رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/04/18 Monday - 2024 08 July الاثنين ، 2 محرّم ، 1446
ساعت
1403-04-15 12:16 شماره خبر : 6523 https://diyareaftab.ir/short/4ajRE 0
مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان مرکزی:

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: مراسم آئینی سنتی ثبت ملی شده «سوت آشی» برای سومین سال پیاپی در شهرستان کمیجان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ محمود مرادی نراقی عصر روز گذشته در مراسم آئینی- سنتی «سوت آشی» گفت: این مراسم با همکاری فرهنگ دوستان، گروه موسیقی عاشیقی (ایران عاشیقلاری) و مشارکت بنیاد علوی استان، شهرداری و شورای اسلامی شهر، با حضور پرشور شهروندان کمیجان برگزار شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: این آئین سنتی که به شکرانه بارشهای بهاری برگزار می‌شود هر سال روزهای آخر اردیبهشت و یا اول خرداد برگزار می‌شود که امسال به دلیل همزمان شدن با شهادت رئیس جمهور محبوب ایران و اجرای انتخابات با تاخیر برگزار شد.

مرادی نراقی با اشاره به اینکه این آئین سنتی در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است افزود: سوت‌آشی در زبان ترکی آش شیر است، این مراسم با جمع‌آوری شیر دام‌ها توسط زنان آغاز می‌شود و آش شیر با ترکیب شیر و بلغور گندم تهیه می‌شود و قاعده کار نیز چنین است که این مراسم در کنار آب‌های روان و جاری دایر شود و در گذشته برای گرفتن جای مناسب در کنار مظهر قنات اصلی، اول صبح بچه‌ها را به آن‌جا می‌فرستادند و هرکس تلاش می‌کرد که نزدیک آب جای مناسبی بگیرد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کمیجان گفت: امید است که با احیای این سنت دیرینه بومی این شهرستان، شاهد تکرار این مراسم به صورت تقویم تاریخی در شهرستان کمیجان باشیم.

مرادی با تاکید بر اینکه جشنواره‌های محلی حس غرور به مردم منطقه می‌دهد افزود: یکی از مهم‌ترین نکاتی که دراین مراسم حائز اهمیت است نیز شور و شادی است که در میان نوجوانان و کودکانه وجود دارد و یک خاطره شیرین را برای آن‌ها رقم می‌زند.

وی در پایان گفت: حفظ، پرونده سازی و در نهایت ثبت ملی مراسم و آیین‌هایی که ریشه در تاریخ، اندیشه و فرهنگ مردمان هر منطقه دارد در حقیقت حفظ ریشه‌هایی است که به آبشخور اصلی فرهنگ ایرانی اسلامی وصل است.

 

سومین جشنواره سنتی سوت آشی کمیجان برگزار شد
سومین جشنواره سنتی سوت آشی کمیجان برگزار شد
سومین جشنواره سنتی سوت آشی کمیجان برگزار شد
سومین جشنواره سنتی سوت آشی کمیجان برگزار شد
سومین جشنواره سنتی سوت آشی کمیجان برگزار شد
اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار