رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1402-06-25 02:16 شماره خبر : 178 https://diyareaftab.ir/short/Vwnpe 0
رئیس اوقاف تفرش خبر داد:

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تفرش از کشف اسناد تاریخی و قرآنی در امامزاده محمد(ع) تفرش خبر داد.

به گزارش دیار آفتاب؛ حجت‌الاسلام کرمی در گفتگو با خبرنگار ندای تفرش در خصوص کشف اسناد و قرآن خطی در امامزاده محمد علیه‌السلام تفرش گفت: در عملیات نوسازی یکی از اتاق‌های امامزاده، کارگران در حین بهسازی یکی از دیوارها، متوجه حفره‌ای شدند، کار متوقف شد و هماهنگی لازم با مسئولان مربوطه صورت گرفت؛ پس از اخذ دستورات قضایی لازم، شکاف دیوار انجام و اسناد و قرآن‌های خطی کشف شدند.

کرمی اظهار کرد: در اتاقک ضلع شرقی امامزاده در طاق‌نمای شمالی اتاق، قرآن‌ها و کتب ادعیه به صورت ورق ورق شده در طاق جمع‌آوری و با آجر آن را پوشانده و سپس در روی آن گچ گرفته شده بود.

کرمی در خصوص تعداد موارد کشفیات بیان کرد: تعداد قرآن‌ها مشخص نیست ولی محتویات کشف شده شامل صفحات ورق ورق شده قرآن و ادعیه که بخشی از آن موریانه زده و از بین رفته است. کشفیات در هشت کارتن جمع آوری شده است.

وی افزود: تعدادی کنگره ضریح چوبی خراطی شده متعلق به امامزاده محمد(ع) و همچنین دو تسبیح ناقص کشف شده است.  

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تفرش ادامه داد: موارد کشف شده با حضور نیروی انتظامی و جمعی از مسئولین شهرستان صورتجلسه و به نیروی انتظامی منتقل شد؛ پس از تعطیلات، با حضور نماینده هیئت امنا، اوقاف و میراث فرهنگی کارتنها باز می‌شوند.

کرمی یادآور شد: مواردی که قابلیت تاریخی دارند جداسازی و مابقی که فاقد ارزش تاریخی هستند به صورت خمیر در می‌آیند تا جهت ساخت قرآن‌های جدیدتر استفاده شوند.

علی حُجَبری باستان شناس و کارمند پژوهشکده ایران که در عملیات کشف حضور داشت در گفتگو با ندای تفرش در خصوص ارزش موارد کشف شده گفت: ارزش تاریخی دو مورد از اسناد کشف شده که قابلیت موزه‌ای هم دارد، مهم است. قرآن خطی متعلق به زمان قاجار و دیگری سند تاریخی متعلق به سال ۱۰۴۹ هجری قمری که مربوط به ۳۹۵ سال پیش است.

حجبری افزود: هدف اینکه قرآن‌های خطی به صورت ورق ورق در دیوار جاسازی شده، حفاظت از ورقه‌های قرآن بوده است تا از بین نروند.

وی در خصوص زمان تقریبی جاسازی قرآن‌ها و اسناد ادامه داد: احتمالا قدمت انجام این کار به زمان پهلوی می‌رسد. در میان قرآن‌های خطی، قرآن چاپی هم وجود داشت. ولی ورقه‌های کشف شده اغلب چاپ سنگی هستند و قرآن دوره قاجار به صورت دست نویس بود، کشف شد.

این باستان شناس اضافه کرد: همچنین یک سند دوره صفوی هم کشف شد.  

حجبری در پاسخ به این سوال که «در اسناد کشف شده، سندی بر قدمت و سابقه امامزاده محمد(ع) وجود دارد» خاطر نشان کرد: در بین سندی که متعلق به دوره صفویه است، اسمی به نام «علی» در بین اسناد وجود داشت که با خط نسخ نوشته شده بود. سند ممهوری وجود دارد که احتمالا خیلی مهم است و کارشناسان امر پس از پژوهش‌های لازم در این خصوص این سند، اظهار نظر خواهند کرد.

انتهای پیام

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار