رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
جمعه 1403/02/14 Friday - 2024 03 May الجمعة ، 24 شوّال ، 1445
ساعت
1403-01-21 06:18 شماره خبر : 4534 https://diyareaftab.ir/short/4O98p 0
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی عنوان کرد:

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی با اشاره به اینکه مردمی‌سازی اقتصاد راهکار تحقق شعار سال است گفت: اقتصاد یک کشور قلب تپنده پیشرف آن کشور است که بهبود و موفقیت آن با مشارکت مردم تحقق می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ شعار امسال توسط مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شد تا امر تولید داخلی در پیشرفت اتصاد کشور بیش‌تر از پیش مورد اهمیت واقع شود.

شعار امسال بیانگر توجه ویژه به تولیدات داخلی با همکاری و مشارکت مردم است که رهبر انقلاب اسلامی با هوشمندی خاص خود آن را عنوان کرده است فلذا تولیدات داخلی با مشارکت مردم کامل‌تر می‌شود و می‌تواند با هدف در مسیر سازندگی کشور حرکت کند.

رشد اقتصادی و پایدار کشور وابسطه به افزایش تولیدات داخل است و لازمه افزایش قدرت و استقلال کشور تکیه بر توان تولیدات داخلی، صادرات و کاهش وابستگی به ارزهای خارجی است.

موتور محرک پیش‌برنده اقتصاد هر کشوری، جهش در تولیدات داخلی آن است و باید از حضور، همکاری و ظرفیت مشارکت مردم در واحدهای تولیدی بهره کافی را برد.

پیرامون این موضوع با علی مقدسی، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی گفتگوی اختصاصی به عمل آمده که به شرح زیر است.

سوال: چه میزان شعار سال ۱۴۰۳( نهضت تولید با مشارکت مردم) در نقش و نگار پیشرفت کشور اهمیت دارد؟

مقدسی گفت: این شعار نه تنها به ارتقاء سطح تولید و رشد اقتصادی کمک می‌کند، بلکه با فراهم آوردن فرصت‌های شغلی و ایجاد ارتباط نزدیک‌تر بین مردم و صنایع، به افزایش رفاه اجتماعی کمک خواهد کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی بیان کرد: در زمینه‌های نظامی، پزشکی، فرهنگی و دیگر زمینه‌ها توانسته‌ایم به توانمندی برسیم که استکبار جهانی راه نفوذ در آن را نداشته باشد اما در زمینه اقتصاد به این توانمندی نرسیده‌ایم.

وی افزود: مهم‌‌ترین مسئله کشور اقتصاد است که با جهش تولید حل می‌شود، که همین مورد هم دلیل نام‌گذاری سال توسط مقام معظم رهبری به نام جهش تولید با مشارکت مردم است‌.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی بیان کرد: مردمی‌سازی جهت تولید راهکاری مهم برای بهبود تولیدات داخلی است، زیرا به دلیل کمبود سرمایه دولت در حوزه تولید، مردم می‌توانند با همکاری هم تولیدات داخلی را رونق دهند.

مردمی‌سازی اقتصاد راهکار تحقق شعار سال

سوال: دلیل اهمیت‌داشتن تولید داخلی در پیشرفت اقتصادی کشور چیست؟

مقدسی گفت: زمانی که تولیدات یک کشور داخلی شد، وابستگی آن به خارج از کشور، واردات و ارزهای غیر بومی کاهش می‌یابد.

وی افزود: با افزایش تولید داخلی، کشورهای استکبار جهانی توانایی ضربه‌زدن به وسیله تحریم‌ها را ندارند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی بیان کرد: ارزهای خارجی از جمله دلار، معاملات اقتصادی را برهم می‌زند، زیرا با اعمال فشار و زور کشورهای قدرتمند اقتصادی و ظالم دنیا، نرخ آن تغییر کرده و به صورت مستمر ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد و در درازمدت قدرت خرید و فروش مردم کشور را کاهش می‌دهد.

سوال: چگونه تولیدات داخلی در کشور افزایش می‌یابد و می‌توان به آن جهش داد؟

مقدسی گفت: جهش تولید بزرگترین دغدغه خانواده‌ها و جوانان فارغ‌التحصیل، برای ایجاد اشتغال است.

وی افزود:  بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله افزایش سن ازدواج، طلاق، اعتیاد و کاهش فرزندآوری، به خاطر بیکاری و مشکلات اقتصادی هستند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی بیان کرد: دولت توانایی سرمایه‌گذاری بر روی بخش‌های خصوصی را ندارد و نمی‌تواند به‌تنهایی ثبات تولیدات داخلی و نیازهای کشور را تأمین کند، از این رو  به ناچار دست به واردات می‌زند که خود باعث کاهش توان اقتصادی کشور می‌شود.

مقدسی عنوان کرد: مردم با سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی خرد و کلان، یک موتور محرک در کنار دولت می‌شود که با تولیدات روزافزون، توان کشور را در تولیدات داخلی افزایش می‌دهد و کشور را نه‌تنها از واردات بی‌نیاز می‌کند، بلکه توان صادراتی محصولات تولیدشده در کشور را افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: با مشارکت مردم در تولید، فرصت‌های شغلی گوناگونی فراهم می‌شود که به نوبه خود در اشتغال‌زایی موثر است و همچنین نیروی انسانی کارآمد، فداکار و فعال، به ویژه جوانان نخبه، فرصت‌های کم‌نظیری برای جهش تولید با رویکرد مشارکت مردم فراهم می‌سازند.

مردمی‌سازی اقتصاد راهکار تحقق شعار سال

سوال: دریافت مالیات از واحدهای تولیدی چه تأثیری در میزان تولید و مشارکت مردم دارد؟

مقدسی گفت: هر ارگان و هر شرکتی، یک مسئولیت اجتماعی دارد که ازجمله آن پرداخت مالیات به دولت است که این مالیات صرف اقشار ضعیف و رشد جامعه می‌شود.

وی افزود: برای بهبود شرایط اقتصادی واحدهای تولیدی تازه‌کار و مجموعه‌هایی که به توان مالی مطلوبی نرسیده‌اند معافیت‌های مالیاتی ایجاد شود و هر کس متناسب با درآمدش مالیات بپردازد و از اعمال فشار بر بخش تولید و اقشار آسیب‌پذیر جامعه اجتناب شود، تا مردم بتوانند بدون دغدغه به راه‌اندازی خط تولیدی خود بپردازند و مالیت زودهنگام، مانعی برای تولیدات و مشارکت در بخش‌های تولیدی نشود.

سوال: موانع تولید در داخل کشور چیست؟

مقدسی گفت: مشارکت واقعی مردم در چارچوب اصول و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نوعی انقلاب اقتصادی را به دنبال خواهد داشت که نتیجه آن جهش تولید، همراه با رفع فقر و تحقق عدالت است که باید موانع این امر مهم از سر مسیر برداشته شود.

وی یکی از موانع تولید را افزایش سودآوری در بخش‌های غیرتولیدی دانست و افزود: وقتی در یک کار خدماتی یا دلالی می‌توان سودآوری بیشتر و بی‌دردسرتری داشت، دیگر اشتیاق برای راه‌اندازی کار تولیدی به‌وجود نمی‌آید.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی بیان کرد: افزایش سود‌های بانکی و نرخ‌های افزایشی طلا و سکه، موجب عدم سرمایه‌گذاری مردم در بخش‌های تولیدی شده است.

مردمی‌سازی اقتصاد راهکار تحقق شعار سال

سوال: برای اینکه مردم تمایل بیشتری به راه‌اندازی واحد‌های تولیدی و مشارکت در تولید داشته باشند چه اقداماتی را باید انجام داد‌؟

مقدسی گفت: تسهیل در دریافت مجوزهای مربوطه، که سامانه ملی مجوزهای توانسته است تا حدودی در امر تولید موثر باشد و مردم با راحتی مجوزهای کاری خود را دریافت کنند، کاهش فاصله زمان سرمایه‌گذاری با سوددهی که بتوان علاوه‌بر زحمت در کار تولیدی، امید بازگشت زودهنگام سود سرمایه وجود داشته باشد.

وی از مشکلات تولیدی کشور سخن به میان آورد و بیان کرد: تورم، تحریم، نوسانات نرخ ارز، وابستگی تولید به واردات، روند نزولی سرمایه‌گذاری در بخش صنعتی، افت بهره‌‌‌وری بنگاه‌‌‌ها، ماشین‌‌‌آلات فرسوده، افزایش مالیات تولید، دشواری تامین نقدینگی و سرمایه در گردش، گرانی و دشواری تامین مواد اولیه، مسیر دشوار تامین مالی و دریافت تسهیلات بانکی، افت تقاضا، کاهش قدرت خرید مردم و افت فروش در بازارهای داخلی، دشواری‎‌‌‌ها و موانع صادرات و فروش در بازارهای صادراتی، قیمت‌گذاری دستوری و سیاستگذاری‌‌‌های اشتباه در بخش تولید که منجربه افزایش ظرفیت‌‌‌های خالی تولید شده است در کنار معضل تامین نیروی انسانی متخصص از اصلی‌‌‌ترین چالش‌‌‌های بخش تولیدی کشور هستند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی عنوان کرد: با ناامن شدن فضای کسب‌ و کار، ریسک فعالیت در بخش مولد اقتصاد افزایش می‌یابد و به کاهش فعالیت تولیدی و سازنده، به نفع بازارهای سوداگری با ریسک پایین‌‌‌تر منجرب می‌شود.

مقدسی اظهار کرد: باید در نظر داشت که اگه مردم واحدهای تولیدی را رونق دهند و در آن مشارکت داشته باشد، مشکلات مطرح‌شده کاهش می‌یابد و البته باید به این نکته توجه داشت که دولت موانع تولید را برای بخش‌های مردمی کاهش دهد.

سوال: دلیل ایجاد واژه مشارکت مردم در شعار سال چیست و مشارکت مردم چه تاثیری در تولیدات داخلی کشور دارد؟

مقدسی گفت: این موضوع توسط اقتصاددان‌های سرشناس بررسی شده است که دولت نمی‌تواند بار همه واحدهای تولیدی را به‌تنهایی به دوش بکشد، فلذا باید در راه‌اندازی واحدهای تولیدی، مشارکت مردم افزایش یابد و با تزریق سرمایه‌های خرد و کلان توسط خود مردم، بخش‌های تولیدی خصوصی مدیریت شود تا علاوه‌بر اشتغال‌زایی، سودآوری چشم‌گیری در اقتصاد کشور ایجاد شود.

وی افزود: یکی از لوازم تحقق شعار امسال، تبیین  مشارکت مردم به معنای صحیح آن است، یعنی عموم فعالان اقتصادی، در فرایند اقتصادی، هم مالک باشند، هم مدیر و هم در جریان کارگری نقش داشته باشند، به گونه‌ای که عموم فعالان اقتصادی، خود مالک منابع تولیدی، کار و محصول کار خود گردند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی بیان کرد: یکی از ساختارهای مهم اقتصادی که زمینه مشارکت مردم را به نمایش می‌گذارد، ساختار تعاونی‌ها است که با نقش‌آفرینی خود توانسته‌اند گام موثری در زمینه ساخت و ساز و تولید داشته باشند.

مقدسی عنوان کرد: توسعه صنایع داخلی و کاهش وابستگی به واردات، بهبود سطح توانمندی‌های تولیدی و تکنولوژیکی، و ارتقاء کیفیت محصولات، اهدافی هستند که با مشارکت فعال مردم قابل دستیابی است، از این رو، شعار «جهش تولید با مشارکت مردمی» به عنوان یک راهبرد جامع برای تحقق توسعه پایدار در کشور اهمیت دارد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار