رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
سه‌شنبه 1403/08/01 Tuesday - 2024 22 October الثلاثاء ، 19 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-03-19 17:39 شماره خبر : 5852 https://diyareaftab.ir/short/VvQLp 0
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌مرکزی:

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌مرکزی گفت: در روز جهانی صنایع‌دستی، پیشکسوتان صنایع‌دستی و هنرمندان دارای نشان ملی و مهر اصالت تجلیل می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیارآفتاب»؛ محمود مرادی نراقی در جمع با اعلام برنامه‌های هفته صنایع‌دستی بیان کرد: در اولین روز این هفته مراسم تجلیل از هنرمندان صنایع‌دستی در مجموعه آمفی‌تئاتر خیام کوه نور با حضور استاندار و نمایندگان مجلس و شوراهای اسلامی شهر برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌مرکزی گفت: در این مراسم دو تندیس متناسب با نمادهای استان‌‌مرکزی ساخت هنرمندان استان رونمایی می‌شود.

وی افزود: در تاریخ ۲۱ خرداد بازدید از خانه هنرمندان صنایع‌دستی در منزل قنبری یکی از خانه‌های تاریخی شهر اراک با ۱۰ غرفه از ۱۲ هنرمند استان انجام می‌شود.

مرادی نراقی بیان کرد: بازدید از موزه صنایع‌دستی قلعه وکیل و افتتاح فروشگاه صنایع دستی در مجموعه نگارخانه استاد واشقانی از دیگر برنامه‌های این هفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌مرکزی گفت: در روز سه‌شنبه در شهر خمین  بازدید از دو کارگاه شاخص و فروشگاه صنایع‌دستی در برنامه‌های این هفته قرار گرفته‌است.

وی بازدید از کارگاه زره‌بافی در اراک و شهر صنایع دستی تفرشی‌دوزی در ۲۳ خرداد و  روستای صنایع‌دستی سمقاور در ۲۴ ماه جاری را از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده هفته جهانی صنایع‌دستی اعلام کرد.

محمودی نراقی در پایان گفت: مسابقه عکاسی نیز به مدت یک هفته برگزار و به سه عکس برگزیده از  صنایع‌دستی شاخص استان که به دبیرخانه اداره ارسال شود؛ جوایز نفیسی اهدا می‌شود.

صنایع دستی مظهر و تبلور عینی فرهنگ هر کشور است؛ صنایع دستی و آثار هنری استان مرکزی هم نمادی از فرهنگ و تمدن این استان است.

از هنرها و صنایع دستی استان که می‌توان نام برد؛ فرش ساروق اراک یکی از معتبرترین و شناخته شده‌ترین فرش‌های ایران و حتی جهان است. نام این فرش از دهستانی که در آن بافته می شود گرفته شده‌است.  ساروق در چهل کیلومتری اراک قرار دارد.

گیوه نوعی پا پوش است که در فصول گرم سال برای خنک ماندن پاها پوشیده می‌شود. بافت گیوه در استان‌مرکزی از زمان قاجاریه مرسوم بوده است.

گیوه سِنِجان از معروف ترین گیوه ها است. این گیوه از دوران قاجار بافته می شد و تا الان نیز ساخت آن ادامه دارد.

خاستگاه هنر تفرشی دوزی از نامش پیداست. شهر تفرش به‌ عنوان خاستگاه تفرشی‌دوزی با هدف حفظ، احیا، معرفی و اشاعه آثار هنرمندان فعال در حوزه صنایع‌دستی به ثبت ملی رسیده است. نام دیگر این هنر درویش‌دوزی است. تفرشی دوزی نوعی دوخت بر حاشیه پارچه است.

مسگری نیز از هنرهای قدیمی و شاخه‌های اصلی صنایع دستی استان مرکزی به شمار می رود. در بازار مسگرهای اراک می توان ظروف مسی با طرح و نقش های بسیار زیبا را مشاهده و خریداری کرد.

سفالگری و ساخت ظروف سفالی در استان مرکزی قدمتی  طولانی دارد و از شهرت فراوانی نیز برخوردار است. یکی از روستاهایی که در حوزه سفال‌گری در استان مرکزی قدمتی 100 ساله دارد، روستای برجک نام دارد. روستای برجک از توابع شهرستان خمین است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار