رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
یکشنبه 1403/07/01 Sunday - 2024 22 September الأحد ، 19 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1402-10-19 13:38 شماره خبر : 2682 https://diyareaftab.ir/short/N2KpP 0
مدیر حوزه علمیه ریحانه الرسول(ص) ساوه:

مدیر حوزه علمیه خواهران ساوه گفت: آنچه در ۱۹ دی‌ماه به‌وقوع پیوست، موج انقلاب بود که در سراسر کشورمان نهادینه شد.

به گزارش «دیار آفتاب»؛ نجیبه کریمی در گفتگو با خبرنگار نار خبر، اظهار داشت: روز ۱۹ دی‌ماه، یادآور حماسه بزرگ و باشکوهی است در تاریخ انقلاب اسلامی رقم خورد و این روز معروف به قیام خونین مردم قم است که مردم از تاریکی و استبداد خارج شدند.

کرمی گفت: دی‌ماه سال ۱۳۵۶، «انقلاب سرخ و سیاه»، عنوان مقاله چاپ شده در روزنامه اطلاعات است که توهین‌هایش به روحانیت و امام خمینی(ره)، باعث شد مردم قم به پاخیزند.

وی افزود: مسأله قابل تامل در واقعه ۱۹ دی قم، بررسی خاستگاه اجتماعی، بافت و ترکیب جمعیتی تظاهرکنندگان بود. اولین گروه شرکت‌کننده، که نقش گردانندگان و مدیران تظاهرات را بر عهده داشتند، علما و مدرسان حوزه علمیه قم بودند که حداقل نیمی از آنان در واقعه ۱۹ دی حضور فعال داشتند.

کرمی عنوان کرد: با حرکت طلاب و مردم به سمت مسجد اعظم عمال رژیم در خیابان شهدا به سمت مردم تیراندازی کردند و تعدادی را به شهادت رساندند و شب همان حادثه نیز در مناطق گوناگون شهر آن‌چنان تعداد نیرو‌های امنیتی و نظامی زیاد بود که گویا حکومت نظامی صورت گرفته است.

این مدیر حوزه علمیه گفت: قیام ۱۹ دی با مظلومیت شهدا و حرکت روحانیت و مردم به بار نشست و حرکت ساز شد و مبارزه علیه رژیم طاغوت شکل همه جانبه‌ای پیدا کرد و گروه‌های زیادی را همراه کرد.

وی در خصوص واکنش امام (ره) به این قضیه گفت: امام خمینی(ره) که در آن زمان، به نجف تبعید شده بود، در ۲ بهمن به مناسبت قیام ۱۹ دی پیامی صادر کرد. ‌ایشان در این پیام واقعه ۱۹ دی را ادامه قیام ۱۵ خرداد دانست و به حامیانش مژده پیروزی در برابر حکومت پهلوی داد.

کرمی در پایان گفت: اگر قیام سال ۱۳۴۱ و ۱۵ خرداد را به‌عنوان یک نهضت قلمداد کنیم، آنچه در ۱۹ دی‌ماه به‌وقوع پیوست، موج انقلاب بود که در سراسر کشورمان نهادینه شد و همچنین محکوم کردن اقدام رژیم طاغوت در ۱۹ دی‌ماه توسط مراجع و عزاداریشان در قیام‌های بعدی بسیار تأثیر‌گذار بود به‌گونه‌ای که رژیم دیگر نتوانست این حرکت انقلابی را کنترل کند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار