مدیر موکب شهید سردار سعید مجیدی مطرح کرد:
موکبهای مردمی، روایتگری عشق به ولایت هستند
مدیر موکب شهید مدافع حرم سردار سعید مجیدی گفت: حضور خودجوش و فعالیت موکبهای مردمی در اراک، تصویری ماندگار از همبستگی، وفاداری و روایتگری عشق به ولایت را خلق کرده است.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پايگاه خبرى تحليلى «ديار آفتاب» در روزهای پس از شهادت رهبر معظم اقنلاب حضرت آیتالله سید علی حسینی خامنهای، خیابانها و میدانها جای دیگری بود. غمی بیکران و خاموش، تمام شهر را فرا گرفته بود؛ اما در دل این اندوه عمیق، اتفاقی رقم خورد که یادآور حماسههای ماندگار این سرزمین بود، مردم بیامضا و بیفرمان، خودجوش و دلسوخته، برای عرض ارادت و تجدید میثاق، در میدانها حاضر شدند.
یکی از این نقاط، حسینیه ایران در میدان شهدای اراک و پیادهراه امیرکبیر و شهید پاکپور بود؛ جایی که به ناگاه میدان تبدیل به مسجدی بیدیوار شد و موکبهای مردمی، بیآنکه کسی فراخوان داده باشد، در کنار هم صف کشیدند.
در این میان، روایتِ «موکبداران» که سالها در مسیر پیادهروی اربعین، خدمت به زائران را تجربه کردهاند، بیش از هر کس دیگری میتوانست از زبانِ این حضور خودجوش بگوید. کسانی که رسمِ خیمهزدن و چای ریختن و بی منت پذیرفتن را از مکتب اربعین آموخته و حالا در غم از دست دادن سید مقاومت، این رسم را در خیابانهای اراک تکرار میکنند.
در این روایت به گفتگو با حسین مهری، مدیر موکب شهید مدافع حرم سردار سعید مجیدی میپردازیم.
دیار آفتاب: نقش شما در این میدان و کاری که انجام میدهید، چیست؟
مهری: از روزی که رهبر معظم انقلاب حضرت آیتالله سید علی خامنهای را به شهادت رساندند و مردم خودجوش آمدند، وظیفه خود دانستیم که بیاییم و پذیرایی کنیم. حوزه کاری ما مستمر بود، نه مقطعی. مهمترین اقدام موکب شهید مدافع حرم سردار سعید مجیدی، خدمات پذیرایی شامل چای، دمنوش و به دلیل همزمانی با ماه رمضان، تهیه و توزیع افطاری برای روزهداران حاضر در میدان بود.
دیار آفتاب: میدان و برپایی موکبها از کجا و چگونه شروع شد؟
مهری: میدان کاملاً خودجوش شروع شد، نه سنی بود، نه جایگاهی. مردم آمدند، عزاداری و شعار دادن شروع شد. نخستین اقدام آنها حضور فیزیکی برای خالی نماندن میدان بود. همان طور که رهبر معظم انقلاب امام سید مجتبی حسینی خامنهای فرمودند: «در میدان بمانید»، ما هم گوش به فرمان هستیم. هر دستوری بدهند، سمعاً و طاعتاً اجرا میکنیم.
موکبها در همه زمینههای پذیرایی، آموزشی، فرهنگی و بصیرتافزایی فعالیت میکنند. تصمیمگیری در موکب ما به صورت ریشسفیدی و هماهنگی با سایر موکب است. مهمترین عامل تداوم میدان را انسجام و اتحاد مردم است که گر این انسجام نبود، میدان ادامه پیدا نمیکرد. همچنین مطالبهگری مردم، مانند درخواست برای انتخاب سریع رهبر جدید، یکی از کنشهای اصلی بود.
دیار آفتاب: عناصر اصلی سازنده میدان برای حضور مردم چه بود؟
مهری: یکی از عناصر سازنده و مهم میدان دعوت از شخصیتهای مهم چه در غالب سخنران و چه در غالب مداح است. مردم، نوجوانان و جوانان دنبال دیدن شخصیتهای مهم هستند. دعوت از یک مداح معروف، جمعیت زیادی جذب میکند.
رسانهها نیز با بازتاب حضور مردم، نقش تبیینی داشتند زیرا دیگران را به حضور در میدان و خیابانها ترغیب میکنند تا آنها نیز در میدان حاضر شوند و تکلیفی بر دوش آنهاست ادا کنند.
مردم به عنوان خیرین، تأمینکننده اصلی هزینه موکبها هستند که اگر حضور و حمایت مردم نبود، موکبها نیز برپا نمیشد وهمچنین باید تشکر ویژهای خدمت نیروهای امنیتی (بسیج، فراجا و سپاه) داشته باشم که زمینه آرامش و امنیت میدان را فراهم کردند.
دیار آفتاب: مهمترین مسئلهها، خطاها، آسیبها، موانع و درسهایی که برای آینده در برپایی موکب گرفتید چه بود؟
مهری: مهمترین آسیب میدان «تکراری شدن و یکنواختی» است که منجر به خستگی میشود. عملکرد ضعیف اجرایی جایگاه یکی از عوامل تضعیف میدان است و در برپایی موکب اگر قرار باشد موکبی قویتر راه بیفتد، باید کارهای فرهنگی و تربیتی را در کنار پذیرایی انجام دهیم تا تأثیرگذاری آن بر مردم بیشتر شود.
دیار آفتاب: اگر قرار باشد تجربه این میدان را به کسی آموزش دهید، مهمترین توصیه شما چیست؟
مهری: این تجربه جامعتر از موکبهای اربعین است. این میدان یک پایگاه اجتماعی قوی در سطح جامعه تشکیل شده که تمام مسائل فرهنگی، اجتماعی و تربیتی در آن اجرا میشود.
رمز موفقیت برای آینده، پرهیز از یکنواختی، توجه به مطالبات مردمی و حفظ انسجام در سایه ولایتمداری است. تجربه عملی میدان حسینیه ایران نشان میدهد که تداوم یک حرکت مردمی، بیش از هر چیز به اتحاد، خدمت بیچشمداشت و گوش به فرمان بودن نیاز دارد.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!