رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/15 Sunday - 2024 06 October الأحد ، 3 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی خبر داد:

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی گفت: ۳ هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز در استان مرکزی تحت پوشش آموزش مهارت‌های تابستانه در رشته‌های فنی و حرفه‌ای قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«دیار آفتاب»؛ به نقل از نار خبر؛ حمیدرضا رستمی در کارگاه آموزشی توسعه خلاقیت فردی که شامگاه شنبه در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای ساوه برگزار شد؛ اظهار کرد: مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای تقریباً ناشناخته بود و با وجود ظرفیت‌ها و امکانات فراوان، کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت، اما اکنون با تغییر رویکرد‌ها و ارتقاء کیفیت برنامه‌ها، این حوزه به یکی از گزینه‌های مهم آموزشی تبدیل شده است.

 وی گفت:۳ هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز در استان مرکزی تحت پوشش آموزش مهارت‌های تابستانه در رشته‌های فنی و حرفه‌ای قرار گرفتند.

وی افزود: دوره‌هایی که دانش‌آموزان در تابستان امسال موفق به شرکت در آن‌ها شدند، در سه بخش خدمات، صنعت و فرهنگ و هنر تقسیم شده بود.


رستمی تصریح کرد: طرح تابستانه مهارت ویژه دانش‌آموزان در دو رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال و ۱۵ تا ۱۸ سال در دو مقطع تحصیلی اجرا شد.

وی بیان کرد: در استان مرکزی، ۲۱ مرکز دولتی، ۳۸۰ آموزشگاه آزاد و ۱۰۶ مرکز جوار کارگاهی (واحد‌های آموزشی مستقر در صنایع) فعال هستند و آموزش‌های مهارتی به متقاضیان ارائه می‌شود.

شکست گامی به سوی موفقیت

مهران توکلی مدیر مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان ساوه نیز در ادامه در خصوص راهکار‌های توسعه خلاقیت بیان کرد: خلاقیت نیازمند ذهنی آماده است تا بتواند‌ایده‌ها را به‌خوبی هضم و پردازش کند.

وی عنوان کرد: به سمت اعتماد به خلاقیت خود حرکت کنید؛ به یاد داشته باشید که شکست بخشی طبیعی از فرآیند خلاقیت است و انسان هاهر بار که شکست می‌خورند، فرصتی برای یادگیری و رشد پیدا می‌کنند و این تجربیات به آن‌ها کمک می‌کند تا به توانایی‌های خود اعتماد کنند و در مسیر خلاقیت پیشرفت کنند، پس از هر شکست ناامید نشوید، بلکه آن را به عنوان گامی به سوی موفقیت در نظر بگیرید.

توکلی تصریح کرد: آموزش توسعه خلاقیت فردی به افراد کمک می‌کند تا با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های مختلف، توانایی‌های خلاقانه خود را تقویت کنند که این آموزش شامل فعالیت‌هایی مانند حل مسأله، تفکر انتقادی و‌ایده‌پردازی است وهمچنین می‌آموزد که چگونه از تجربیات و شکست‌ها بهره‌برداری کنند و با ذهنی باز و کنجکاو به چالش‌های جدید نزدیک شوند.

مدیر مرکز فنی و حرفه‌ای ساوه با اشاره به اثر دانینگ کروگر یادآور شد: اثر دانینگ کروگر یک نوع سوگیری شناختی است که به‌وسیله دو روان‌شناس به نام‌های دانیل دانینگ و جاستین کروگر معرفی شد و این اثر بیان می‌کند که افرادی که دارای دانش یا مهارت کمتری در یک زمینه خاص هستند، تمایل دارند توانایی‌های خود را بیش از حد ارزیابی کنند. به عبارت دیگر، آن‌ها به دلیل عدم دانش کافی، قادر به درک ضعف‌های خود نیستند و این منجر به اعتماد به نفس بیش از حد می‌شود.

وی در ادامه گفت: در عوض، افرادی که دانش یا مهارت بیشتری دارند، معمولاً تمایل دارند توانایی‌های خود را کمتر از آنچه که هستند ارزیابی کنند، زیرا آن‌ها از پیچیدگی‌های موضوع آگاه‌ترند و می‌دانند که چقدر چیز‌ها می‌تواند دشوار باشد واین اثر می‌تواند منجر به اشتباهات جدی در تصمیم‌گیری و ارزیابی خود شود و به همین دلیل در موقعیت‌های مختلف، از محیط‌های کاری گرفته تا تعاملات اجتماعی، اهمیت زیادی دارد.


توکلی در پایان در خصوص نقش هوش مصنوعی در خلاقیت گفت: هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان یک ابزار کمک‌کننده در فرآیند‌ ایده‌پردازی عمل کند، با ارائه پیشنهادات و راه‌حل‌های جدیدی که ممکن است ذهن انسان به آن‌ها نرسد و همچنین می‌تواند داده‌های عظیم را تجزیه و تحلیل کند و الگو‌هایی را شناسایی کند که به خلاقیت و نوآوری در تصمیم‌گیری‌ها کمک می‌کند.


انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار