رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
رئیس کل دادگستری استان مرکزی:

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش «دیار آفتاب»؛ به نقل از روابط عمومی دادگستری، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالمهدی موسوی در ششمین جلسه شورای قضائی استان مرکزی در سال جاری که در محل زندان مرکزی شهر اراک برگزار شد، گفت: برنامه‌های گرامیداشت هفته بسیج به‌صورت ویژه در دستگاه قضائی استان مرکزی برگزار گردید، چراکه بسیج و اعتلای آن همواره مورد تأکید امامین انقلاب بوده و هست.

رئیس شورای قضائی استان مرکزی افزود: امروز اگر جبهه مقاومت در دنیا سربلند است و می‌بینید که یک گروه کوچک به نام حماس، عظمتی برای اسلام و مسلمین رقم زده است و یک ارتشی که ادعای رده چهارمین ارتش قدرتمند دنیا را دارد، این‌گونه به ذلت و خواری می‌کشاند، محصول همین تفکر بسیج و صدور انقلاب اسلامی به منطقه است که حضرت امام‌خمینی(ره) بنیان‌گذار آن بوده و خردمندانه توسط رهبری معظم و حکیم انقلاب اسلامی مدیریت شده، لذا شایسته است این فرهنگ را درون مجموعه قضائیه پاس بداریم و کسانی که متصف به این صفت عالی و ارزشمند هستند را تجلیل و تقدیر کنیم.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان مرکزی با اشاره به سخنان اخیر ریاست معظم قوه قضائیه و تأکیدات فراوانی که در خصوص زندانیان و بازداشت‌شدگان داشتند، تصریح‌کرد: به‌کارگیری مجازات‌های جایگزین حبس با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گیرد و لازمه آن انجام یک کار پژوهشی در زندان‌ها است، به‌نحوی که مشخص شود ۱۰ الی ۱۵ جرم پر تکرار و پر تعداد در میان زندانیان چیست و آنجایی که امکان اجرای مجازات جایگزین حبس وجود دارد از مصادیقی استفاده شود که به اصلاح و تنبه مجرمین کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه در بعضی از جرائم واقعاً صدور حکم حبس، کمکی به مجرم نخواهد کرد، بیان داشت: در جرائم ناشی از اختلافات خانوادگی، آیا با زندانی کردن زوج با طرح دعوا توسط زوجه، به‌خاطر مطالبه مهریه و نفقه، این عداوت و اختلاف بین زوجین بیشتر نمی‌شود؟ آیا فلسفه حبس که اصلاح، تنبه، باز اجتماعی شدن و برگشت فرد محبوس به جامعه و خانواده است در اینجا محقق می‌شود؟ آیا این‌گونه مهر و محبت زن در دل شوهرش بیشتر می‌شود یا کینه و دشمنی بین آن‌ها افزایش می‌یابد؟ به نظر می‌رسد صدور حکم حبس در این موارد به هیچ وجه کمکی به تحکیم و گرم شدن کانون خانواده نخواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی ادامه داد: در خصوص بعضی از جرائم مثل جرائم ناشی از تخلفات رانندگی و برخی از صنوف خاص و در مواردی که مرتکبان، دست به تخلفات و جرائم خاص مربوط به همان صنف و حوزه تخصصی خود می‌زنند نه جرائم عمومی، می‌توان از مجازات‌های جایگزین حبسی استفاده کرد که اثر و بازدارندگی بیشتری نسبت به مجازات حبس دارند، بهره برد.

رئیس شورای قضائی استان مرکزی همچنین در زمینه استفاده از پا بندهای الکترونیک، تأکید کرد: صدور حکم استفاده از پابند الکترونیک برای محکومین، باید به‌گونه‌ای باشد که در سطح استان به یک وحدت رویه قضائی دست یابیم و از ابتدای محکومیت و قبل از محبوس شدن طولانی، پابند الکترونیک استفاده شود و به طور کلی از تمامی نهادهای ارفاقی که قانون مقرر کرده، تا جایی که امکانش هست هم در دادسرا، هم در دادگاه وهم در اجرای احکام، بهره گیری گردد.

وی بار دیگر ضمن بیان ایرادات ریاست معظم قوه قضائیه در باب صدور قرارهای بازداشت موقت، بیان داشت: قضات در خصوص صدور قرارهای بازداشت موقت بسیار حساس و دقیق باشند و فقط در مواقع ضروری و مهم نسبت به صدور این قرار اقدام کنند و وثیقه‌ای تعیین نکنید که می‌دانید منجر به بازداشت خواهد شد و در ایام پایانی هفته به‌خاطر صدور قرارهای بازداشت موقت این‌گونه نباشد که آمار بالای ورودی به زندان داشته باشیم لذا می‌طلبد که در این زمینه قضات دادسرا ملاحظات بیشتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به کسب رتبه‌های برتر کشوری در ارزیابی‌های سالانه شاخص‌های مختلف توسط دستگاه قضائی استان (اداره کل ثبت‌اسناد و املاک استان مرکزی و اداره کل پزشکی قانونی استان مرکزی) بیان داشت: تلاش‌ها و اقدامات ارزشمندی که در مجموعه قضائی استان در حال انجام است جای تقدیر و تشکر دارد و ان شاءالله این روند رو به جلو ادامه داشته باشد.

انتهای پیام /

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار