رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/07/27 Friday - 2024 18 October الجمعة ، 15 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-26 04:39 شماره خبر : 8776 https://diyareaftab.ir/short/NgKYr 0
دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه:

دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان‌های ساوه و زرندیه گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد دستمزد کارگران صرف هزینه‌های مسکن می‌شود که این وضعیت باعث می‌شود که سفره کارگران هر روز کوچک‌تر و کیفیت زندگی آن‌ها کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ داود میرزایی در گفتگو با خبرنگار نار خبر؛ با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران گفت: زمانی که رهبری می‌فرمایند: «حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را نیز خوب خواهد کرد»، این بدان معناست که وضعیت جامعه کارگری مناسب نیست و باید به این قشر توجه بیشتری شود و سال‌ها است که مقام معظم رهبری در شعار‌های سال خود، بیشتر بر روی چرخه اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی تأکید دارند.

وی افزود: برخی از نمایندگان مجلس به منویات رهبر انقلاب در حل مشکلات کارگران توجه کافی ندارند و در این چند سال گذشته کارگران تنها نگران امنیت شغلی خود بودند، اما امروز علاوه بر این نگرانی، با چالش‌های اقتصادی متعددی نیز روبرو هستند، به‌عنوان مثال، تأمین مسکن برای کارگران به یک رویای دست‌نیافتنی تبدیل شده است.

میرزایی تصریح کرد: در حال حاضر، بیش از ۷۰ درصد دستمزد کارگران صرف هزینه‌های مسکن می‌شود و سهم باقی‌مانده آن به شدت محدود است که این وضعیت باعث می‌شود که سفره کارگران هر روز کوچک‌تر و کیفیت زندگی آن‌ها کاهش یابد.

دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان‌های ساوه و زرندیه تأکید کرد: زنده‌بودن با زندگی کردن متفاوت است و در حال حاضر جامعه کارگری حتی با زنده‌بودن نیز مشکل دارد. مسائل معیشتی آن‌ها چالش بزرگی است که باید دولتمردان برای آن چاره‌ای بیاندیشند، اما متأسفانه هنوز چاره‌ای برای این مسائل‌اندیشیده نشده و کارگران، به‌عنوان سربازان اقتصادی، قربانی این مشکلات شده‌اند.

وی در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بیان کرد: در دولت احمدی‌نژاد قرار بود این همسان‌سازی انجام شود، زیرا در آن زمان کشور با فروش نفت در وضعیت اقتصادی مطلوبی قرار داشت، اما این اقدام محقق نشد، مقداری از این فرآیند در دولت روحانی انجام شد و دولت جدید نیز درصدد است این همسان‌سازی را در دو الی سه ماه آینده اجرا کند.

میرزایی یادآور شد: طی مصوبات مجلس، قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان طی سه سال بدین صورت که در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هرکدام ۳۰ درصد مابه‌التفاوت پرداخت شود که امیدواریم این مسأله صورت پذیرد و حقوق جامعه کارگری به واقعیت نزدیک‌تر شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان‌های ساوه و زرندیه در خصوص قرارداد‌های کاری موقت جامعه کارگری گفت: قرارداد‌های موقت، معضل چند دهه‌ای برای کارگران است. این نوع قرارداد‌ها موجب شده که کارگران از امنیت شغلی بی‌بهره باشند و حتی تعهدات زندگی‌شان کاهش یابد. به طوری که بسیاری از کارگران جرات خرید خانه یا گرفتن وام را ندارند و این شرایط موجب شده است که احساس ناامنی و ناتوانی در آن‌ها ایجاد شود.

میرزایی در ادامه افزود: مشکل اصلی در عدم امنیت شغلی کارگران به ماده ۷ قانون کار برمی‌گردد که به کارفرما اجازه می‌دهد تا قرارداد‌های موقت را در کار‌های مستمر منعقد کند، نمایندگان مردم باید به این موضوع ورود کنند و جلوی این وضعیت را بگیرند. قرارداد‌های موقت باید فقط در پروژه‌هایی مانند راه‌سازی و امور مشابه به کار گرفته شود، نه در مشاغل مستمر و دائمی.


وی با اشاره به عدم تناسب شغل با نوع فرد شاغل گفت: مسئولان با بحث فرزندآوری و تحکیم خانواده را بسیار بیان کرده‌اند اما در جامعه کارگری ما بانوان به دلیل عدم تأمین معیشت، مجبور هستند به کار‌های سخت و پرتنش بپردازند و در بسیاری از موارد، تناسبی بین شغل و جنسیت وجود ندارد و زمانی که زنان در محیط‌های خشن و پر سروصدا کار می‌کنند، فیزیک و بیولوژی آن‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این شرایط نه تنها آن‌ها را از فکر کردن به فرزندآوری باز می‌دارد، بلکه در معرض آسیب‌های جدی دیگری نیز قرار می‌دهد که می‌تواند کیفیت زندگی‌شان را کاهش دهد و به کوتاهی عمرشان منجر شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار