رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/07/14 Saturday - 2024 05 October السبت ، 2 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
«دیار آفتاب» گزارش می‌دهد؛

رزمندگان استان مرکزی در پنجم مردادماه سال ۶۱ در عملیات رمضان ۷۲ شهید، بمباران صنایع بزرگ استان با تقدیم 78 شهید کارگری و در پنجم مردادماه سال ۶۷ در عملیات مرصاد ۳۷ شهید گلگون‌کفن تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ پنجم مردادماه به‌عنوان روز مقاومت، پایداری و سربلندی شهر اراک و استان مرکزی یاد می‌شود، که یادآور روزهای غمبار مردم شهر اراک به حساب می‌آید که مورد هجوم جنگنده‌های رژیم بعث قرار گرفت.  

رزمندگان شهر اراک در بیش از ۴۵ عملیات در دوران دفاع مقدس شرکت کرده‌اند، که با پشتیبانی فنی و مهندسی رزمی از جبهه‌ها در تاریخ دفاع مقدس ثبت و ماندگار شده است.

 رزمندگان استان مرکزی در پنج مرداد ۶۱ عملیات رمضان ۷۲ شهید، بمباران صنایع بزرگ استان در سال ۶۵ با تقدیم 78 شهید کارگری و در پنجم مرداد ۶۷ در عملیات مرصاد ۳۷ شهید گلگون‌کفن تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

«پنج‌ِِپنج» روز مقاومت و پایداری اراک

پنج‌پنج ۶۱ (عملیات رمضان)

در مرحله پنجم و پایانی عملیات رمضان در بازه زمانی ۲۲ تیر تا ۸ مرداد سال ۶۱ نیروهای اسلام که در مراحل پیشین موفق به آزادسازی پاسگاه زید پایگاه مرزی مهم و راهبردی منطقه شده بودند، برای تثبیت خطوط جدید، در خاک عراق به ادامه کارزار وارد عمل شدند.  

این عملیات مهم به فرزندان رشید استان مرکزی در لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب سپرده شد که با تقدیم ۱۸۷ شهید، ۳۲۰ جانباز و ۳۲ آزاده سرفراز در ماه مبارک رمضان راه دشمن را با جنگ سد کرده و در تکمیل عملیات رمضان که در تاریخ نگاری دفاع مقدس به عملیات «شکار تانک» مشهور است موقعیت دیگر رزمندگان و همرزمان خود را تثبیت کردند.  

«پنج‌ِِپنج» روز مقاومت و پایداری اراک

در این حماسه بزرگ در روز ۵ مرداد سال ۱۳۶۱ پیکر پاک ۷۲ تن از شهدا در منطقه برجای ماند که پیکر پاک شهیدان این عملیات در سال ۱۳۷۱ به وطن بازگشتند و در مزارهایی که ۱۰ سال انتظار آنان را می‌کشید آرام گرفت.

قطعه ۵ مرداد در گلزار شهدای اراک تا همیشه یادآور فداکاری و حماسه‌سازی این مردان غیور و جان برکف است.

«پنج‌ِِپنج» روز مقاومت و پایداری اراک

پنج‌پنج ۶۵ (روز خونین اراک) 

۵ مرداد ۱۳۶۵ یکی از پر تلفات‌ترین بمباران دشمن در طول سال‌های دفاع مقدس به شهر اراک است؛ در این حمله سه فروند جت جنگی عراقی، شهر اراک را بمباران کردند که در این بمباران برق قطع نشد و اراک بارها بمباران شد.

اولین بمباران‌ها در محله داوران، خیابان ملک، کوچه دلگشای راه‌آهن و خیابان، خیابان حاج‌باشی، انتهای فوتبال، سر مزار قبور قدیمی و بمبی که در کنار مدرسه شهید اندرزگو افتاد و چه منظر تلخی را رقم زد.

رژیم بعث عراق حتی صنایع اراک مانند کارخانه‌های واگن پارس، ایرالکو، آلومینیوم و آذرآب اراک را بمباران کرد که منجر به شهادت ۷۸ کارگر واحدهای صنعتی شد.

هواپیماهای عراقی در ارتفاع پایین کارگران را به زیر رگبار کالیبره‌های خود گرفتند، واگن پارس ۴۰ شهید، آلومینیوم ایران ۳۳ شهید و آذرآب ۵ شهید دادند علاوه بر شهادت جمعی از مردم و کارگران بیش از ۴۰۰ نفر از مردم نیز زخمی شدند.

صدای ممتد شلیک پدافندها و دود مهیبی که از بمباران کارخانه‌ها برخاسته بود و صدای آجیر آمبولانس‌ها که تا غروب ادامه داشت، محوطه ورودی بیمارستان ولیعصر اراک با فرشی از خون سرخ شده بود که همیشه در ذهن تاریخ ثبت خواهد ماند.

«پنج‌ِِپنج» روز مقاومت و پایداری اراک

حمله هوایی به صنایع اراک

با آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران در سال ۱۳۵۹ شهر اراک همانند سایر شهرهای کشور مورد حمله این رژیم قرار گرفت، به‌طوری‌که اراک در طول ۸ سال دفاع مقدس ۷۷ بار بمباران شد و در این میان ۸۹۵ نفر شهید شدند.

یکی از این حملات، حمله هوایی سال ۶۵ بود که هواپیماهای عراقی شرکت‌های صنعتی را مورد حمله هوایی قراردادند و کارخانه‌های واگن پارس، ایرالکو و آذرآب را بمب باران کردند و در این حمله هوایی ۷۸ کارگر مدافع تولید پرتلاش و زحمتکش واحدهای صنعتی به شهادت رسیدند.

شرکت ایرالکو به دلیل ساخت محصولاتی مانند شمش آلومینیوم که آلیاژهای مورد نیاز صنایعی مانند اسلحه‌سازی را فراهم می‌کرد، بیشتر مورد حملات هوایی دشمن بعثی قرار گرفته بود که از ۷۸ شهید صنایع، ۳۳ شهید شهید مربوط به شرکت ایرالکو است.

شاهدان عینی از بمباران هواپیماهای عراقی در ارتفاع فوق‌العاده پایین یاد می‌کنند که جنگنده‌ها اهداف خود را مورد حمله قرار می‌دادند و کارگرانی را که از محوطه کارخانه‌ها بیرون آمده بودند، به زیر رگبار کالیبرهای خود می‌گرفتند.

«پنج‌ِِپنج» روز مقاومت و پایداری اراک

پنج‌پنج ۶۷ (عملیات مرصاد)

عملیات مرصاد، نام نبردی است که بین نیروهای جمهوری اسلامی ایران و سازمان مجاهدین خلق، بعد از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران، در سال ۱۳۶۷ درگرفت.

عملیات مرصاد در پاسخ به عملیاتی به نام فروغ جاویدان صورت گرفت، که توسط نیروهای مجاهدین خلق مستقر در عراق، طراحی و اجرا و از پشتیبانی کامل دولت وقت عراق برخوردار بود و با هدف فتح تهران، طی یک برنامه زمانبندی شده ۳۳ ساعته، طراحی و تدارک یافته بود. در این نبرد فرماندهی سازمان مجاهدین به عهده مسعود رجوی بود.

گردان همیشه پیروز علی ابن ابیطالب علیه‌السلام با همراهی سردار شهید عبدالله خسروی، اسلام‌آباد کمر دشمن منافق را شکستند و به برکت خون مطهر ۶۲ شهید این عملیات بین سوم تا هفتم مرداد ماه برگ زرین دیگری بر تاریخ مجاهدت ایثار و مقاومت امت اراک ثبت شد، ۴۲ شهید این حماسه بزرگ روز پنجم مرداد به آسمان پر کشیدند.

«پنج‌ِِپنج» روز مقاومت و پایداری اراک
«پنج‌ِِپنج» روز مقاومت و پایداری اراک

لذا ۵ مرداد که روز اراک نام گرفته است یادآور رشادت و شجاعت و حماسه آفرینی و شهادت بیش از ۲۰۰ نفر از عزیزان این مرز و بوم است که به خاطر رشادت و شجاعت و حماسه آفرینی خود به شهادت رسیدند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار