رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/06/31 Saturday - 2024 21 September السبت ، 18 ربيع الأول ، 1446
ساعت
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مرکزی:

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گفت: امسال مجوز تشکیل ۶۷ دهیاری جدید برای روستاهای بین ۲۰ تا ۳۰ خانوار در استان صادر شده است.

به گزارش «دیار آفتاب»؛ حمید پاکپور، امروز در نشست خبری به‌مناسبت روز ملی روستا و عشایر، گفت: ۱۵ مهرماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی روستا وعشایر نام‌گذاری شده است و به همین مناسبت برنامه‌های مختلفی در کشور و استان مرکزی در حال برگزاری است.
وی، بیان کرد: برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متعدد که معرفی ظرفیت‌های روستاهای شاخص استان و تولیدکنندگان را در حال برگزاری است. نمایشگاه کشوری نیز از روز گذشته در مصلای امام خمینی(ره) تهران در حال برگزاری است. در استان مرکزی شاهد برگزاری جشنواره‌های مختلف نیز هستیم.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، درخصوص اهمیت روستاها افزود: روستاها از چند بعد دارای اهمیت و جایگاه بسیار مهمی هستند. از نظر فرهنگی بسیاری از ارزش‎‌ها و هنجارهای فرهنگی جامعه ایرانی در واقع زادگاه آنها در روستاها است که مجموعه‌ای از نمادها و نشان‌های فرهنگی این سرزمین مانند آداب، رسوم، سنت‌ها، سبک زندگی، گویش‌ها، نواها و موسیقی‌های محلی از روستا شکل گرفته است.
پاکپور، در رابطه با ایران، عنوان کرد: باید هویت ایرانی – اسلامی سرزمین خودمان را حفظ کنیم که باید با اهمیت دادن به همین خرده فرهنگ‌ها که نمادهای مختلفی مانند گویش‌ها، موسیقی‌های محلی، پوشش‌ها و سنت‌های روستاهای است، حفظ شود.
وی، در رابطه با اهمیت دادن به رونق تولید در روستاها، اظهار کرد: از لحاظ اقتصادی رونق تولید از اهمیت زیادی برخوردار است که امروزه اگر بخواهیم از مشکلات اقتصادی، تورم و بیکاری عبور کنیم با اهمیت دادن و افزایش تولید و ظرفیت‌های موجود در روستاها، می‌توانند در کاهش این مشکلات پیش‌قدم باشند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، گفت: کسب و کارهای کوچک روستایی و خانگی در رشد اقتصادی کشور نقش بسزایی می‌تواند داشته باشند. همان‌گونه که باید تولید در کارخانجات تقویت شود باید همین اقدام برای تولیدات در روستاها نیز اقدام شود. یکی از کارهایی که باعث افزایش مشارکت اقتصادی می‌شود، افزایش نرخ مشارکت زنان روستایی در مشاغل خانگی است.
پاکپور، در خصوص حوزه آمایش سرزمینی، خاطر نشان کرد: باید سکونت در روستا را تثبیت کنیم زیرا با تثیبت جمعیت در روستاها مشکلات زیست محیطی مانند فرسایش خاک در آینده نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: طی شش ماهه نخست سال جاری ۱۰ پروژه احداث زمین چمن مصنوعی در روستاهای استان مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی، افزود: از ابتدای سال‌جاری مجوز تشکیل ۶۷ دهیاری جدید برای روستاهای بین ۲۰ تا ۳۰ خانوار گرفته شده است. ۷۹۱ روستا دارای دهیاری داشتیم که با اضافه شدن این ۶۷ دهیاری، روستاهای دارای دهیاری ما به ۸۵۸ روستا افزایش پیدا کرده‌ است. روستاهای بالای هزار نفر برای گرفتن کد به دستگاه‌های اجرایی معرفی شده‌اند که می‌توانند از بودجه‌های سالانه نیز بهره مند شوند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، در رابطه با تخصیص اعبتارات، بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ در سطح کشور با در نظر گرفتن ۵۲ شاخص کشوری، رتبه دوم را کسب کرده‌ایم. در شش ماهه نخست امسال ۴۱۶ پروژه توسط دهیاری‌ها با اعتباری بالغ بر ۳۳۸ میلیارد تومان در ۴۲۴ روستا تکمیل شده است که به‌طور میانگین، ۸۰۰ میلیون به ازای هر پروژه هزینه شده است و  ۱۲۱ هزار خانوار روستایی از این طرح‌ها بهره‌مند شده است.
پاکپور، عنوان کرد: در جهت حمایت از طرح‌های درآمدزایی دهیاری‌ها و کمک به خرید ماشین آلات طی شش ماه نخست به سه طرح درآمد‌زایی و پنج طرح خرید ماشین آلات سنگین با اعتبار ۴۳ میلیارد تومان اخذ تسهیلات اقدام شده است.
وی، درحوزه آموزش نیروهای شاغل در پسماند و آتش‌نشانی و شرکت‌های تعاونی، گفت: آموزش برای نیروهای شاغل در پسماند، آتش نشانی و شرکت‌های تعاونی، ۸۶ دوره با شرکت ۲۳۰۰ نفر در حدود۲۲هزارو چهارصد و بیست نفر ساعت آموزش در شش ماه نخست امسال انجام شده است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، افزود: در حوزه اعتبارات ۱۴۰۱ مجموعاً ۸۸۸ میلیارد تومان از محل منابع ارزش افزوده برای روستاهای دارای دهیاری و فاقد دهیاری تخصیص داده شده است که ۷۷۹ میلیارد تومان سهم روستاهای دارای دهیاری و ۵۳ میلیارد تومان سهم روستاهای فاقد دهیاری بوده است.
پاکپور، در پایان تصریح کرد: طی ۶ ماهه نخست امسال، ۲۳۶ میلیارد تومان اعتبار که ۲۱۸ میلیارد تومان سهم روستاهای دارای دهیاری و ۱۸ میلیارد آن سهم روستاهای فاقد دهیاری تخصیص داده شده است که هزار میلیارد تومان به روستاها از منابع ارزش افزوده از سال ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲ به روستاها تعلق گرفته است.
انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار