رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
چهارشنبه 1403/06/28 Wednesday - 2024 18 September الأربعاء ، 15 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-05-30 12:38 شماره خبر : 7471 https://diyareaftab.ir/short/NBbd3 0
دیار آفتاب گزارش می‌دهد؛

مسجد ولایت اراک با تشکیل هیئت‌های هفتگی و انجام فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی در جذب نوجوانان و جوانان منطقه موفق بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ مسجد الاقصی قبل از تغییر قبله توسط حضرت محمّد(ص) قبله اول مسلمانان بود و بعد از مسجدالحرام دومین مسجدی است که از اهمیت والایی در بین مسلمانان برخوردار است.

۳۱ مرداد روزی است که مسجد الاقصی توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد که به همین علت این روز را به عنوان روز جهانی مساجد نامگذاری کرده‌اند.  

یک جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا معتقد هستند که ویرانی مسجد الاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان شرط ظهور حضرت عیسی بن مریم(ع) است بر همین اساس و پایه مسجد الاقصی در ۳۱ مرداد ۱۳۴۸ هجری شمسی توسط اشغال‌گران صهیونیستی به آتش کشیده شد که به همین دلیل این روز را به منظور یادآوری اهمیت و جایگاه مساجد در محله، فرهنگ اسلامی و نقش مساجد برگزار می‌شود.  

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا طالبی، امام جماعت مسجد ولایت اراک(یکی از مساجد فعال اراک|)  در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ به سوالات پیرامون اهمیت نقش مساجد به مناسبت روز جهانی مساجد پاسخ داد.

سوال: به نظر شما مساجد در محله‌ها چه نقشی را می‌توانند ایفا کنند؟ 

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا طالبی، مساجد نقش محوری در فعالیت‌های فرهنگی در حوزه تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و چالش‌هایی که در جامعه وجود داشته، دارد و مساجد همیشه در تحولات فرهنگی جامعه نقش داشته‌اند و هرجایی انقلابی از جمله انقلاب اسلامی ایران به وجود آمده است سر منشاء آنها در مساجد بوده است.

در مسجد ولایت سعی بر این شده است که مسجد را از حالت نمازخانه جدا کنیم یعنی اینکه فقط در مسجد نمازی خوانده شود و فعالیتی نداشته باشد را از این قالب جدا کردیم که نزدیک به ۶ سالی که از مسئولیت بنده به عنوان امام جماعتی مسجد ولایت شهرک الغدیر اراک می‌گذرد، در مرحله اول اتحادی بین دست‌اندرکاران داخل مسجد به وجود آوردم و با توجه به این که مسجد فضای خوبی که در اختیار داشتیم و ظرفیتی که در بحث جوان و نوجوان در سطح محله وجود داشت در بین همین جوانان محل تقسیم کار مانند کمک به نیازمندان، مرکز نیکوکاری برای خانواده‌هایی که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند که در حدود ۳۵ خانوار می‌شوند تحت پوشش پایگاه مقاومت بسیج قرار گرفتند، تعریف شد.

پایگاه مقاومت بسیج محله نیز با حضور جوانان و تقسیم کاری که به آنها واگذار شد که با فعالیت‌هایی که انجام شد دو سال رتبه کشوری را نیز از آن خود کرده است و سال قبل نیز بر اساس فعالیت‌های زیادی مانند حلقه‌های تربیتی، صالحین و فعالیت‌هایی که در عرصه‌های مختلفی که در محله انجام شد در سازمان بسیج به عنوان پایگاه برتر کشوری معرفی شده و پایگاه بسیج برادران و خواهران نیز رتبه برتر در جذب جوانان و فعالیت‌های فرهنگی در استان را کسب کرده است. 

 

مسجد ولایت اراک پایگاهی برای تربیت نوجوانان

مساجد با چه فعالیت‌هایی می‌تواند در جذب نوجوانان و جوانان نقش موثری داشته باشد؟

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا طالبی، مساجد در جذب نوجوانان و جوانان نقش مهمی دارد که با تشکیل هیئت‌های هفتگی می‌توان نوجوانان و جوانان را جذب کرد که عامل مهمی در جذب جوانان است مانند فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی که در مسجد ولایت انجام شده در جذب جوانان بسیار موثر بوده است.

هیئت هفتگی مسجد ولایت در سال اول فعالیت مسجد راه‌اندازی شد و دوشنبه شب‌ها ساعت ۹ شب جلسه را با زیارت عاشورا، حدیث کسا و سخنرانی، روضه و مداحی و همراه با صرف شام انجام می‌شود که در جذب نوجوانان و جوانان تأثیر بسزایی داشته که می‌توان برنامه هیئت هفتگی را یکی از عوامل جذب جوانان معرفی کرد.

مسجد ولایت اراک پایگاهی برای تربیت نوجوانان

 تشکیل و فعالیت موکب زیر نظر مسجد چه میزان در جذب جوانان موثر بوده است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا طالبی، یکی دیگر از اقدامات موثر در جذب جوانان که می‌تواند بسیار موثر نیز باشد تشکیل موکب‌ها با حمایت مسجد است که در مسجد ولایت موکبی را در بلوار شهید آسنجرانی جنب کمربندی شمالی با همت دوستان، نوجوانان و جوانان محله، مسجد و با حمایت و پشتیبانی از طرف قرارگاه مسجد راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کند که با استقبال خوب خانواده‌های خود جوانان و نوجوانان شکل گرفته است.

دو هدف را در این موکب در حال انجام است که هدف اول پذیرایی و استقبال از مهمانان اربعین و اهل محل که به صورت خانوادگی انجام و مورد استقبال قرار گرفته و همچنین اسکان زائرین نیز در این موکب انجام می‌شود و هدف دوم ورود دوستان نوجوان و جوان به عرصه کار فرهنگی و تربیتی و جذبی که در موکب انجام شده است.

مسجد ولایت اراک پایگاهی برای تربیت نوجوانان

نقش مسجد در حل مشکلات مردم و محله؟

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا طالبی، قدم دیگری که در کنار قرارگاه انجام شده است دعوت از مسئولان برای حضور در محل و پاسخگویی به مشکلات و سوالات مردم بوده است که بدین صورت همزمان آسیب شناسی محل نیز انجام شده که از مسئولان برای حضور در محل و مسجد نیز دعوت شده است که این گونه فعالیت‌ها آثار و برکات بسیار زیادی نیز داشته است که از جمله مطالباتی که برای محل در حوزه خدمات شهری از مسئولان مانند آسفالت گذرگاهی، احداث پارک در مجاورت مسجد داشته‌ایم که با مطالبه‌گری مردم، این اقدامات انجام شده است.

این قرارگاه با هدفی اینکه مسجد در بحث نماز و بحث عبادت و مناسبت‌های ملی و مذهبی برگزار شده است یک قدم نیز در عرصه رفع نیازهای مردم از حیث فقرا، نیازمندان و افراد آبرومندی که امکان حضور در موسسه را ندارند و در پوشش قرارگاه قرار گرفته و در حوزه مسائل اجتماعی نیازمندان کارهای بسیار خوبی نیز شکل گرفته است.

در پایان توصیه‌ای برای دوستان و بزرگوارانی دارم که در مساجد فعالیت انجام می‌دهند و این که امام جماعت مسئول مسجد است که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند: «امام جماعت مسئول در مسجد است که محوریت در کار و پاسخگو در مساجد امام جماعت است». امام جماعت و ارکان مساجد نیز با بها دادن به جوانان باعث جذب بهتر نوجوانان و جوانان به مسجد خواهند شد.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار