رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
یکشنبه 1403/07/01 Sunday - 2024 22 September الأحد ، 19 ربيع الأول ، 1446
ساعت

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از پایان عملیات مرمت بازار شمس السلطنه نراق خبر داد.

به‌گزارش «دیار آفتاب»؛ به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی گفت: مرمت‌های اضطراری و استحکامی در مجموعه موصوف به اصلاح و مرمت جداره‌ها و بدنه‌های سنگی و آجری، اجرا و ساماندهی کف سازی و فرش نمودن ورودی بازار با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال به اتمام رسیده است.

▪️معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: بازار شمس السلطنه بهترین دلیل و گواه بر رونق کسب و تجارت گذشته این شهر است. این مجموعه شامل یک راسته بازار، چهار سوق، تاجرسرا و کاروانسراست. طول تقریبی بازار دویست متر و در جهت خیابان اصلی شهر شرقی، غربی احداث شده است و مصالح این بنا از آجر و سنگ و نیز خشت خام می‌باشد. معماری بنای این بازار همراه با حجره‌ها و تیمچه‌ها از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است. سقف‌های گنبدی شکل این بازار ویژگی منحصر به فردی به آن بخشیده است. طاق چار سوق دارای شمسه با کاشی‌هایی به رنگ فیروزه و سرمه‌ای است. قدمت این جاذبه گردشگری و تاریخی بیش از صد و بیست سال است و بنیانگذار این اثر تاریخی محمد نراقی از رجال عهد قاجار است.

محمودی افزود: از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر نراق در شهرستان دلیجان بازار شمس السلطنه است که مجموعه بازار و کاروانسرا را تشکیل می‌دهد و از شاهکارهای معماری عصر قاجار محسوب می‌شود.  

 

این مجموعه به لحاظ هویت تاریخی و سبک معماری دارای ارزش فراوان است. این مجموعه در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۶۲ با شمارهٔ ثبت ۱۶۴۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار