رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/10/14 Friday - 2025 03 January الجمعة ، 3 رجب ، 1446
ساعت
1403-10-11 08:00 شماره خبر : 10504 https://diyareaftab.ir/short/4A2J1 0
مدیرعامل جمعیت هلال‌ احمر مرکزی:

مدیرعامل جمعیت هلال‌ احمر مرکزی گفت: مردم بیشترین تاثیر را در بحث کاهش خطرات سازه‌ای دارند و با ایمن‌سازی ساختمان‌ها و اصلاح بافت‌ها می‌توانند در هنگام وقوع زلزله، نقش موثر داشته باشند.

علی‌رضا شهرجردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یار آفتاب» در رابطه با ایمنی در برابر زلزله و کاهش آسیب‌های بلایای طبیعی گفت: نقش جمعیت هلال احمر با توجه به وظیفه‌ای که مدیریت بحران برای آن تعیین کرده است، عمدتاً بحث آموزش را بر عهده دارد بر اساس حوادث پیش‌ آمده، آموزش‌ها نیز متفاوت است. که در دو قالب کمک‌های اولیه و آموزش‌های مخاطرات با رویکرد خود امدادی است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی بیان کرد: خطرات به دو بخش سازه‌ای و غیر سازه‌ای تقسیم می‌شود. در خصوص سازه بیشتر به بحث ساختمان‌سازی و نحوه ساختن و ایمن‌سازی آنها مربوط است که در حوزه وظایف هلال احمر نیست اما تا حدودی توصیه‌هایی از سمت این جمعیت به سازمان نظام مهندسی و مردم داده می‌شود.

وی افزود: بیشتر آموزش در خطرات غیر سازه‌ای است. به عنوان مثال نحوه قرار گرفتن وسایل و چینش و آویز کردن آن‌ها در منازل است. هر کدام از این‌ها می‌تواند خطراتی برای ساکنین آن داشته باشد و برای آن‌ها حادثه‌ای پیش بیاید که این نوع آموزش‌ها در مدارس برای همه دانش‌آموزان صورت گرفته است. بیشتر آموزش‌های ما در قالب مخاطرات است. آموزش‌های ۲۲ ساعته، چگونگی مواجهه با فرد صدمه دیده و کمک‌های اولیه پیش از اعزام به بیمارستان از جمله آن‌ها است.

شهرجردی اظهار کرد: مردم بیشترین تاثیر را در بحث کاهش خطرات سازه‌ای دارند و با ایمن‌سازی ساختمان‌ها و اصلاح بافت‌ها می‌توانند در این خصوص نقش موثر داشته باشند. دولت هم در خصوص احیای بافت‌های فرسوده حمایت و تسهیلاتی را در نظر گرفته است. بنابراین روند مردم در خصوص نوسازی ساختمان‌ها  باید آموزش‌ها و توصیه‌های لازم را در کار رعایت کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی خاطرنشان کرد: وظیفه  مردم در هنگام بروز حوادث، حفظ خونسردی است. با این کار به راحتی  می‌توانند اقداماتی را جهت حفظ جان خود و دیگران انجام دهند. بنابراین باید بر خود مسلط باشند و دیگر اینکه حتماً یک رادیو یا رسانه‌ای در دست داشته باشند؛ تا به وسیله آن به توصیه‌های مسئولین و دستورالعمل‌های مورد نیاز در آن حادثه دسترسی داشته باشند و آن را انجام دهند. تا بتوانند ایام حوادث را به درستی مدیریت کنند و از آن خارج شوند.

وی عنوان کرد: با تدوین قانون مدیریت بحران و آموزش امداد و نجات، نقش هلال احمر در کمک رسانی و خدمت رسانی به مردم پیش از بحران، حین بحران و بعد از بحران تعریف شده است. پیش از بحران ارائه آموزش‌های مربیان هلال احمر در خصوص نحوه خود امدادی و دیگر امدادی است که به مردم این آموزش را ارائه دهند. تا حین حادثه، آگاهی و مهارت لازم را برای چگونگی انجام اقدامات مناسب جهت پیشگیری از آسیب‌های احتمالی داشته باشند. در حین حادثه مربیان و امدادگران ما این آموزش‌ها را دیدند که برای خدمت رسانی در حادثه چه اقداماتی را انجام دهند.

شهرجردی ادامه داد: در زمان بعد از بحران هم ایجاد اردوگاه، تامین اسکان‌های اضطراری، تهیه غذا و ایجاد یک شرایط عادی و معمولی به مدت یک الی دو ماه صورت می‌گیرد تا مردم به شرایط عادی زندگی خود برگردند. مستندسازی مرحله سوم اقدام بعد از حادثه است؛ که با توجه به آن مستند تهیه شده سعی کنند نقاط قوت و ضعف را شناسایی و اصلاح کنند. در بخش‌های مختلف فرهنگی و آموزشی نیز فعالیت‌هایی توسط جمعیت انجام می‌شود.دجوانان و نوجوانان سازمان داوطلبین هلال احمر نیز در بحث جذب خیرین و داوطلبان فعالیت دارند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی اضافه کرد: در بحث‌های حمایتی به صورت محدودی در سطح کشور توسط جمعیت هلال احمر انجام می‌شود و کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کنند. در زمان عادی جمعیت هلال احمر پایگاه‌های جاده‌ای در جاده‌های کشور به صورت ۲۴ ساعته دارد که آماده خدمت‌رسانی به حوادث جاده‌ای است. همچنین در کار درمانی و حوزه درمان کمک‌ها و خدماتی نیز به مردم ارائه می‌دهد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
آخرین اخبار