
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک گفت: وضعیت فرسودگی تاکسیها در اراک یک معضل جدی است که میتواند تهدیدی برای امنیت و رفاه مسافرین و شهروندان اراکی شود و تخصیص اعتبار در این زمینه باید تبدیل به اولویتی برای دولت شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» حمل و نقل اراک نقش مهمی در تسهیل جابجایی مردم اراک دارند.
تاکسی ۱۸۲۸ به عنوان یکی از خدمات حمل و نقل عمومی در اراک، از سالها پیش فعالیت خود را آغاز کرده و به عنوان یک گزینه سریع و راحت برای جابجایی درون شهری شناخته میشود، زیرا این تاکسیها به دلیل شمارهگذاری خاص خود، به راحتی قابل شناسایی هستند و خدمات خود را به صورت ۲۴ ساعته ارائه میدهند.
از سوی دیگر، اتوبوسرانی اراک نیز به عنوان یک سیستم حمل و نقل عمومی، به مردم شهر اراک کمک میکند تا به راحتی و با هزینهای مناسب به مقاصد خود برسند.
بنابراین این سیستم با ارائه خطوط مختلف و زمانبندی منظم، به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک میکند و گزینهای مناسب برای افرادی است که به دنبال حمل و نقل اقتصادیتر هستند.
جهش قیمتها مانع نوسازی شبکه تاکسیرانی
محمدحسین سادهوند در خصوص نوسازی اتوبوسهای اراک گفت: سازمان شهرداری اراک تعداد مناسبی اتوبوس برقی جدید خریداری کرده است و مردم اراک نیز میتوانند در سطح شهر این اتوبوسهای جدید را مشاهده کنند، خوشبختانه اتوبوسهای جدید خریداری شده به لحاظ تعداد و کیفیت قابل قبول هستند و قابلیتهای سرمایشی و گرمایشی را برای رفاه مسافرین برخوردار است.
وی بیان کرد: اتوبوسهای جدید در بین خطوط شهری اراک به صورت همگن توزیع شده است و همه مناطق سطح شهر حداقل یک اتوبوس برقی در اختیار دارند.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک عنوان کرد: پانزده دستگاه اتوبوس برقی جدید خریداری شده در آینده نزدیک به ناوگان شهری اراک ملحق میشود و سازمان حمل و نقل شهرداری اراک از لحاظ تعداد اتوبوس میتواند حداقل خدمات و رضایتمندی را برای شهروندان اراک تامین کند.
سادهوند افزود: سازمان حمل و نقل شهرداری اراک در حال حاضر پیگیر نوسازی ناوگان تاکسیرانی اراک است و از آنجایی که این موضوع تابع تصمیمات کلان در سطح کشور هست، باید تاکسی انتخاب شود که کارخانه آن قابلیت عرضه گسترده داشته باشد.
وی تصریح کرد: در نهایت مدل تاکسی باید توسط دولت تعیین بشود و شهرداری اراک پیگیر این موضوع است، اگرچه شهرداری اراک مانند سایر کشور، در نهایت تابع تصمیمات کلان کشوری است.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک اظهار کرد: در نوسازی شبکه تاکسیرانی کشور در سالهای اخیر پیشرفتی نداشتهایم، زیرا به طور مرتب شاهد جهشهای قیمت بودیم و تاکسیداران که خودروی آنان فرسوده شده است تا به الان موفق به خریداری تاکسی جدید نشدهاند.
سادهوند گفت: با پیگیری شهرداری اراک بدنبال تهیه تسهیلات از طریق مصوبه شورای اسلامی شهر اراک هستیم تا تعدادی تاکسی را با تسهیلات ارائه شده تهیه کنیم، البته شهرداری اراک ترجیح میدهد طرح نوسازی شبکه تاکسیرانی به صورت تاکسی برقی باشد.
با توجه به قانون هوای پاک آیا به رانندگان تاکسی برای نوسازی خودروهای فرسوده تسهیلاتی پرداخت شده است؟
سادهوند گفت: طبق قانون هوای پاک صندوق ملی محیط زیست جهت نوسازی تاکسیهای فرسوده موظف به ارائه تسهیلات است که تا به الان هیچ تسهیلاتی ارائه نشده است، زیرا در صندوق فعلا منابعی وجود ندارد و در حال حاضر شاهد فرسودگی شدید در شبکه تاکسیرانی کشور هستیم.
وی بیان کرد: علل فرسودگی تاکسیها، کمبود منابع مالی مورد نیاز برای نوسازی و همچنین جهش متوالی قیمت خودرو در ایران است و حتی اگر تاکسیرانان هم بخواهند توانایی مالی برای خرید تاکسی جدید ندارند، بنابراین وضعیت تاکسیرانی کشور در بدترین حالت خودش قرار دارد.
چرا قیمت رفت و برگشت تاکسیهای ۱۸۲۸ در یک مسیر یکسان متفاوت است؟
سادهوند عنوان کرد: قیمتگذاری تاکسی ۱۸۲۸ شهر اراک تابع مدت زمان سفر است و قیمت این تاکسیها هر ساله در شورای شهر اراک مصوب میشود و هزینه سفر درون نرم افزاری که در اختیار رانندگان است به صورت ساعتی محاسبه میشود، ازاینرو این فرایند در اختیار اشخاص نیست که بتوانند قیمت را کم و زیاد کنند.
وی افزود: تفاوت قیمتها ناشی از زمان پیک ترافیک در شهر اراک است که باعث طولانی شدن پیمودن یک مسیر میشود، طبق مصوبه شورای شهر اراک قیمت تاکسی ۱۸۲۸ به ازای هر ساعت 43 هزار تومان میباشد و تفاوت قیمتها ناشی از تفاوت زمان پیمودن مسیرها در ساعات مختلف شبانه روز است و گرنه قیمت تاکسیهای ۱۸۲۸ فقط تابع مدت زمان سفر است.
چه نظارتی بر سامانهها و رانندگان تاکسیهای ۱۸۲۸ میشود تا قیمت خارج از عرف از مردم نگیرند؟
سادهوند بیان کرد: قیمت تاکسیهای ۱۸۲۸ هر ساله در شورای شهر اراک مصوب میشود و قیمت به صورت فرمولیزه شده در سامانه ۱۸۲۸ بارگذاری میشود، بنابراین رانندگان توانایی دستکاری در قیمت را ندارند.
وی تصریح کرد: رانندگان ۱۸۲۸ در طول سال به طورمرتب تحت نظارت هستند و قیمتگذاری دست اشخاص نیست، زیرا براساس مصوبه شورای شهر اراک قیمتگذاری باید توسط سامانه انجام شود.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک اظهار کرد: قیمتگذاری تابع زمان است پس مسافران قیمت بالاتری را در زمان پیک ترافیکی مشاهده خواهند کرد، که فرآیندی طبیعی است و اگر از نرمافزار اسنپ استفاده کرده باشید، میبینید که در زمان پیک ترافیکی این شرکتها تغییرات قیمتی برای مشترکین لحاظ میکنند.
سادهوند گفت: مردم عزیز اراک میتوانند زمان گیری کنند و در صورتی که ۱۸۲۸ از قیمت مصوب ساعتی 43 هزار تومان تخلف کرد میتوانند به سامانه تلفنی ۳۴۱۳۰۵۰۰ گزارش کنند.
وی بیان کرد: شهروندان اراک مطمئن باشند که همه شکایات رسیدگی میشود و بازرسان قطعاً به این موضوع ورود میکنند.
با توجه به قیمتگذاری ساعتی اگر رانندگان مسیر طولانیتری را طی کنند، یک تخلف محسوب میشود؟
سادهوند عنوان کرد: حدود 400 نفر راننده در ۱۸۲۸ در حال کار هستند و برای شهرداری اراک غیرممکن است که بر همهٔ این رانندگان نظارت کند، بنابراین جلوگیری از انجام تخلافات امری منتفی است، ولی اگر شهروندان تخلفی رو مشاهده کردند، میتوانند تماس بگیرند و قطعاً رسیدگی میشود.
وی افزود: شهرداری اراک سامانه تخلفات دارد، یعنی بلافاصله بازرسی گزارش راننده خاطی را وارد سامانه میکند و خود بازرسی هم دیگر دخالتی در سامانه ندارد و گزارش راننده به کمیته انضباطی میآید و این تخلفات بررسی میشود و پس از آن جریمهای برای راننده خاطی صادر میشود.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک تصریح کرد: سامانه ثبت تخلفات برای تمام رانندگان تاکسی در سطح شهر اراک قابل استفاده است، بنابراین شهروندان عزیز میتوانند هرگونه تخلفی را که مشاهده کردند، بلافاصله در سامانه شکایت کنند و به صورت فوری راننده خاطی را تحت پیگرد قرار دهند.
تاکسیهای ۱۸۲۸ فرودگاه اراک اقدام به دریافت مبالغ خارج از عرف میکنند، چرا هیچ نظارتی صورت نمیگیرد؟
سادهوند گفت: فرودگاه اراک به صورت مداوم و مستمر پرواز هواپیما ندارد، که تاکسی مخصوص به خود را داشته باشد و تاکسیهای ۱۸۲۸ نیز اگر بخواهند به طور مرتب در فرودگاه حضور یابند مشخص نیست چه زمانی مسافران فرود میآیند، بنابراین سوارکردن مسافر از این مسیر صرفه اقتصادی ندارد.
وی افزود: با توجه به وضعیت فرودگاه اراک، نمیتوان نظارتی را بر فرودگاه اعمال کرد، زیرا فرودگاه اراک در حال حاضر هیچ نظمی ندارد.
با توجه به این که تمامی پرداختها در سطح جامعه به صورت تراکنش کارت بانکی درآمده است و پول خرد کم است، چرا شاهد نصب کارتخوان در تاکسیها نیستیم؟
سادهوند بیان کرد: سامانهای که در اتوبوسهای اراک نصب شده است یک سامانه جامع است که در این سامانه، زیرساخت پرداخت الکترونیک تاکسیها نیز وجود دارد.
وی تصریح کرد: در سامانه مورد نظر، شهروندان میتوانند بارکد نصب شده در پشت سر راننده را با گوشی خود اسکن کنند و مبلغ کرایه نمایش داده شده را پرداخت کنند، اگرچه زیرساخت سامانه ایجاد شده ولی زیرساخت بانکی و قابلیت تسویه حساب با تاکسیداران در این سامانه در حال حاضر وجود ندارد.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک اظهار کرد: رانندههای تاکسی مطالبه واریز بلافاصله وجه به حسابشان را دارند، اگرچه پرداخت به لحظه و آنلاین با توجه به شبکه اینترنتی و بانکی موجود در ایران با چالش روبرو است.
بعضی از افراد توانایی استفاده از گوشی را ندارند و یا به سامانه بانک الکترونیک متصل نیستند، این افراد چگونه میتوانند کرایه خود را پرداخت کنند؟
سادهوند بیان کرد: موضوع نصب کارتخوان تاکسیها در دستور کار شهرداری است ولی با وجود بعضی چالشها، مورد استقبال تاکسیرانان اراک قرار نگرفته است، زیرا قوانین مالیاتی مشخصی برای حمل و نقل عمومی در ایران وجود ندارد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر مالیات حمل و نقل عمومی و کارهای خدماتی مشخص نیست و با وجود شک و تردیدها در این موضوع تاکسیداران رغبتی برای این موضوع ندارند.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک افزود: برای انجام هرکاری در کشور باید جوانب آن را بسنجیم، تا آن پروژه شکست نخورد و یا مورد استقبال عمومی قرار بگیرد، بنابراین در نصب کارتخوان باید جوانب این پروژه را بسنجیم تا مردم شاهد کیفیت مناسب در خدمات ارائه شده باشند.
بعضی از تاکسیرانان اقدام به دریافت مبالغ بیشتر بعد از تاریک شدن هوا میکنند با این وضعیت چرا نرخ مسیرها در تاکسیها نصب نمیشود؟
سادهوند گفت: نرخ مصوب تاکسیها در مسیرهای مختلف اراک در شبکههای اجتماعی اطلاعرسانی شده است و مسافران با یکبار سوار شدن از نرخ تاکسی آگاه میشوند و اساساً چاپ و نصب لیست قیمت در تاکسیها نامناسب است و از دید سازمان غیر استاندارد است.
وی تصریح کرد: اگر رانندگان اقدام به دریافت مبالغ اضافه کردند مردم میتوانند، در سامانه تخلفات شکایت کنند و بازرسان شهرداری نیز هیچ مماشاتی با متخلفین ندارند، زیرا قیمت به صورت منصفانه افزایش یافته است.
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- راهپیمایی روز جهانی قدس در اراک برگزار میشود
- «روز قدس» نماد همبستگی با فلسطین
- میزان کفاره و فطریه مشخص شد
- تصادف دو خودرو در محور مواصلاتی تفرش
- فلسطین آزاد خواهد شد
- سرمایهگذاری موتور اصلی رشد اقتصادی است
- «روز قدس» نماد همبستگی امت اسلامی است
- تلویزیون سیزده بهدر چه فیلمهایی پخش میکند
- معافیتهای مالیاتی حقوق و دستمزد در سال 1404
- رگبار باران و وزش باد شدید در شمالغرب
- تیم آلومینیوم اراک آماده بازی مقابل تراکتور
- لبیک ملت به رهبری
- ۱۲ فروردین نماد همبستگی ملی
- رقابت قویترین مردان در خمین
- افتخارآفرینی مردم اراک در روز قدس
- سیزدهِ اراکیها در طبیعت بهدر شد
- نرخ خرید تضمینی برق خورشیدی افزایش یافت
- فرماندهانی که رژیم صهیونسیتی از آنها میترسید
- پزشکیان و گریختن از تله سهمخواهی تندروها
- لبیک دهه نودیها به ندای مظلومیت قدس
- خدماترسانی، اولویت همیشگی سپاه است
- آفت سن گندم در استان مرکزی کاهش یافت
- معدومسازی ۸ تن مواد غذایی ناسالم در مرکزی
- سپاه خار چشم دشمنان است
- جشنواره باغ لالهها در اراک
- جیب خالی و دردهای بیپایان مستاجران
- افزایش تدریجی دما در اغلب مناطق
- شتاب زده نیستیم
- کارن همایونفر چهره سال هنر انقلاب شد
- بررسی همهٔ گزینههای جانشینی درویش
- حمد و ستایش خدا
- سعدی شاعر اخلاق برای همه دورانها است
- راه خدا بهترین و برترین راه ما هست
- سوره «ممتحنه» آیه ۶ تا ۱۱
- معرفی چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی استان مرکزی
- چهره هنر انقلاب اسلامی استان مرکزی معرفی شد
- بازار مسکن همچنان در رکود
- سعدی بزرگترین پیامآوران صلح
- اختتامیه «هفته هنر انقلاب اسلامی» استان مرکزی
- استان مرکزی میزبان مربی تیم ملی کاراته
- حجاج ایرانی به مردم غزه کمک میکنند
- هنر انقلاب اسلامی پلی میان نسلها است
- مهلت ارسال آثار به جشنواره مطبوعات تمدید شد
- مسابقه زندگی با آیهها در تفرش برگزار شد
- ساوه میزبان زائران پیاده از عراق شد
- رگبار و افزایش دما در راه است
- یارانه خانوارهای دهک ۴ تا ۹ واریز شد
- سیاسیکاری آژانس باعث خروج از NPT میشود
- فضای فوتبال ایران را آشفته کردند
- اتصال 7 هزار فروشگاه مرکزی به طرح کالابرگ
- مشاهده بیشتر
