رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/12/10 Friday - 2025 28 February الجمعة ، 29 شعبان ، 1446
ساعت
1403-12-08 16:00 شماره خبر : 11878 https://diyareaftab.ir/short/eoy0K
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی:

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین، سند تربیت محور است گفت: تربیت اسلامی یکی از اولویت‌های اصلی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور است.

علی مقدسی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» در رابطه اهمیت امور تربیتی و تربیت اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تربیت، تربیت اسلامی است و هدف نهایی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور، رسیدن به «حیات طیبه» است. برای دستیابی به این هدف، تربیت اسلامی در اولویت اول قرار دارد. 

وی افزود: تمامی معلمان باید علاوه بر نقش معلمی، نقش مربی بودن را نیز بپذیرند. این مسئولیت برای همه معلمان صادق است، اما برای کسانی که کارهای پرورشی و تربیتی خارج از کلاس انجام می‌دهند، به‌طور ویژه‌ای مورد نیاز است. به همین دلیل، روزی به عنوان روز امور «تربیتی و تربیت اسلامی» نام‌گذاری شده است که اهمیت این موضوع در نظام تعلیم و تربیت اسلامی را نشان می‌دهد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی در رابطه با نقش امور تربیتی در مدارس و تأثیر آن بر جامعه بیان کرد: تربیت اسلامی تنها مختص معلمان علوم تربیتی نیست و همه معلمان باید در این فضا وارد شوند و فعالیت‌های تربیتی انجام دهند و تربیت اسلامی در مدارس تأثیر مستقیمی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه دارد. 

مقدسی خاطرنشان کرد: به‌عبارتی، هر چقدر امور تربیتی جدی‌تر گرفته شود و تربیت دانش‌آموزان و نسل جوان به‌صورت جدی‌تری پیگیری می‌شود و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی کمتری در آینده خواهیم داشت.

وی در رابطه با تأثیر نهادهای مختلف بر تربیت اسلامی کودکان عنوان کرد: نهاد آموزش و پرورش، خانواده، رسانه‌ها و فضای مجازی نقش‌های مهمی در این زمینه دارند که تربیت کودکان نباید تنها بر دوش یک نهاد گذاشته شود و تمامی نهادها باید به سهم خود در این امر مشارکت کنند. 

خانواده تأثیرگذارترین نهاد در تربیت اسلامی دارد

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی اظهار کرد: خانواده‌ها تا سن هفت سالگی که کودک در خانه حضور دارد، تأثیرگذارترین نهاد است و رسانه‌ها و فضای مجازی نیز پس از ورود کودکان به مدرسه، تأثیر قابل‌توجهی دارند. 

مقدسی در ادامه گفت: هر کدام از این نهادها نسبت‌های متفاوتی در تربیت اسلامی دارند و هماهنگی میان آنها ضروری است. اگر نهادهای مختلف در جهت‌های مغایر با یکدیگر حرکت کنند، تأثیرات مثبت تربیتی کاهش پیدا می‌کند و هم‌سو و هماهنگ بودن میان نهادهای مختلف بسیار اهمیت دارد، بنابراین نهادها باید با هم همکاری کنند تا تربیت اسلامی و دینی به‌درستی اجرا شود.

وی درباره نقش نهادها در تربیت اسلامی کودکان اشاره کرد و افزود:  تربیت اسلامی تنها به نهاد آموزش و پرورش محدود نمی‌شود و همه نهادهای مرتبط باید در این زمینه مشارکت کنند و معلمان نیز باید علاوه بر آموزش، نقش مربیگری نیز داشته باشند تا بتوانند تأثیرات مثبتی بر زندگی دانش‌آموزان بگذارند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی در پایان تصریح کرد: تربیت اسلامی یکی از اولویت‌های اصلی در نظام تعلیم و تربیت ایران است و همکاری میان نهادهای مختلف برای دستیابی به این هدف ضروری است. او بر اهمیت هماهنگی و هم‌سویی میان نهادها تأکید کرد و گفت که با همکار کردن و مشارکت نهادهای مختلف می‌توان تربیت اسلامی را به‌درستی اجرا کرد و تأثیرات مثبتی بر جامعه داشت.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط:
نظرات:
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
آخرین اخبار
تمامی حقوق مادی و معنوی، برای پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» محفوظ می باشد.