رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
یکشنبه 1403/07/01 Sunday - 2024 22 September الأحد ، 19 ربيع الأول ، 1446
ساعت
دیار آفتاب گزارش می‌دهد؛

روستاییان و عشایر نقش برجسته‌ای در توسعه و رشد اقتصادی کشور دارند که باید برای جلوگیری از مهاجرت مردم از روستا به شهر اقدامات لازم انجام شود.

به گزارش «دیار آفتاب»؛ زندگی در اینجا متفاوت است حتی صبح‌هایش که می‌خواهی از خواب بیدار شوی رنگ و بوی دیگری دارد. خبری از آلارم گوشی یا صدای رفت و آمد و بوق ماشین‌ها نیست چون خروس خوان صبح در اینجا معنی پیدا می‌کند و مجبور هستی با صدای خروس‌هایی که صبح خیلی زود فرمان بیدار باش اجباری رو فریاد میزنند از خواب بیدار شوی.
روستائیان و عشایر فعالیت خود را همزمان با طلوع خورشید در آسمان شروع می‌کنند و انگار خورشید با موقعیت خود در آسمان ساعت را به مردم می‌گوید.
خلاصه، زندگی در روستا بر مدار طبیعت می‌چرخد و عشایر نیز زندگی خود را در دل طبیعت و زیبایی‌های طبیعی و دست نخورده خداوند بنا کرده‌اند.
فعالیت‌های روستاییان و عشایر با یکدیگر دارای شباهت و تفاوت‌هایی است که هرکدام وابسته به سبک زندگی خود کار می‌کنند. روستاییان اکثرا مشغول به کشاورزی و در کنار آن دامداری می‌کنند اما عشایر تنها دامداری را برگزیدند و برای چراندن دام‌های خود به مناطق مختلف کوچ می‌کنند.

ضرورت پرداختن به نیازهای روستاییان و عشایر

سبک زندگی و فعالیت مردم روستا و عشایر با مردم شهرها بسیار متفاوت است اما تاثیرات آنها در زندگی یکدیگر به طور مستقیم مشهود است به طوری که تاثیر فعالیت کشاورزی و دامداری روستاییان و عشایر در زمینه توسعه و رشد اقتصادی کشور بسیار قابل توجه است به همین دلیل ۱۵ مهر ماه را به عنوان «روز ملی روستا و عشایر» نامگذاری کرده‌اند.

ضرورت پرداختن به نیازهای روستاییان و عشایر

دلیل نامگذاری روز ۱۵مهر برای روز روستا و عشایر، تقدیر و تشکر از مقام روستاییان و عشایر غیور ایران است زیرا روستاییان و عشایر در تاریخ ایران نقش مهمی در تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایفا کرد، بنابراین در سال ۱۳۹۳، با درخواست مرکز توسعه روستایی از شورای فرهنگ عمومی به منظور تجلیل از خدمات ارزنده این اقشار، روز ۱۵ مهرماه به عنوان روز روستا و عشایر نامگذاری شد.

ضرورت پرداختن به نیازهای روستاییان و عشایر

استان مرکزی دارای ۱۲ شهرستان، ۲۶ بخش، ۳۵ شهر، ۶۶ دهستان، هزار و ۳۹۴ آبادی دارای سکنه و ۴۶ آبادی خالی از سکنه است. شهرستان‌های اراک، محلات، ساوه، تفرش، خمین، فراهان، دلیجان، شازند، آشتیان، کمیجان، زرندیه و خنداب از جمله شهرستان‌های استان مرکزی هستند که هرکدام روستاهای مختلفی همراه با فرهنگ و سبک زندگی‌های متفاوت را در خود جای داده است که در ادامه به معرفی و بررسی برخی از ویژگی‌های روستاهای استان مرکزی می‌پردازیم.

ضرورت پرداختن به نیازهای روستاییان و عشایر

روستای هزاوه یکی از روستاهای شهرستان اراک در استان مرکزی است که در ۱۸ کیلومتری غرب اراک و ۲۵ کیلومتری فرمهین قرار دارد. هزاوه از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک می‌باشد و دارای بافت روستایی کوهستانی و آب و هوای مناسب برای باغداری و دارای مزارع وسیع انگور است. روستای هزاوه زادگاه امیرکبیر، میرزا بزرگ قائم مقام و میرزا ابوالقاسم قائم مقام است. روستای هزاوه علاوه‌بر ویژگی‌های تاریخی، دارای ذخایر آب فراوان، آب و هوای کوهستانی و چشم‌اندازهای طبیعی و معماری است و به همین دلیل به‌عنوان یکی از مناطق دیدنی اراک شناخته می‌شود.

ضرورت پرداختن به نیازهای روستاییان و عشایر

روستای هزاوه از آثار تاریخی ارزشمندی برخوردار است و در تمامی آثار باستانی یافت شده از این روستا می‌توان به سفال‌های قدیمی مربوط به قرن پنج هجری اشاره کرد. در بلندترین قسمت روستا مقبره‌ای قرار دارد که از ارزش و اهمیت فراوانی برخوردار است این مقبره برای یکی از شاهزادگان ایلخانی به نام شاهزاده احمد بوده که در دورهٔ صفوی دچار تغییراتی شد و از آن پس به همین شکل باقی مانده است. از اتفاقات مهم دیگری که در این روستا رقم خورده است زادگاه دوتن از افراد برجسته و به یاد ماندنی تاریخ همچون امیر کبیر و ابوالقاسم قائم مقامی است که از افتخارات والای روستای هزاوه محسوب می‌شود.

ضرورت پرداختن به نیازهای روستاییان و عشایر

مشهدمیقان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک است که در ۸ کیلومتری اراک قرار گرفته و به سبب اینکه مدفن آرامگاه شاهزاده محمد عابد در نزدیکی این روستا است، نام روستا را «مشهد میقان» نامگذاری کردند. مرقد شاهزاده محمد عابد یکی از بناهای مذهبی و مهم در روستای مشهد میقان است این امامزاده، مرقد شاهزاده محمد عابد فرزند موسی کاظم و از بناهای دوره صفویه است.

ضرورت پرداختن به نیازهای روستاییان و عشایر

شهر آستانه علوی از شهرهای با قدمت بالا در شهرستان شازند است به طوری که قدمت آن به زمان مأمون عباسی و حمله مغول به ایران بر می‌گردد. آستانه در ۶ کیلومتری شهر شازند و ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اراک واقع شده که علاوه بر سابقه کهن و طبیعت زیبایش، به واسطه وجود بارگاه چهار تن از فرزندان اهل بیت(ع) به نام‌های «سهل‌بن‌علی(ع)»، «طالب‌بن‌علی(ع)»، «جعفربن‌علی(ع)» و «فضل‌بن‌جعفر(ع)» از شهرت خاصی برخوردار است.

ضرورت پرداختن به نیازهای روستاییان و عشایر

انقلاب اسلامی ایران در راستای محرومیت زدایی و ارائه امکانات به مناطق روستایی و عشایری خدمات ارزنده‌ای ارائه داده است اما هنوز شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها هستیم زیرا امکانات لازم و به ویژه تسهیلاتی برای جبران بخش اعظمی از خسارت روستاییان و عشایر به مزارع و دام‌هایشان بر اثر حوادث و خشکسالی‌ها در نظر گرفته نشده است و همچنین ضرورت ایجاد شبکه‌های دسترسی روستائیان به مراکز شهری به ویژه برای فروش محصولات زراعی و باغی و دامی، ساخت خانه‌های روستایی برای محرومان، رفع مشکل کم‌آبی، بهبود وضع بهداشت و درمان با اعزام پزشکان عمومی و متخصص و مأموران بهداشتی و… می‌تواند مانع از مهاجرت ناخواسته مردم روستا به شهرهای مملو از دود و ترافیک و شلوغی شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار