درباره نویسنده
عفاف، گوهری گرانبها در صدف فضائل انسانی است؛
کلید آرامش درونی و سعادت ابدی

هر انسانی در دنیا نیاز به رفتارهایی دارد که او را به آرامش درونی برساند و در عین حال سعادت ابدی را به ارمغان بیاورد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» به نقل از تسنیم، هر انسانی در دنیا نیاز به رفتارهایی دارد که او را به آرامش درونی برساند و در عین حال سعادت ابدی را به ارمغان بیاورد. عفاف، گوهری گرانبها در صدف فضائل انسانی است که چنین خاصیتی دارد و این گوهر، حافظ کرامت و شرافت فرد و اجتماع به شمار میرود. این ویژگی ارزشمند، نه تنها به معنای پرهیز از روابط نامشروع جنسی، بلکه شامل حفظ چشم، گوش، زبان و قلب از هرگونه آلودگی و انحراف نیز میشود. در حقیقت، عفاف، نوعی خویشتنداری آگاهانه و ارادی است که انسان را در برابر وسوسهها و امیال نفسانی، مقاوم و استوار میسازد.
اهمیت عفاف در زندگی فردی و اجتماعی، بر کسی پوشیده نیست. فرد عفیف، از آرامش و طمأنینه درونی برخوردار است و با حفظ حریمهای اخلاقی، از آسیبهای روحی و روانی مصون میماند. در سطح اجتماع نیز، گسترش عفاف، موجب تحکیم بنیان خانواده، کاهش آسیبهای اجتماعی و ارتقای سلامت اخلاقی جامعه میشود.
در آموزههای دینی، به ویژه در اسلام، عفاف جایگاه ویژهای دارد و به عنوان یکی از مهمترین فضائل اخلاقی، مورد تأکید قرار گرفته است. قرآن کریم، مؤمنان را به حفظ فروج و چشمپوشی از نامحرم دعوت میکند و پاداشهای عظیمی برای عفیفان وعده میدهد.
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام، در کلامی حکیمانه، به مقایسه میان مجاهد شهید و فرد عفیف میپردازند و اهمیت عفاف را اینگونه بیان میفرمایند:
ما المُجَاهِدُ الشَّهِیدُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَعْظَمِ أَجْرًا مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ؛ لَکَادَ العَفِیفُ أَنْ یَکُونَ مَلَکًا مِنَ المَلائِکَةِ.
یعنی کسى که در راه خدا جهاد کند و شهید شود، اجرش بزرگتر از کسى نیست که بتواند گناه کند و عفت ورزد، انسان پاکدامن نزدیک است که فرشته اى از فرشتگان خدا شود.
در این حدیث، امام علیهالسلام، به این نکته ظریف اشاره میکنند که اگرچه جهاد در راه خدا و شهادت، از بالاترین درجات قرب الهی است، اما عفت ورزیدن در شرایطی که گناه برای انسان مقدور و فراهم است، فضیلتی بس عظیمتر دارد. چرا که مجاهد، با دشمن ظاهری مبارزه میکند، در حالی که فرد عفیف، با دشمن درونی خود، یعنی هوای نفس و خواهشهای شیطانی، به نبرد میپردازد.
توضیح این نکته ضروری است که جهاد و شهادت در راه خدا، از ارکان اساسی دین مبین اسلام است و همواره مورد تأکید و سفارش قرار گرفته است. هدف امام علیهالسلام از این مقایسه، هرگز کماهمیت جلوه دادن جهاد نیست، بلکه ایشان قصد دارند به این حقیقت اشاره کنند که مبارزه با نفس و غلبه بر امیال شیطانی، چه اندازه دشوار و ارزشمند است.
امام علیهالسلام در پایان این حدیث، با بیانی لطیف و شاعرانه، مقام عفیفان را تا مرتبه فرشتگان الهی ارتقا میدهند. این تعبیر، نشان از آن دارد که فرد عفیف، با حفظ پاکی و طهارت خود، به مقام قرب الهی نائل میشود و به صفات فرشتگان، که موجوداتی مبرا از هرگونه گناه و پلیدی هستند، نزدیک میگردد.
بنابراین، شایسته است که همه ما، با الگو قرار دادن سیره و سخنان ائمه اطهار علیهمالسلام، در مسیر کسب فضیلت عفاف گام برداریم و با حفظ پاکی و طهارت خود، در ساختن جامعهای سالم و اخلاقی، سهیم باشیم.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- «علی فاضلی» نایبقهرمان مسابقات قویترین مردان شد
- آخرین وضعیت پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی
- برگزاری اجتماعات یادگیری معلمان
- تلخ و شیرینهای ۴ ساله خانه ملت!
- دادستان جدید خمین معرفی شد
- حادثه تلخ بمباران شهر اراک در دوران دفاعمقدس
- مسیرهای راهپیمایی روز قدس در استان مرکزی
- مجتمع آب سنگین خنداب را بیشتر بشناسید
- «حسین افضلی» بازرس کل استان مرکزی شد
- تأثیر هوش مصنوعی در تکامل دین
آخرین اخبار
- حجاب، حافظ کرامت انسانی و بنیان خانواده است
- خدایا به ما صبری عنایت بفرما
- سوره «بقره» آیه ۱۴۶ تا ۱۵۳
- جنگ ۱۲ روزه متأثر از مکتب عاشورا بود
- قطع برق ۱۰۰ اداره پرمصرف استان مرکزی
- ۱۱۴ مصدوم در یک شبانهروز در استان مرکزی
- کمآبی زنگ هشدار برای سکونتپذیری پایدار شهر «امیرکبیر»
- مقاومت ۱۲ روزه تجلی قیام کربلا
- پاسخ ۱۸۰۰ استاد دانشگاه به بیانیه ۱۸۰ استاد
- شباهت برنج پاکستانی و ایرانی باعث سوءاستفاده میشود
- مشاهده بیشتر