درباره نویسنده
خطبه 42 نهجالبلاغه؛
وصف قرآن کریم

حضرت علی (ع) در نهجالبلاغه از وصف قرآن کریم گفتهاند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» هر روز یک حکمت از نهجالبلاغه امیرالمؤمنین علی (ع) را میخوانیم.
وَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ یَقُولُ «ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْءٍ» وَ فِیهِ [تِبْیَانُ کُلِ] تِبْیَانٌ لِکُلِّ شَیْءٍ، وَ ذَکَرَ أَنَّ الْکِتَابَ یُصَدِّقُ بَعْضُهُ بَعْضاً وَ أَنَّهُ لَا اخْتِلَافَ فِیهِ، فَقَالَ سُبْحَانَهُ «وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلافاً کَثِیراً»، وَ إِنَّ الْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِیقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِیقٌ، لَا تَفْنَی عَجَائِبُهُ وَ لَا تَنْقَضِی غَرَائِبُهُ وَ لَا تُکْشَفُ الظُّلُمَاتُ إِلَا بِهِ.
ترجمه:
(خداوند) میگوید: «ما در این کتاب چیزی را فرو نگذاشتهایم. یا: «در آن بیان هر چیزی است» و نیز بعضی از قرآن بعض دیگر را تصدیق میکند و در آن هیچ اختلافی نیست، که، «اگر نه از سوی خدا آمده بود در آن اختلاف بسیار مییافتند». قرآن ظاهرش زیباست و باطنش ژرف است. عجایبش انتها نپذیرد و غرایبش پایان نگیرد. و تاریکی جز بدان از میان نرود.
شرح:
سپس بار دیگر امام (علیه السلام) به اصل مسأله باز میگردد و این حقیقت را روشن میسازد که اسلام برای تمام نیازهای زندگی بشر، آنچه از احکام لازم بوده است تشریع کرده و چیزی فروگذار نکرده است. و به این ترتیب مسأله «ما لا نَصَّ فیهِ لا حُکْمَ فیهِ؛ آنچه نصّی در آن وارد نشده حکمی ندارد» را از آنها میگیرد و میگوید: «خداوند سبحان میفرماید: ما هیچ چیزی را در قرآن فروگذار نکردیم و در قرآن بیان همه چیز آمده است!» (وَاللهُ سُبْحانَهُ یَقُولُ: «ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْء وَ فیهِ تِبْیان لِکُلِ شَیْء). (۱)
این دو آیه گواه روشنی است بر این که خداوند هرگز دین ناقصی نازل نکرده و از کسی برای تکمیل آن استمداد نجسته است؛ بلکه همه آنچه مورد نیاز است در قرآن مجید آمده، بخشی در عمومات قرآن، و بخشی در احکام خاصّه که شرح آن در بحث نکات، به خواست خدا، خواهد آمد.
سپس برای این که این حربه را نیز از قاضیان ضدّ و نقیض گو بگیرد، که هر کدام ممکن است به آیهای استناد جسته که مفهوم آن با یکدیگر متفاوت باشد، میافزاید: «خداوند فرموده بخشهای قرآن یکدیگر را تصدیق و تأیید میکنند و هیچ گونه اختلافی در آن وجود ندارد!» (وَ ذَکَرَ اَنَّ الْکِتابَ یُصَدِّقُ بَعْضُهُ بَعْضاً وَ اَنَهُ لا اختِلافَ فیهِ).
بعد برای تکمیل این سخن و بیان دلیل روشنی از خود قرآن بر این که هیچ گونه اختلافی در میان آیات آن نیست میافزاید: «خداوند سبحان فرمود: اگر این کتاب از سوی غیر خدا بود اختلافات بسیاری در آن مییافتند» (فَقالَ سُبْحانَهُ: «وَلَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیْر الله لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً کَثیراً»). (۲)
بدیهی است انسانها علمشان محدود است و با گذشت زمان یا دگرگونی مکان و خلاصه کشف امور تازه، افکارشان تغییر مییابد؛ و به همین دلیل ممکن است یک گوینده یا یک نویسنده در طول زمان عمر خود، مطالب ضدّ و نقیض و مختلفی را بگوید که لازمه محدود بودن علم و دگرگونی و تکامل افکار با گذشت زمان است. اینها از یکسو، از سوی دیگر انسان فراموشکار است؛ چه بسا مطلبی را امروز بگوید و فردا یا ماه و سال دیگر آن را فراموش کند و نظری بر خلاف آن ابراز دارد.
ولی خداوندی که عالم به همه چیز است و گذشته و آینده «وَ ما کانَ وَ ما یَکُونُ» را میداند، گذشت زمان هیچ تغییر و دگرگونی در ذات مقدّسش ایجاد نمیکند؛ چرا که مافوق زمان و مکان است. و از این گذشته نسیان و فراموشی برای او مفهومی ندارد. چگونه ممکن است در کلام چنین کسی کمترین اختلاف و سخنان ضدّ و نقیض باشد.
از مجموع آنچه در بالا آمد به خوبی میتوان نتیجه گرفت که امام (علیه السلام) با بیان رسا و تحلیل دقیق و ظریفش مسأله تصویب و تمسّک به قیاس و استحسان و اجتهاد به رأی را بکلّی باطل میکند و راه فراری برای طرفداران آن باقی نمیگذارد؛ زیرا خدا دین کاملی نازل کرده و قرآن، جامع همه نیازهای انسانهاست و پیامبر کمترین کوتاهی در تبلیغ آن نکرده و هرگز خداوند اختلاف را برای امّت اسلامی نپذیرفته و همه جا آنها را دعوت به اتّحاد و وحدت کرده است. بنابراین اعتقاد به صحّت آرای متناقض و تصویب فتاوای مختلف و همه را حکم واقعی الهی دانستن، چه معنا و مفهومی میتواند داشته باشد، این یک انحراف و اشتباه و گمراهی است نه یک واقعیّت!
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- «علی فاضلی» نایبقهرمان مسابقات قویترین مردان شد
- آخرین وضعیت پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی
- تلخ و شیرینهای ۴ ساله خانه ملت!
- برگزاری اجتماعات یادگیری معلمان
- دادستان جدید خمین معرفی شد
- مسیرهای راهپیمایی روز قدس در استان مرکزی
- حادثه تلخ بمباران شهر اراک در دوران دفاعمقدس
- «حسین افضلی» بازرس کل استان مرکزی شد
- تأثیر هوش مصنوعی در تکامل دین
- فرمانده سپاه ناحیه خمین معرفی شد
آخرین اخبار
- الهه حسیننژاد قربانی چه شد؟
- وقتی شادی مردم مثل آلومینیوم سود ندارد
- ممنوعیت سگگردانی در اراک مطالبه مردم و مسئولان
- نماز عید قربان در فراهان برگزار شد
- شکوه بندگی عید قربان در اراک
- گل بچه گانهای خوردیم
- استقلال ملی با نگاه به غرب بهدست نمیآید
- سستی در برابر دشمنان خیانت به اسلام است
- اقامه نماز عید قربان در اراک
- نماز عید قربان در ساوه اقامه شد
- مشاهده بیشتر