رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/29 Sunday - 2024 20 October الأحد ، 17 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-29 11:50 شماره خبر : 8932 https://diyareaftab.ir/short/4ABwK 0
کارشناس مبارزه با بیماری‌های بهداشت اراک خبر داد:

کارشناس مبارزه با بیماری‌های بهداشت اراک گفت: شکستگی لگن جدی‌ترین و خطرناک‌ترین نوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان است که می‌تواند منجر به بستری طولانی مدت در بیمارستان، ناتوانی طولانی مدت یا برای همه عمر و حتی مرگ شود.

پریسا فلاحی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ به‌مناسبت روز جهانی پوکی استخوان گفت: امسال پویش همگانی پوکی استخوان با شعار هر قدم یک گام به سوی استخوان‌های قوی‌تر است. در تعریف پوکی استخوان یک بیماری مزمن استخوانی است که بیماری خاموش هم نامیده می‌شود. در این بیماری توده استخوانی کاهش پیدا کرده و بافت استخوان به‌تدریج تحلیل می‌رود. 

وی اظهار کرد: پوکی استخوان یک بیماری عمومی استخوان است که با توده استخوانی پایین و تخریب زیرساخت بافت استخوانی و به‌دنبال آن افزایش شکنندگی و مستعد شدن به شکستگی همراه است. 

کارشناس مبارزه با بیماری‌های بهداشت اراک افزود: در زنان بالای ۴۵ سال، تعداد روزهای بستری شدن به دلیل پوکی استخوان و شکستگی‌های ناشی از آن بیش از مجموع روزهایی است که به دلیل عوارض دیابت، حملات قلبی و سرطان سینه اتفاق می‌افتد. 

فلاح تصریح کرد: با افزایش جمعیت افراد مسن در بسیاری از کشورهای جهان شیوع استئوپروز و بروز شکستگی ناشی از آن رو به افزایش است. در ایران نیز با افزایش سن جمعیت این پدیده قابل انتظار است. 

وی گفت: از هر سه زن بالای ۵۰ سال یک نفر و از هر پنج مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می‌کنند.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های بهداشت اراک گفت: شکستگی مهمترین و جدی‌ترین عواقب استئوپروز است. شکستگی اغلب اوقات متعاقب سقوط رخ می دهد ولی حتی ممکن است به دنبال خم شدن برای بستن بند کفش هم شکستگی در ستون مهره‌ها اتفاق افتد. 

وی ادامه داد: شکستگی ناشی از پوکی استخوان به طور عمده در مچ دست، لگن و مهره‌ها رخ می‌دهد. انحنای ستون فقرات و یا کوتاه شدن قد بیش از سه سانتی‌متر از علائم هشداردهنده شکستگی در مهره‌ها است. 

فلاح عنوان کرد: عواملی که فرد را برای شکستگی ناشی از پوکی استخوان مستعد می‌کنند؛ شکستگی قبلی، سن بالا، سابقه فامیلی، یائسگی زودرس، مصرف سیگار و الکل، مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکواستروئید، لاغری مفرط و بیماری‌های گوارشی هستند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار