درباره نویسنده
دیار آفتاب گزارش میدهد؛
قطار شهری امیرکبیر در مسیر بحران اداری؟

تأمین بودجه، هماهنگی میان نهادهای مختلف و ایجاد زیرساختهای لازم از جمله موانعی هستند که احداث قطار بینشهری امیرکبیر را تحت تأثیر قرار داده، اما آنچه در اجرای این پروژه بیشتر به چشم میخورد اختلاف بین دستگاههای اجرایی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» چندین سال است که احداث قطار بینشهری شهر جدید امیرکبیر تا شهر مهاجران یکی از پروژههای مهم حمل و نقل در استان مرکزی با هدف تسهیل رفت و آمد شهروندان و افزایش جمعیتپذیری این مناطق مطرح شده است. این پروژه بخشی از توسعه زیرساختهای شهری محسوب میشود و نقش مهمی در کاهش ترافیک جادهای و افزایش کیفیت زندگی ساکنان دارد.
با توجه به آلودگی شهر اراک و با توجه به رشد جمعیت در شهر جدید امیرکبیر و مهاجران، نیاز به سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد بیش از پیش احساس میشود. این قطار بینشهری میتواند گزینهای مناسب برای کاهش وابستگی به خودروهای شخصی و کاهش آلودگی هوا باشد. همچنین، اجرای این پروژه میتواند موجب رونق اقتصادی منطقه شده و فرصتهای شغلی جدیدی را ایجاد کند.
طبق اطلاعات موجود، فاز نخست مطالعات این پروژه انجام شده و حرکتهای اولیه برای اجرای آن آغاز شده است. این قطار قرار است با بهرهگیری از فناوریهای نوین، حمل و نقل سریع و ایمن را برای شهروندان فراهم کند. همچنین، این پروژه در راستای توسعه پایدار شهری و افزایش جذابیت سکونت در شهر جدید امیرکبیر طراحی شده است.
اجرای پروژههای حمل و نقل عمومی همواره با چالشهایی همراه است. تأمین بودجه، هماهنگی میان نهادهای مختلف و ایجاد زیرساختهای لازم از جمله موانعی هستند که روند اجرای این پروژه را تحت تأثیر قرار داده است. اما آنچه در اجرای این پروژه بیشتر به چشم میخورد اختلاف بین دستگاههای اجرایی است.
مخالفت مدیر راهآهن اراک با احداث ایستگاه
سعید میرزایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» در رابطه با حمل و نقل آسان، ایمن و قطار بینشهری شهر امیرکبیر تا شهر مهاجران گفت: در دو سال گذشته، پروژه قطار بینشهری امیرکبیر یکی از مهمترین موضوعات مورد پیگیری بوده که این پروژه ابتدا در شورای ترافیک استان مطرح و با همکاری مشاور، سه جایگزین ارائه شد.
وی افزود: یکی از این جایگزینها توسط شورای ترافیک تصویب شد. پس از آن، پیگیریها در سطح ملی ادامه یافت و رئیس راهآهن کشور اجازه ساخت ایستگاه را صادر کرد. با این حال، مخالفت مدیر راهآهن اراک مانع از پیشروی پروژه شد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر بیان کرد: علت مخالفت مدیر راهآهن اراک با احداث ایستگاه قطار شهری برای شهر جدید امیرکبیر را اختصاص و تأمین واگن مورد نیاز برای ناوگان حمل و نقل ریلی شهر امیرکبیر به اراک دانست.
میرزایی در رابطه با گزارش مخالفت مدیر راهآهن اراک بیان کرد: این مخالفت به استاندار مرکزی گزارش شد و پیشبینی میشود که با حمایت استاندار، راهحل مناسبی ارائه شود.
وی در رابطه با پروژه قطاری شهری امیرکبیر به اراک خاطرنشان کرد: فاز اول این پروژه که اتصال اراک به شهر جدید امیرکبیر است، در مراحل پایانی بررسی قرار دارد و جلسات بیشتری برای اقناع مدیران مربوطه برگزار خواهد شد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر در رابطه با مسئله حمل و نقل عمومی شهر امیرکبیر اظهار کرد: حمل و نقل عمومی شهر امیرکبیر بهعنوان یکی از اولویتهای اساسی مورد توجه قرار گرفته است. بهمنظور بهبود وضعیت حمل و نقل و کاهش آلودگی، پیشنهاد تأمین چند اتوبوس برقی مطرح و به تصویب شورای اسلامی شهر اراک رسید.
میرزایی در پایان با تأکید به اختصاص اتوبس برقی به شهر جدید امیرکبیر تصریح کرد: برنامهریزی برای امضای تفاهمنامه با سازمان حمل و نقل شهرداری اراک در حال انجام است. مقرر شده است که ۲ یا ۳ دستگاه اتوبوس برقی به این شهر اختصاص یابد تا دسترسی آسان و ایمن برای شهروندان فراهم شود.
واکنش راه آهن اراک به احداث قطار شهری
راه آهن منطقه اراک در واکنش به اظهارات مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر در خصوص احداث قطار شهر امیرکبیر اعلام کرد: در خصوص ادعای مطرح شده مبنی بر اخذ مجوز از رئیس راه آهن کشور توسط مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر به استحضار میرساند مهدی قمرینژاد مدیر پروژه بهره برداری از قطارهای حومهای راه آهن است که طی نامه شماره ۸۷۸۸۶/۳۰۵/ ص -۲۳/ ۱۰/۱۴۰۳ اعلام داشت «با توجه به پیشبینی تقاضای سفر محدود در این مسیر و با عنایت به در خواست مدیرعامل شهر جدید امیرکبیر و اعلام مشارکت کامل در ساخت توقفگاه خواستاری، احداث سکو و توقفگاه حومهای در بلاک ایستگاههای نانگرد – مشکآباد مطابق با ضوابط و مقررات شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای بهرهبرداری روزانه از یک زوج قطار حومهای از نظر مجری بلامانع است» که اولا قمرینژاد سمت ریاست یا معاونت راه آهن جمهوری اسلامی ایران را ندارند و ثانیا اعطای مجوز با شرایط اعلام شده در خصوص ساخت توقفگاه بوده و ایستگاه مورد بررسی نبوده است.
در ادامه آمده است: مورد بعدی در خصوص احداث توقفگاه حومهای امیرکبیر در راه آهن سراسری و محور تهران – جنوب، بستگی به نظر کمیته فنی ایستگاهها که زیر نظر معاونت فنی و زیربنایی است داشته و مجری طرح بهرهبرداری از قطارهای حومهای به تنهایی صلاحیت صدور مجوز را ندارد.
در بخش دوم مصاحبه علت مخالفت مدیرکل راه آهن منطقه اراک اختصاص و تأمین واگن مورد نیاز برای ناوگان حمل و نقل ریلی شهر امیر کبیر اعلام شده که به استحضار میرساند کلیه ناوگان مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اختیار بخش خصوصی است و با توجه به تعداد ساکنین و تقاضای محدود سفر بخش خصوصی تاکنون تمایلی جهت سرمایه گذاری اعلام ننموده است.
بنابراین مخالفت یا موافقت مدیرکل راه آهن منطقه اراک توفیری در اختصاص یا تأمین واگن مورد نیاز ندارد و صدور مجوز ساخت و بهرهبرداری از خطوط حومهای منوط به تصمیم گیری هیأت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران است و ادارات کل مناطق در اخذ تصمیم مشارکتی ندارند.
به گزارش دیار آفتاب، با توجه به اهمیت این پروژه، انتظار میرود مسئولان استان مرکزی با تعامل و همفکری بیشتر موانع اجرای پروژه را برطرف کنند تا در سالهای آینده شاهد پیشرفتهای قابل توجهی در روند اجرایی آن باشیم. حمایتهای دولتی و مشارکت بخش خصوصی میتواند نقش مهمی در تحقق این هدف داشته باشد. همچنین، توسعه ایستگاههای قطار و بهبود خدمات حمل و نقل عمومی میتواند موجب افزایش استقبال شهروندان از این سیستم شود.
این پروژه نه تنها یک گام مهم در توسعه حمل و نقل عمومی استان مرکزی محسوب میشود، بلکه میتواند الگویی برای سایر شهرهای جدید در کشور باشد.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- جشن دختران «مثل ستاره» در اراک برگزار میشود
- رژه مشترک نیروهای مسلح در اراک
- سعدی بزرگترین پیامآوران صلح
- اجلاسیه شهدای دانشجو معلم در اراک برگزار میشود
- کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) در اراک
- حضرت معصومه (س) الگوی شجاعت
- امنیت شغلی کارگران اولویت اصلی است
- سرمازدگی محصولات کشاورزی در فراهان
- مکانیابی پروژه ۸۱۰۰ واحدی اراک مطابق قانون است
- اجلاسیه ۵۲ شهید دانشجومعلم استان مرکزی
- مقابله با جنگ روانی دشمن نیازمند هوشیاری است
- مدیریت رسانه در بحران
- استان مرکزی میزبان مربی تیم ملی کاراته
- گرهزدن اقتصاد به مذاکرات آسیبزا است
- عملیات بیتالمقدس معادلات نظامی دشمن را برهم زد
- ارتش در دفاع از نظام تعلل نخواهد کرد
- نماهنگ «نگین ایران» منتشر شد
- نقش امام صادق (ع) در تثبیت هویت شیعه
- باغداران از هرس درختان خودداری کنند
- جشن بزرگ «مثل ستاره» در اراک برگزار شد
آخرین اخبار
- احداث نیروگاههای اختصاصی برای صنایع بزرگ استان مرکزی
- نشست خبری توزیع نیروی برق استان مرکزی
- رمز ماندگاری شهید رئیسی اخلاص و ایثار است
- انعقاد تفاهمنامه همکاری کتابخانههای عمومی با دانشگاه اراک
- مهلت 2 ماهه برای پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی
- خیرات «نان و حلوا» در فدراسیونهای ورزشی!
- قطار شهری امیرکبیر در مسیر بحران اداری؟
- جشنواره مقاومت به قشر خاصی تعلق ندارد
- اجرای سرود «دختران سلیمانی»
- اطاعت از امام
- شهید رئیسی تکیهگاه صنعتگران و کارگران بود
- همواره راه شهدا را ادامه دهید
- سوره «قیامه» آیه 20 تا 40
- رونمایی پوستر ششمین جشنواره رسانهای ابوذر استان مرکزی
- سومین جشنواره ملی تئاتر محلات
- پايان کار سارقان اماکن خصوصي در کميجان
- برگزاری فینال جام حذفی کشور در اراک
- وداعی ماندگار با شهید خدمت
- احیای هپکو میراث جاودانه شهید رئیسی
- مهربانی نماد واقعی محبت به اهل بیت است
- پیشبینی وزش باد با سرعت 70 کیلومتر
- پیگیری مطالبات مردمی از وظایف روابط عمومیها است
- اشتغالزایی برای ۳۰ نفر در فراهان
- روابط عمومیها پذیرای نقدهای سازنده باشند
- استقبال ایرانیها از غرفه عراق
- «کاپیشاه» در خط پایان قرار گرفت
- ورود سامانه جدید بارشی به کشور
- مصرف تا سقف الگو یارانهای است
- اوردیف دارایی ۱۰ درصدی ما را برنگرداند
- کشف کالاهای قاچاق 9 ميلياردی در دليجان
- مشاهده بیشتر