رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
فیلم؛

باغدار روستای جوشقان واقع در بخش نوبران ساوه، با اجرای طرح فراز در سال اول با تولید هزار و ۵۰۰ کیلوگرم انگور در هر هزار مترمربع باغ رکوردی جدیدی در باغداری به جای گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ به نقل از نار خبر؛ غلامعلی ولدخانی با اجرای طرح فراز یا داربستی کردن انگور در سال اول با تولید هزار و ۵۰۰ کیلوگرم انگور در هر هزار مترمربع باغ رکوردی جدیدی در باغداری به جای گذاشته است.


این باغدار نمونه تاکنون و در سال‌های گذشته با اجرای طرح‌های ابداعی آبیاری در باغ خود، توانسته در کنار افزایش عملکرد محصول خود در واحد سطح، میزان مصرف آب را به میزان ۵۰ درصد نسبت به روش رایج کاهش دهد هدف این باغدار ترویج طرح فراز، کاهش مصرف آب و افزایش تولید انگور و الگو‌سازی برای سایر باغداران است.

گفتنی است با توجه به تغییرات اقلیمی، بروز خشکسالی‌های اخیر، محدودیت منابع آبی کشور و لزوم ارتقای بهره‌وری و افزایش کارایی مصرف آب و با توجه به اینکه سیستم رایج پرورش انگور در ایران عموماً سیستم تربیت سنتی (جوی و پشته‌ای) است، لذا سیستم تربیت بوته تاک به شیوه نوین طرح فراز انگور به‌عنوان یکی از طرح‌های شاخص و اولویت‌دار وزارت جهاد کشاورزی در برنامه‌های سالانه و بلندمدت توسعه کشور مصوب و ابلاغ شده است.

انتهای خبر/

دانلود
1403-06-22 11:45 شماره خبر : 7903 https://diyareaftab.ir/short/NYBw1 2 31/55
اخبار مرتبط
نظرات