رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/15 Sunday - 2024 06 October الأحد ، 3 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-15 13:06 شماره خبر : 8642 https://diyareaftab.ir/short/VlB0x 0
«دیار آفتاب» گزارش می‌دهد؛

استان مرکزی دارای روستاهای با مناطق و جاذبه‌های دیدنی است که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است که می‌توان روستاها را به نگین‌های پنهان استان مرکزی یاد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ استان مرکزی یکی از استان‌ها ایران با مساحتی معادل ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مساحتی در حدود ۱٬۸۲ درصد از کل کشور را به خود اختصاص داده‌ که یکی از استان‌هایی است که تعداد زیادی روستا را در خود جایی داده است. براساس آخرین تقسیمات کشوری، استان مرکزی دارای ۱۲ شهرستان، ۲۶ بخش، ۳۵ شهر، ۶۶ دهستان، یک هزار و ۳۹۴ روستای دارای سکنه و ۴۶ روستای خالی از سکنه است.

استان مرکزی دارای روستاهای گردشگری بسیاری است که هر کدام از این روستاها با داشتن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی، گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب کرده است. برخی از این روستاها شامل: دلارام، وفس، هزاوه و انجدان است که این روستاها با داشتن جاذبه‌های متنوع، مکان‌های مناسبی برای سفر و اقامت گردشگران ایرانی و خارجی هستند.

استان مرکزی در دوران باستان به نام ماد بزرگ شناخته و در دوره اسلامی به ایالت جبال معروف بود که در زمان تسلط اعراب بر ایران، منطقه استان مرکزی را عراق عجم می‌نامیدند.

استان مرکزی دارای روستاهای با مناطق و جاذبه‌های دیدنی است که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است که می‌توان روستاها را به نگین‌های پنهان استان مرکزی یاد کرد، در ادامه به معرفی تعدادی از روستاهای هدف گردشگری می پردازیم.

روستای دلارام؛ دهکده پزشکان ایران

دلارام روستایی سرسبز که در فاصله هفت کیلومتری تفرش و ۹۳ کیلومتری اراک واقع شده است. روستای دلارام که به دهکده پزشکان ایران نیز معروف است که به خاطر دارا بودن تعداد زیادی پزشک در میان مردم ایران به دهکده پزشک معروف شده است.

در گذشته ۱۷۵ پزشک از ۱۸۰ خانواده این روستا به جامعه پزشکی معرفی شده‌اند که جزوه پزشکان نامدار ایران اسلامی هستند که این پرزشکان عبارت‌اند از: اردشیر قوام‌زاده پدر پیوند مغز و استخوان ایران، احمد پارسا پدر علم گیاه‌شناسی نوین ایران و نخستین استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران از مشاهیر این منطقه هستند.

 

نگین‌های پنهان استان مرکزی
نگین‌های پنهان استان مرکزی

معرفی پزشکان دهکده پزشکان

شب‌افروز جزو اولین دندان‌پزشکان و پایه‌گذار بخش دندانپزشکی دانشگاه تهران، عطاالله پارسا پزشک داروساز، قدرت‌الله پارسا پروفسور رادیولوژی، محمدحسین پارسا دکترای اقتصاد و حسن پارسا، مهندس باسابقه راه و ساختمان (سازنده پل جدید دزفول و کارخانه‌های بزرگ متعدد) ازجمله افراد معروفی هستند که از روستای دلارام برخواسته‌اند. بیشترین پزشکان روستا از خانواده پارسا هستند. روزبه پارساپور تاریخدان، نویسنده و بنیانگذار مرکز مطالعات خلیج فارس نیز اهل دلارام است.

نگین‌های پنهان استان مرکزی

وفس، ماسوله استان مرکزی

ای کوهستانی و سردسیر واقع شده است که اطراف آن را کوه‌های بلند احاطه کرده است و به دلیل برخورداری از آب و هوای بسیار مطبوع روستای وفس با ۲ هزار نفر جمعیت روستایی، در ۱۶ کیلوکتری شمال کمیجان و ۱۱۰ کیلومتری کلانشهر اراک قرار دارد این روستا در منطقه، باغ‌های میوه، زمین‌های زراعی و چشم اندازهای بکر و خانه‌های پلکانی به ماسولهٔ استان مرکزی معروف شده که هر ساله میزبان هزاران ایرانگرد است.

گویش تاتی روستای ۳ هزار ساله

این روستای ۳ هزار ساله به عنوان کانون یکی از زبان‌های شیرین فارسی قدیم ایران معروف و مطرح است. زبان تاتی که امروز بین مردم این روستا رایج است شاخه‌ای از زبان ماد است.

 

نگین‌های پنهان استان مرکزی

بافت روستای وفس

بافت روستای وفس و نوع معماری خانه‌ها، ابنیه مذهبی بیشتر با ویژگی‌های اقلیمی و طبیعی سازگاری دارد که خانه‌های مسکونی روستا به صورت متراکم و پلکانی بر دامنه کوه گسترده شده است. یکی از جاذبه‌های گردشگری وفس وجود ۱۶ مسجد در این روستا است که گل سرسبد آن‌ها با نام مسجد جامع قدمتی به درازای هفت قرن دارد. در روستای وفس علاوه بر مساجد، بارگاه امامزاده حسین موسوم به (حاج رضوان)، امامزاده اسماعیل و امامزاده یحیی نیز وجود دارد و زیارتگاه حاجی رضوان وفس نیز متعلق به شاهزاده حسین(ع) از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است.

 

نگین‌های پنهان استان مرکزی
نگین‌های پنهان استان مرکزی

روستای هزاوه، روستایی دارای چشمه‌های فراوان

روستای کهن هزاوه روستایی در ۱۸ کیلومتری غرب اراک و ۲۵ کیلومتری فرمهین قرار دارد. روستای هزاوه از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک است که دارای بافت روستایی کوهستانی و آب و هوای مناسب برای باغداری که دارای مزارع وسیع باغ انگور است.

این روستا چشمه‌های فراوانی دارد که تعداد آن‌ها در فصل بهار بیشتر نیز می‌شود و باعث زیبایی دو چندان این روستا شده است. اهالی این روستای تاریخی نام آن را «هزارآبه» گذاشته‌اند که بعدا به «هزارآوه» و با گذشت زمان به «هزاوه» تبدیل شده است. روستای هزاوه دارای قدمت زیادی است که قدمت آن به قرون ۷ و ۸ هجری یعنی دوره ایلخانان بازمی‌گردد.

روستای هزاوه علاوه بر این که دارای ویژگی‌های تاریخی می‌باشد دارای ذخایر آب فراوان، آب و هوای کوهستانی و از چشم‌اندازهای طبیعی و معماری نیز برخورداراست و به همین دلیل یکی از جاذبه‌های دیدنی اراک شناخته می‌شود که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این روستای تاریخی سفر می‌کنند.

نگین‌های پنهان استان مرکزی

بافت پلکانی روستای هزاوه

روستای هزاوه دارای بافت پلکانی است. بافت مسکونی روستا آن‌قدر پیچیده و چشم انداز است که خود به تنهایی باعث شده یکی از جذاب‌ترین بخش سفر هر گردشگری را به خود اختصاص دهد. خانه‌های سنگی و گلی که به صورت پلکانی در دامنه کوه قرار گرفته، چیزی است که در هزاوه به تعدادی زیادی مشاهده می‌کنید. مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌های هزاوه غالبا از گل، سنگ و چوب است و سقف خانه‌ها مسطح است.  

روستای هزاوه، زادگاه میرزا تقی‌خان امیرکبیر

روستای تاریخی هزاوه زادگاه مفاخر بزرگی مانند «امیرکبیر» و «قائم مقام فراهانی» است. منزل تاریخی میرزاتقی خان امیرکبیر هنوز در روستای هزاوه پابرجا است. در روستای هزاوه می‌توانید محله‌های کیور، میان‌ده، محله پایین، محله چاله، سرآسیاب‌ها، تره زار و ده بالا را مشاهده کنید، همچنین مسجد شبستان‌دار، درخت سرو کهنسال و حمام قدیمی این روستای بزرگ و تاریخی را نیز رویت کنید.

نگین‌های پنهان استان مرکزی

قطب انگور ایران، روستای سرسبز هزواه

هرساله ۹۲ هزار و ۵۰۰ تن معادل ۴٫۵ درصد انگور در استان مرکزی تولید می‌شود که نزدیک به ۲۰ رقم انگور در روستای هزاوه تولید می‌شود به همین دلیل باعث شده که استان مرکزی به یکی از قطب‌های تولید انگور در کشور محسوب شود. انگور، به تنهایی یکی از میوه‌های مقوی و پر رونق است که با فراوری این محصول مشتقاتی مانند کشمش، مویز، شیره، ترخینه شیره، باسلق، شربت انگور، سرکه و سرکه شیره تولید کرد که این محصولات یکی دیگر از محصولات این روستا به حساب می‌آید.

 

نگین‌های پنهان استان مرکزی

روستای انجدان، گذری از میانه تاریخ

روستای انجدان، روستای انجدان در ۳۷ کیلومتر شرق اراک در دهستان مشک‌آباد روستای دیدنی به اسم انجدان قرار دارد؛ این روستا در منطقه‌ای کوهستانی که دو کوه برف‌شاه و چشمه این روستای زیبا را احاطه کرده است و غارهای زیادی نیز در مجاورت این روستا قرار دارد. آب و هوای خوب و مطبوع و وجود چشمه‌سارها، این روستا را به مکانی دلپذیر برای تفریح و استراحت تبدیل کرده است، به‌نحوی که بسیاری از شهرهای اطراف آخر هفته را در این روستای خوش آب و هوا و سرسبز می‌گذرانند.

روستای انجدان جمعیت زیادی ندارد، اما با وجود این جمعیت کم در سراسر روستا حسینیه‌ها و مساجد زیادی دیده می‌شود که نشان از اهمیت فرهنگ و مذهب بین مردم این روستا است. قدمت تعدادی از این مساجد همچون مسجد جامع به قرن‌های آغازین اسلام بازمی‌گردد و از آثار تاریخی این روستا به‌شمار می‌رود .بیشتر اهالی روستا کشاورز و دامپرور هستند و محصولاتی از جمله گردو، بادام و انگور به عمل می‌آوردند. صنایع دستی پررونق این روستا گلیم‌بافی، قالی‌بافی و منبت‌کاری است که حتی می‌توانید آن‌ها را به عنوان سوغات از اهالی روستا خریداری کنید.

واژه «انجدان» از واژه «انگدان» گرفته شده است که نشان از قدمت هزار ساله این روستا دارد. نام این روستا برگرفته از نام گیاه انگدان است که صمغ آن در روستای انجدان تولید می‌شود و برای صادرات به کشورهای دیگر نیز استفاده می‌شود.

نگین‌های پنهان استان مرکزی

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار