رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1402-06-25 18:26 شماره خبر : 182 https://diyareaftab.ir/short/4a5q4 0
معاون حوزه علمیه تفرش:

معاون حوزه علمیه امام صادق علیه السلام تفرش گفت: هر کدام از حضرات معصومین(ع) در یک ویژگی ممتاز بودند و امام رضا(ع) به عالم آل محمد(ع) مشهور شدند.

به گزارش «دیار آفتاب»؛ حجت‌الاسلام موسی ارجناوندی، در گفتگو با خبرنگار مذهبی ندای تفرش ضمن تسلیت شهادت امام رضا علیه السلام، به لقب عالم آل محمد برای امام رضا علیه السلام اشاره کرد و گفت: بر اساس کتاب انسان ۲۵۰ ساله مقام معظم رهبری هر یک از امامان شیعه شرایط و مواضع خاصی داشته‌اند؛ تمامی امامان علیها سلام عالم بوده‌اند و فقط مختص به امام رضا علیه السلام نیست چراکه همگی آنان کُلّهُم نورٌ واحدٌ بودند.

حجت‌الاسلام ارجناوندی یکی از دلایل لقب عالم آل محمد برای امام رضا علیه السلام را حدیث امام کاظم علیه السلام معرفی و اظهار کرد: ایشان به فرزندان خود فرمودند: برادر شما عالم آل محمد است، مسائل خود را از وی بپرسید و مطالب او را نگه داری کنید که من از پدرم شنیدم که عالم آل محمد از صلب توست. 

معاون حوزه علمیه ادامه داد: بخش مهمی از این حدیث به جهت مشخص شدن امام بعد از امام کاظم علیه السلام است؛ چراکه عده‌ای بعد از امام کاظم یا واقفی شدند یا امامت را به انحراف کشیدند.

وی دلیل دیگر دادن لقب عالم آل محمد به امام رضا علیه السلام را هم‌عصر شدن با خلافت مأمون دانست و بیان کرد: در میان خلفای عباسی مأمون به عنوان شخصی دانشمند و علم دوست شناخته می‌شد؛ پس با زیرکی می‌خواست با ولیعهد کردن امام رضا علیه السلام وجهه‌ای برای خود بتراشد.

حجت‌الاسلام ارجناوندی به جلسات مأمون که با هدف تخریب وجه و اعتبار امام در میان مردم خصوصاً شیعیان اشاره و تصریح کرد: مأمون اهل علم بود پس جلسات و مناظرات علمی را از روی حسادت، با افراد و مذاهب مختلف تشکیل می‌داد و امام رضا علیه السلام با بعضی از اقوام با زبان خودشان، با بعضی از ادیان با توجه مشترکات دینی که داشتند مناظره می‌کردند.

معاون حوزه علمیه مناظره امام علیه السلام با جاثَلیق که عالم مسیحی بود را نمونه‌ای از این مذاکره دانست و گفت: در این مناظره امام علیه السلام از انجیل برای اثبات حقانیت پیامبر اسلام دلیل آورد و شبهات را برطرف کردند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ جلسه‌ای تشکیل نمی‌شد مگر اینکه امام رضا علیه السلام آن گروه را مجاب می‌کرد و جواب سوالات آنان را می‌داد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار