رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
یکشنبه 1403/06/18 Sunday - 2024 08 September الأحد ، 5 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-05-06 06:41 شماره خبر : 7005 https://diyareaftab.ir/short/V7jPa 0
دیار آفتاب گزارش می‌دهد؛

تکنولوژی روز پزشکی توانسته است که دلگرمی خاصی به زوجین نا بارور بدهد و به امروزه با پیشرفت علم پزشکی دیگر کم‌تر پیش می‌آید که کسی از ناباروری رنج ببرد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ ناتوانی در بارداری به معنای عدم توانایی در بارداری پس از ۱۲ ماه رابطه جنسی بدون استفاده از وسایل محافظتی است.

برای زوج‌هایی که پس از یک سال تلاش نتوانستند باردار شوند، این وضعیت به عنوان ناباروری شناخته می‌شود، اما برای زنانی که ۳۵ سال یا بیشتر هستند، عدم توانایی در بارداری پس از ۶ ماه، به عنوان ناباروری در نظر گرفته می‌شود.

یک‌سوم موارد ناباروری به دلیل مشکلات شوهری رخ می‌دهد و در یک‌سوم دیگر، ناباروری به دلیل مشکلات زوجین است.

شیوع ناباروری چقدر است؟

۱۰ تا ۱۵ درصد از زوجین با مسئله ناباروری روبه‌رو هستند که این مشکل رایجی در افراد ۲۰ تا ۴۵ ساله است و به دلیل شیوع آن، ناباروری یکی از مشکلات رایج در زوجین این رده سنی شده است.

دلگرمی زوجین با حل مشکل ناباروری

تقریبا ۸۵ درصد از زوجین با باروری طبیعی در یک سال بدون مشکل باردار می‌شوند، اما اگر در سال اول باردار نشوند، احتمال بارداری آن‌ها ماه به ماه کاهش می‌یابد و با افزایش سن زن این احتمال کم‌تر می‌شود.

چه عواملی باعث ناباروری می‌شود؟

سن: یکی ازعوامل تأثیرگذار بر توانایی بارداری زنان سن آن‌ها است، به‌طوری که با افزایش سن به ویژه بعد از ۳۵ سال، این احتمال کاهش می‌یابد. برای یک زن سالم در سنین ۲۰ یا اوایل ۳۰ سالگی، احتمال بارداری در هر ماه ۲۵٪ تا ۳۰٪ است، اما در ۴۰ سالگی، این احتمال به ۱۰٪ یا کمتر می‌رسد.

دلگرمی زوجین با حل مشکل ناباروری

مشکلات تخمک‌گذاری: عدم تخمک‌گذاری ممکن است باعث ناباروری در خانم‌ها شود و زنانی که قاعدگی منظم ندارند، اغلب تخمک‌گذاری هم نمی‌کنند.

بیماری‌هایی مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)، بیماری تیروئید و سایر اختلالات هورمونی می‌تواند بر تخمک‌گذاری تأثیر بگذارد و منجر به ناباروری شود.

دلگرمی زوجین با حل مشکل ناباروری

زنانی که دارای اضافه وزن یا کمبود وزن هستند بیشتر از زنان با وزن طبیعی بدن دچار اختلالات تخمک‌گذاری می‌شوند که باید این زنان برای انجام اقدامات باروری، به یک متخصص زنان مراجعه کنند.

لوله‌های فالوپ آسیب دیده یا بسته شده: لوله‌های فالوپ، اتصالی بین رحم و تخمدان هستند که در آن اسپرم و تخمک با یکدیگر تلقیح می‌شوند و اگر لوله‌ها بسته یا آسیب دیده باشند، ممکن است منجر به ناباروری یا بروز بارداری خارج از رحم شوند.

دلگرمی زوجین با حل مشکل ناباروری

احتمال انسداد لوله‌های فالوپ در زنانی که اندومتریوز، جراحی لگن یا عفونت‌های جنسی (مانند سوزاک یا کلامیدیا) داشته باشند، بیشتر است، بنابراین، زنانی که تمایل به باروری دارند، بهتر است قبل از آن به پزشک مراجعه کنند.

ناباروری با عامل مردانه: در مردان، نازایی ممکن است به دلیل عدم توانایی تولید یا انزال اسپرم رخ دهد، همچنین کیفیت اسپرم نیز بسیار مهم است و با سنجش تعداد، حرکت و شکل اسپرم اندازه‌گیری می‌شود.

دلگرمی زوجین با حل مشکل ناباروری

برخی بیماری‌ها می‌توانند توانایی تولید مقادیر طبیعی اسپرم یا انزال اسپرم را تحت تأثیر قرار دهند، به‌عنوان مثال، مردان دیابتی ممکن است در انزال مشکل داشته باشند، همچنین، مردانی که بیماری فیبروز کیستیک دارند، ممکن است انسداد داشته باشند که از انزال اسپرم جلوگیری می‌کند.

اضافه‌وزن، سیگاری بودن یا مصرف مواد مخدر نیز می‌تواند به مشکلات اسپرم منجر شود.

در مورد ناباروری چه کاری می‌توانم انجام داد؟

امروزه با پیشرفت علم پزشکی دیگر کم‌تر پیش می‌آید که کسی از ناباروری رنج ببرد و مراجعه به یک متخصص زنان به زوجین کمک می‌کند تا علت ناباروری تشخیص داده شود و بهتر است زوجین همزمان به متخصص زنان و ارولوژیست مراجعه کنند.

در بعضی موارد (۱۰٪ یا بیشتر) ممکن است دلیل واضحی برای ناباروری وجود نداشته باشد که این موارد جزء نازایی‌هایی با علت ناشناخته دسته‌بندی می‌شوند.

درمان‌های باروری اغلب می‌توانند به این دسته از زوجین هم کمک کنند.

دلگرمی زوجین با حل مشکل ناباروری

چه زمانی باید به متخصص مراجعه کنم؟

به طور کلی، اگر یک زوج در طی ۱۲ ماه نزدیکی بدون استفاده از روش‌های جلوگیری، باردار نشوند، باید به متخصص زنان مراجعه کنند.

خانم‌های ۳۵ ساله یا بیشتر اگر بعد از ۶ ماه تلاش باردار نشوند نباید تا یک سال صبر کنند و لازم است زودتر به متخصص ناباروری مراجعه کنند.

دلگرمی زوجین با حل مشکل ناباروری

اگر خانمی کمتر از ۳۵ سال باشد اما سابقه خانوادگی یائسگی زودرس، سابقه انجام شیمی درمانی، رادیوتراپی داشته باشند هم ضروری است که جهت درمان زودتر به متخصص ناباروری مراجعه کنند.

در صورت وجود ریسک ناباروری مانند سیکل‌های قاعدگی نامنظم یا فاکتورهای خطر آسیب لوله رحمی، درمان بایستی توسط متخصص ناباروری زودتر انجام شود.

برای مردان با مشکلات بیضه در دوران کودکی یا درمان قبلی سرطان، توصیه می‌شود که بررسی‌های لازم زودتر انجام شود.

دلگرمی زوجین با حل مشکل ناباروری

شیوع ناباروری در استان مرکزی ۱۹ درصد است

اکرم احمدلو، کارشناس بهداشت مادر و کودک معاونت بهداشت استان مرکزی گفت: ۴۰ درصد ناباروری‌ها ناشی از عوامل مرتبط با زنان، نظیر نداشتن تخمک‌گذاری یا بسته بودن لوله‌ها است.

وی با بیان اینکه، حدود ۴۰ درصد ناباروری‌ها نیز ناشی از عوامل مردانه نظیر کاهش تعداد یا حرکت اسپرم (نطفه مرد) است، ادامه داد: حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد موارد علت ناباروری نیز نامشخص و به عبارت دیگر علیرغم طبیعی بودن آزمایش‌ها دلیل قطعی برای باردار نشدن وجود ندارد.

کارشناس بهداشت مادر و کودک معاونت بهداشت استان مرکزی، به سن باروری هم اشاره کرد و گفت: بارداری در سن بالای ۳۵ سال، نیازمند افزایش مراقبت‌های ویژه توسط همکاران مراکز بهداشتی و درمانی و متخصص زنان است که در این صورت مادران مشکلی نخواهند داشت.

احمدلو افزود: احتمال ناباروری با افزایش سن افزایش پیدا می‌کند و این مهم به ویژه در زنان با کاهش تعداد و کیفیت تخمک و در مردان با کاهش کیفیت اسپرم (نطفه مرد) نمایان می‌شود.

وی بیان کرد: عملکرد تخمدان‌ها و قدرت باروری با افزایش سن زنان کاهش می‌یابد به طوری که در سنین بالاتر، زنان، عدم تخمک‌گذاری و تاخیر در قاعدگی را تجربه می‌کنند.

کارشناس بهداشت مادر و کودک معاونت بهداشت استان مرکزی گفت: همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد با افزایش سن مردان، از قدرت باروری آنان کاسته می‌شود به طوری که زمان مورد نیاز برای بارداری همسر در مردان بالای ۴۵ سال، پنج برابر مردان ۲۵ ساله است.

دلگرمی زوجین با حل مشکل ناباروری

مراقبت ویژه برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی و دیابت

احمدلو افزود: همچنین ممکن است، فرد با افزایش سن به برخی بیماری‌های مزمن مانند فشار خون، دیابت و بیماری‌های قلبی مبتلا شود که در صورت بارداری، نیازمند مراقبت‌های بیشتر بوده و احتمال بارداری، نیازمند مراقبت و توجه ویژه را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: به همین خاطر است که باید همه زوج‌ها در اولین فرصت ممکن به تعداد فرزند دلخواه خود دست یافته و از تاخیر بدون دلیل پرهیز کنند.

کارشناس بهداشت مادر و کودک معاونت بهداشت استان مرکزی درباره وزن بالا زنان نیز گفت: وزن مناسب در سلامت باروری بسیار تاثیر دارد. برخی از زنانی که وزن خیلی زیاد یا وزن خیلی کم دارند ممکن است با مشکل عدم تخمک‌گذاری و اختلال قاعدگی مواجه شده و باروری آنها تحت تاثیر قرار گیرد.

احمدلو، برخی از عوارض چاقی در سلامت باروری را شامل قاعدگی نامنظم، افزایش احتمال ناباروری، افزایش خطر درمان‌های جراحی ناباروری، افزایش احتمال سقط خود به خودی، کاهش موفقیت درمان‌های ناباروری است.

کارشناس بهداشت مادر و کودک معاونت بهداشت استان مرکزی، یکی از مولفه‌های باروری موفق را، وزن مناسب دانست و گفت: وزن مناسب، موفقیت درمان‌های ناباروری را افزایش می‌دهد، همچنین سبب می‌شود که فرد تصور خوبی از بدن خود داشته و از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار باشد.

احمدلو افزود: کاهش متعادل پنج تا ۱۰ درصد وزن بدن، احتمال تخمک‌گذاری و امکان بارداری را افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: کلید کاهش وزن، داشتن یک رژیم متعادل و سالم، افزایش فعالیت فیزیکی و ورزش است و برای این مهم باید برای کاهش وزن با مراقب سلامت، مشورت داشت.

کارشناس بهداشت مادر و کودک معاونت بهداشت استان مرکزی گفت: افزایش وزن در دو و نیم تا پنج کیلوگرم در زنانی که وزن خیلی کم دارند ممکن است منجر به تخمک گذاری طبیعی شود.

احمدلو افزود: سایر عواملی که سلامت باروری زوجین را به خطر می‌اندازد، شامل تغذیه نامناسب، عدم تحرک بدنی متعادل، سیگار کشیدن، فشارهای روحی و روانی، استفاده از الکل و مواد مخدر و برخی از بیماری‌ها و عوامل زمینه‌ای است.

وی بیان کرد: باید به این نکته توجه داشت که سبک زندگی سالم برای همسران، یک گام مهم برای رسیدن به هدف مشترک، یعنی داشتن کودک سالم است(ایرنا).

لازم به ذکر است که ۴۹ درصد از جمعیت یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفری استان مرکزی را زنان تشکیل می‌دهند.

دلگرمی زوجین با حل مشکل ناباروری

مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری استان مرکزی مجهزترین مرکز در غرب کشور است

محسن مرادی، رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی، گفت: بیشترین حجم مراجعان به مرکز فوق تخصصی درمانی و تحقیقاتی ناباروری جهاد دانشگاهی استان در اراک شامل زوج‌هایی از استان‌های لرستان و همدان است.

وی با اشاره به اینکه، ناباروری برای برخی خانوادها به عنوان نقص در یکی از زوج‌ها شناخته می‌شود، توضیح داد: زوج‌های جوان ترجیح می‌دهند در شهر و استان خود اقدام به درمان نداشته باشند بنابراین برای درمان از اراک به تهران مراجعه می‌کنند و زوج‌های سایر استان‌ها برای درمان، به مرکز رویان اراک می‌آیند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: باوجود ظرفیت علمی و تحقیقاتی که در مرکز فوق تخصصی درمانی و تحقیقاتی ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی وجود دارد، این مجموعه علمی و درمانی کمتر برای مردم شناخته شده است.

مرادی افزود: لازم است اطلاع رسانی از ظرفیت این مرکز درمانی صورت گیرد تا از تمامی ظرفیت علمی و تخصصی این مجموعه برای ارایه خدمات استفاده شود.

وی به فرآیند درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: در ناباروری فرآیند نتیجه‌گرا مورد توجه است و این مهم نیاز به ممارست و ادامه درمان تا رسیدن به نتیجه مطلوب دارد.

دلگرمی زوجین با حل مشکل ناباروری

بیمه پایه ۷۰ درصد هزینه درمان ناباروری را پذیرفته است

وی به حمایت‌های بیمه از هزینه درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: بیمه پایه ۷۰ درصد هزینه درمان را متقبل شده و در صورت نیاز می‌توان از تسهیلات پیش بینی شده بدون کارمزد برای درمان استفاده کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: در راستای کمک به زوج‌های نابارور، اولین موسسه درمان ناباروری رویش امید رویان در استان تاسیس شده است(ایرنا).

ساخت مرکز فوق تخصصی درمانی و تحقیقاتی ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی از سال ۸۹ آغاز شد و با راه‌اندازی آن این مرکز به متقاضیان درمانی از استان‌های قم، لرستان و خوزستان خدمات ارایه می‌دهد.

دلگرمی زوجین با حل مشکل ناباروری

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار