رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-12 14:04 شماره خبر : 7735 https://diyareaftab.ir/short/enZYM 0
کارشناس مذهبی مطرح کرد:

کارشناس مذهبی گفت: امام حسن (ع) به‌عنوان جانشین امام علی (ع)، تلاش کرد تا با تدبیر و فداکاری، از ادامه فتنه‌ها و بحران‌ها جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ رقیه موسوی در گفتگو با خبرنگار نار خبر؛ ضمن تسلیت ایام پایانی ماه صفر، اظهار کرد: امام حسن مجتبی در دوران کوتاه عمر خود، با برخورداری از ویژگی‌های برجسته‌ای مانند صبر، شجاعت، علم و فروتنی، الگویی برای پیروان اسلام به شمار می‌رود و از زمره‌ی عترتی است که اندیشه و رفتار و موضع‌گیری‌هایشان اسوه بر دیگران است.

وی افزود: امام حسن مجتبی علیه‌السلام، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های تاریخ اسلام، دارای‌اندیشه‌ها و رفتار‌هایی است که می‌توان آن‌ها را الگو قرار داد. او در بسیاری از جنبه‌ها شباهت‌هایی با پدر بزرگوارش امام علی (ع) و مادر عزیزش حضرت فاطمه الزهرا (س) دارد، و این شباهت‌ها در رفتار، تفکر و اخلاق‌ایشان به وضوح دیده می‌شود.


این کارشناس مذهبی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های برجسته سیره و روش امام حسن مجتبی(ع)، موضع‌گیری‌های اجتماعی و سیاسی او در برابر طاغوت زمان خود، یعنی معاویه بن ابی‌سفیان بود و این موضوع به ویژه در مقایسه با رفتار پدر بزرگوارش، امام علی علیه‌السلام، و برادرش، امام حسین(ع) قابل توجه است.


موسوی تأکید کرد: ایثار و کرامت از ویژگی‌های بارز و ستودنی امام حسن مجتبی(ع) است که می‌تواند الگوی برجسته‌ای برای مسلمانان و دیگران باشد که این ویژگی‌ها به وضوح در سیره و زندگی‌ایشان مشاهده می‌شود و تأثیر زیادی بر جامعه اسلامی گذاشته بود.


وی خاطرنشان کرد: حضرت در تمام جنبه‌های زندگی خود به یاد خدا بود و این یاد خدا به طور پیوسته در هر لحظه از زندگی‌اش حضور داشت. او نه تنها راستگوترین فرد بود، بلکه از قدرت بیان و بلاغت نیز بهره‌مند بود، به گونه‌ای که تمامی جوانب زندگی‌اش تحت تأثیر یاد خدا و ارتباط عمیق با او قرار داشت.


موسوی خاطرنشان کرد: حضرت در سه نوبت اموال خود را به نصف تقسیم کرده و با خدا در میان گذاشت و علاوه بر این، دو مرتبه تمام دارایی‌هایش را در راه خدا ایثار نمود، سفره‌ی کرم و سخاوت او همیشه گسترده بود و افراد فقیر و غنی از آن بهره‌مند می‌شدند.


موسوی در مورد علت گریه‌ی حضرت و نگرانی‌های‌ایشان، با توجه به بیان امام رضا (ع) گفت: وقتی از حضرت پرسیدند که با توجه به اینکه بیست بار پیاده به حج رفته‌اید و سه بار اموال خود را در راه خدا انفاق کرده‌اید، چرا همچنان نگران آخرت و گریه می‌کنید، حضرت در پاسخ فرمودند: من به دو چیز بسیار نگرانم؛ یکی جدایی و دوری از دوستان و عزیزان و دیگری خطر و دشواری‌های موقف‌های قیامت است.


کارشناس مذهبی بیان کرد: نقش مشارکت امام حسن مجتبی (ع) و برادر بزرگوارش امام حسین (ع) در کنار پدر بزرگوارشان، امام علی (ع)، در حفظ آرمان‌های اسلامی و تأمین صلاح مسلمانان بسیار برجسته و حیاتی بود. این دو امام بزرگوار، به ویژه در دوران‌های بحرانی و پرخطر، به خاطر حفظ اصول و ارزش‌های اسلامی و حفاظت از امت مسلمان، جان خود را در معرض خطرات جدی قرار می‌دادند.


وی عنوان کرد: در دوران حکومت امام علی (ع)، ‌ایشان نه تنها به عنوان رهبری در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نقش‌آفرینی می‌کردند، بلکه این نقش‌آفرینی خود بخشی طبیعی از مسئولیت‌های‌ایشان بود. امام علی (ع) به‌عنوان پیشوای حق و عدالت، با تلاش و فداکاری در پی استقرار نظام اسلامی و تحقق اصول عدالت و انصاف در جامعه بود.


موسوی در ادامه گفت: در دوران زمامداری امام علی (ع)، شرایط سیاسی و اجتماعی به شدت متلاطم و پرچالش بود. این دوران شاهد ظهور احزاب و جریان‌های اجتماعی مختلف و همچنین بروز فتنه‌های مهمی بود که بر ثبات و وحدت امت اسلامی تأثیر زیادی گذاشت.


وی در پایان گفت: نقش امام حسن مجتبی (ع) بعد از پدرش در مهار فتنه‌ها بسیار برجسته بود و امام حسن (ع) به‌عنوان جانشین امام علی (ع)، تلاش کرد تا با تدبیر و فداکاری، از ادامه فتنه‌ها و بحران‌ها جلوگیری کند. پس از شهادت امام علی (ع)، امام حسن (ع) با مشکلات و فشار‌های زیادی روبرو بود و برای حفظ وحدت اسلامی و جلوگیری از تفرقه در جامعه، اقدامات زیادی انجام داد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار