رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/09/03 Saturday - 2024 23 November السبت ، 21 جمادى الأول ، 1446
ساعت
مدرس و پژوهشگر تربیت و رسانه:

مدرس و پژوهشگر تربیت و رسانه گفت: از نگاه تعلیم و تربیت رسانه ابزاری است که دسترسی به منابع آموزشی را تسهیل کرده‌ است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«دیار آفتاب»؛ حسین غفاری جمعه شب در نشست مجازی با موضوع توصیه‌های تربیتی درباره رسانه‌ها برای مدرسه و دانش‌آموزان گفت: در گذشته دانش‌آموزان برای یافتن منابع آموزشی و کمک درسی در مضیقه بودند و ابزار پیشرفت تحصیلی محدود بود. اما امروز در فضای آموزشی تحولات زیادی ایجاد شده و دسترسی به منابع آسان است.

وی تاکید کرد: رسانه در این زمینه شأن ابزاری دارد و باید نگاه معلم به آموزش متفاوت باشد و تغییر کند. معلم باید ارتباط درست با دانش‌آموزان در فضای مجازی برقرار کند به‌عنوان مثال سوال‌های درست و سرفصل‌های خوب معرفی کند.

مدرس و پژوهشگر تربیت و رسانه افزود: رسانه ارتباطات علمی را تسهیل و معنا و چارچوب مدرسه را متحول کرده است. بنابراین ما باید مسیر ارتباطات سالم علمی را برای محصل معرفی کنیم.

غفاری تصریح کرد: معلم باید در دسترس باشد و فضای مراوده علمی را فراهم کند چرا که رسانه ابزار خوبی برای تولید محتوا و ارائه مطالب است.

مدرس و پژوهشگر تربیت و رسانه خاطرنشان کرد: استفاده از هوش مصنوعی برای جذاب کردن راهکارها و فوق برنامه‌های تحصیلی و بهره بردن از نظرات دیگران، بسیار مفید و مطلوب است.

وی با معرفی سایت «ابری شهر» عنوان کرد: این سایت حامی مالی آن وزارت ارتباطات و ویژه معلمان است مهرماه امسال رونمایی و قابل استفاده شد. معلمان می‌توانند با مراجعه به آن به صورت رایگان درسنامه‌های مربوطه را تحویل بگیرند. درس هوش مصنوعی نیز در سایت وجود دارد که می‌توان آن را به دانش‌آموزان آموزش دهند.

غفاری اضافه کرد: نگاه دیگری که به رسانه می‌توان داشت از دید زیست بوم بودن آن است به این معنی که فضای مجازی محیط زیست نوجوانان و دانش‌آموزان است که در آن زندگی می‌کنند و خود را بخشی از آن می‌دانند.

مدرس و پژوهشگر تربیت و رسانه ادامه داد: هویت، ارتباطات و ذهن نوجوان در این زیست بوم شکل گرفته و اوقات فراغت آن‌ها در این فضا سپری می‌شود. معلم با توجه به این‌ مساله باید در فضای حقیقی اوقات فراغت آن‌ها را غنی و نبض سرگرمی‌شان را در دست بگیرند تا بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

وی گفت: فضای زیست بوم بر پایه دوستی‌ها و ارتباطات عاطفی بچه‌ها نیز شکل گرفته است به همین جهت خانواده‌ها و دبیران به آن‌ها در خصوص دوستی مجازی و حریم خصوصی و آزارگری‌های رسانه‌ای به آن‌ها آموزش دهند که امکان دارد در این محیط حریم آن‌ها نقض شود و مورد آزار رسانه‌ای قرار گیرند.

غفاری ابراز کرد: در فضای حقیقی باید ارتباط عاطفی و دوستی غنی‌سازی شود و با برگزاری اردو و ایجاد بستری مناسب برای ارتباط با همکلاسی‌های خود از آسیب‌های مجازی دور باشند.

مدرس و پژوهشگر تربیت و رسانه گفت: ظرف الگوپذیری نوجوانان را با معرفی و آشنایی با شهدا، قهرمانان و بزرگان کشور غنی کنید تا به دنبال پذیرش و الگوگرفتن از ستاره‌های غربی و پوچ‌های مجازی نباشند‌.

وی در پایان رسانه را کارگاهی دانست که جوانان می‌توانند با آموزش مهارت شغلی و بسترسازی در رسانه بتواند مشاغل خود را معرفی، گسترش و پرورش دهند خاطرنشان کرد: چون رسانه می‌تواند آینده شغلی آن‌ها را تامین کند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار