رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
یکشنبه 1403/07/01 Sunday - 2024 22 September الأحد ، 19 ربيع الأول ، 1446
ساعت
معاون میراث فرهنگی استان مرکزی، خبر داد:

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: عملیات مرمت اضطراری و استحکامی بازار شمس السلطنه نراق استان مرکزی پایان یافت.

حسین محمودی، در گفتگو با «دیار آفتاب»؛ گفت: مرمت‌های اضطراری و استحکامی در مجموعه موصوف به اصلاح و مرمت جداره‌ها و بدنه‌های سنگی و آجری، اجرا و ساماندهی کف سازی و فرش نمودن ورودی بازار با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال به اتمام رسیده است.
وی، افزود: بازار شمس السلطنه بهترین دلیل و گواه بر رونق کسب و تجارت گذشته شهر نراق است. این مجموعه شامل یک راسته بازار، چهار سوق، تاجرسرا و کاروانسراست. طول تقریبی بازار ۲۰۰ متر و در جهت خیابان اصلی شهر شرقی، غربی احداث شده است و مصالح این بنا از آجر و سنگ و نیز خشت خام می‌باشد.
معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، بیان کرد: معماری بنای این بازار همراه با حجره‌ها و تیمچه‌ها از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است. سقف‌های گنبدی شکل این بازار ویژگی منحصر به فردی به آن بخشیده است. طاق چار سوق دارای شمسه با کاشی‌هایی به رنگ فیروزه و سرمه‌ای است. قدمت این جاذبه گردشگری و تاریخی بیش از ۱۲۰ سال است و بنیانگذار این اثر تاریخی محمد نراقی از رجال عهد قاجار است.
محمودی، ادامه داد: از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر نراق در شهرستان دلیجان بازار شمس السلطنه است که مجموعه بازار و کاروانسرا را تشکیل می‌دهد و از شاهکارهای معماری عصر قاجار محسوب می‌شود.
وی، در یایان تصریح کرد: این مجموعه به لحاظ هویت تاریخی و سبک معماری دارای ارزش فراوان است. این مجموعه در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۶۲ با شمارهٔ ثبت ۱۶۴۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار