مسائل روز دینی به‌طور صحیح و آگاهانه برای نوجوانان و جوانان روشن‌سازی شود. زیرااین برنامه‌ها به‌عنوان ابزاری مؤثر برای افزایش آگاهی دینی و فرهنگی در میان نسل جوان و تقویت پایه‌های اعتقادی آنان مطرح است.

به گزارش «دیار آفتاب» اعتکاف یکی از عبادات مهم و ارزشمند در اسلام است که به فرد کمک می‌کند تا به تقرب الهی دست یابد و از مشاغل دنیوی فاصله بگیرد. این عمل دینی و عبادی دارای آثار و فواید بسیاری است که می‌تواند به بهبود روحیه و افزایش معنویت فرد کمک کند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط:
نظرات:
آخرین اخبار
تمامی حقوق مادی و معنوی، برای پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» محفوظ می باشد.