رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-16 04:14 شماره خبر : 7766 https://diyareaftab.ir/short/4yjMj 0
«دیار آفتاب» گزارش می‌دهد؛

تعاونی‌ها بستر مناسبی برای ایجاد سرمایه‌گذاری اصولی در زمینه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ تشکیل تعاونی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور به قدری مهم و دارای اهمیت است که بارها رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌ها به آن اشاره کرده‌اند که در دیدار با کارگران موخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ ایشان با اشاره به شعار سال، یکی از وظایف مهم مسئولان را شناسایی و تبیین زمینه‌های مشارکت مردم در تولید همچون ایجاد شرکت‌های تعاونی، کمک به تولیدات خانگی و صنایع‌دستی، مساعدت در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت فعالیت‌های کشاورزی و دامداری خواندند که مسئولان و صاحب‌نظران اقتصادی در دولت و خارج دولت راه‌های فراوان مشارکت در تولید را به مردم نشان دهند و زمینه مشارکت را نیز فراهم و آسان کنند.

تعاونی‌ها نقش به‌سزایی در شکوفایی اقتصادی کشورها دارد که به عبارتی می‌توان گفت تعاونی‌ها نقش مهمی در تولید ملی، کارآفرینی و جذب نیروی کار دارند و به عنوان واحدهای اقتصادی کوچک، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در این فرآیندها مشارکت می‌کنند.

تعاونی‌ها بستر مناسبی برای ایجاد سرمایه‌گذاری

واحدهای اقتصادی به صورت گروهی و با مشارکت اعضا تشکیل می‌شود که هدف اصلی آن‌ها بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی اعضا از طریق همکاری و همیاری است. برخی از مزایای تعاونی‌ها عبارتند از: تولید و اشتغال‌زایی، توزیع عادلانه درآمد، تقویت اقتصاد محلی، افزایش بهره‌وری و توسعه پایداراست.

اساسنامه یک تعاونی سندی است که چارچوب قانونی و عملیاتی تعاونی را تعیین می‌کند. این سند شامل اطلاعات مهمی مانند: نام و نوع تعاونی، اهداف تعاونی، موضوع فعالیت، حوزه عملیات، مدت فعالیت، مرکز اصلی و نشانی، میزان سرمایه، مقررات مربوط به اعضا، ارکان تعاونی، مقررات مالی و کار و انحلال و تصفیه است.

تعاونی‌ها بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کنند

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: تعاونی‌ها بستر مناسبی برای ایجاد سرمایه‌گذاری اصولی در زمینه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی هستند.

ولی‌الله بیاتی، در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ در خصوص اهمیت تشکیل تعاونی‌ها به عنوان یک بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: شرکت‌های تعاونی می‌توانند با تجمیع کردن سرمایه‌های کم مردم و با حمایت و پرداخت تسهیلات مالی توسط دولت، تجمیع سرمایه‌های پراکنده و سرگردان جامعه و با استفاده از منابع و امکانات بالقوه فراوان این سرمایه را در خدمت تولید و اقتصاد کشور قرار دهد که انجام این کار از توان افراد جامعه به صورت انفرادی خارج است.

تعاونی‌ها بستر مناسبی برای ایجاد سرمایه‌گذاری

وی افزود: تعاونی‌ها بستری مناسب برای به وجود آوردن سرمایه‌گذاری اصولی در زمینه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی هستند که با روحیه همیاری و همکاری یکدیگر می‌توانند از این محل برای رسیدن به مدارهای توسعه استفاده کنند.

از مشارکت مردمی در تعاونی‌ها در چهارچوب قانون استفاده شود

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تعاونی‌ها به عنوان مشارکت مردمی به صورت منسجم در چهارچوب قانون صورت می‌گیرد از جمله تعاونی توسعه عمرانی، شهری و یا تعاونی مسکن که بایستی با آگاهی و ذکاوت مسئولان و حمایت پرشور مردم بهتر از قبل، این تعاونی‌ها راه‌اندازی و بکارگیری شوند و از سرمایه‌های ملی در رابطه با بازسازی، عمران و آبادی کشور استفاده شود.

بیاتی عنوان کرد: اگر مردم به تعاونی‌ها اعتماد کنند و سرمایه‌های خود را در اختیار تعاونی‌ها قرار دهند می‌توان در بحث عمران و آبادی کشور استفاده کرد و سود آن نیز به مردم پرداخت شود مطمئناً اعضای ثبت‌شده در تعاونی‌ها دیگر به دنبال خرید ارز، طلا و زمین نمی‌روند.

تعاونی‌ها بستر مناسبی برای ایجاد سرمایه‌گذاری

روحیه تعاون می‌تواند مردم را در برابر سختی‌ها مقاوم کند

وی تصریح کرد: نقش مهم تعاون در فرایند توسعه جوامع نیز باید معطوف به توسعه اقتصادی آن جوامع باشد و غالباً نیز تأکید بر روی ویژگی‌های اقتصادی شرکت‌های تعاونی است فلذا با افزایش ظرفیت تعاونی‌ها، مردم کشور باید در بحث تعاونی‌ها بیشتر مشارکت کنند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: روحیه تعاون می‌تواند مردم را در برابر سختی‌ها مقاوم کند و اراده آن‌ها را در اموری که مربوط به خود آنان است عینیت بخشید و همکاری متقابل، زمینه‌های یگانگی، وحدت و یکپارچگی هر چه بیشتر مردم را فراهم کند.

از ظرفیت‌های دانش مردم برای توسعه تعاونی استفاده شود

نماینده سابق محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: تعاونی می‌تواند بستر بسیار خوبی برای توسعه فراهم کند تا در این قالب بتوانیم از تمام ظرفیت‌های مردم در دانش، ایده، خلاقیت، توانمندی و سرمایه‌های مادی و توان مدیریتی استفاده کنیم.

علیرضا سلیمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ دولت باید به مسئله تعاون نگاه ویژه‌ای داشته باشد که امروز در کشور نسبت به این موضوع با عقب‌ماندگی جدی روبه رو هستیم که نسبت به آماری که در وزارت اقتصاد و دارایی ثبت شده است پایین‌تر می‌باشد.

تعاونی‌ها بستر مناسبی برای ایجاد سرمایه‌گذاری

وی در رابطه با فرهنگ‌سازی و روند بهره‌برداری بهتر از تعاون به روش شرکتی افزود: این روند بهرهبرداری نشان می‌دهد که مسئولان و مردم باید در حوزه تعاون تلاش بیشتری کنند، در واقع تعاون به معنای یک همکاری، همیاری و فرهنگ‌سازی است، لذا کار تعاونی بدون گسترش مسئله فرهنگ‌سازی شکل نخواهد گرفت.

نماینده سابق محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امور تعاون با اسم تعاون متفاوت است که مشاهده می‌کنید بسیاری ازشرکت‌هایی که تاسیس شده‌اند فقط اسم تعاونی را با خود یدک می‌کشند و به معنی واقعی کلمه هیچ اقدامی دررابطه با گسترش تعاون انجام نمی‌گیرد.

تلاش جدی‌تر در حوزه تعاون صورت گیرد

سلیمی در خصوص تلاش همگانی برای رشد تعاون و اثر گذار آن در اقتصاد خاطرنشان کرد: در حوزه تعاون باید یک تلاش جدی‌تری صورت گیرد لذا تسهیلاتی که از بانک‌ها به تعاونی‌ها تزریق می‌شود باید اثرگذار باشد.

وی در خصوص توسعه تعاون و استفاده از ظرفیت‌های مردم بیان کرد: بخش تعاونی می‌تواند بستر بسیار مناسب و خوبی برای توسعه اقتصاد فراهم کند که در این قالب از تمام ظرفیت‌های مردم در دانش، ایده، خلاقیت، توانمندی و سرمایه‌های مادی و توان مدیریتی می‌توانیم استفاده کنیم.

تعاونی‌ها بستر مناسبی برای ایجاد سرمایه‌گذاری

تعاونی‌ها یکی از بخش‌های اصل ۴۴ قانون اساسی است

نماینده سابق دلیجان و محلات در پایان تصریح کرد: اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سه بخش عمده را برای اقتصاد ایران تعریف کرده است و تعاونی‌ها نیز یکی از این بخش‌ها به شمار می‌روند که در کنار بخش دولتی و خصوصی فعالیت می‌کنند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار