رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
مدیر‌کل استاندارد استان مرکزی:

مدیر‌کل استاندارد استان مرکزی گفت: سازمان‌ها ملزم به انجام معاینه فنی سالانه سامانه موتورخانه‌ها و سامانه‌های احتراقی خود، از سوی سازمان ملی استاندارد مطابق حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها هستند.

سیّد سعید میرنظامی، در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی  پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ گفت: ماده ۱۷ قانون هوای پاک تمامی بهره‌برداران منابع ثابت آلوده‌کننده هوا را ملزم به رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها در موتورخانه‌ها و سامانه‌های احتراقی کرده است.

وی افزود: همچنین این مراکز مکلف هستند ضمن اتخاذ تدابیر لازم جهت جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها در هوای آزاد از سوخت مناسب ترجیحاً گاز شهری استفاده کنند و سازمان‌ها ملزم به انجام معاینه فنی سالانه سامانه موتورخانه و سامانه احتراقی خود، از سوی سازمان ملی استاندارد مطابق حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها هستند.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی در رابطه با تبصره ۱ ماده ۱۷ قانون هوای پاک بیان کرد: پیش‌بینی‌هایی در این تبصره شده است که مالکان، مسئولین یا روسای مراکز اداری، بهداشتی، درمانی، خدماتی، عمومی و تجاری که موجبات آلایندگی‌های هوا را فراهم می‌کنند در صورتی که پس از یک بار تذکر کتبی توسط سازمان محیط زیست اقدام برای رفع آلودگی در مهلت مقرر انجام ندهند مجازاتی را پیش‌بینی شده است و پرونده به مراجع قضایی ارجاع می‌شود. قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ است و آئین‌نامه آن در سال ۹۷ نوشته شده است.

میرنظامی در رابطه با ماده ۴ و ۵ آئین نامه اجرایی قانون هوای پاک عنوان کرد: ماده ۴ و ۵ مرتبط با سازمان ملی استاندارد و ادارات کل استاندارد است که سازمان ملی استاندارد باید سامانه‌هایی را آماده کند و همچنین تأیید صلاحیت شرکت‌های بازرسی، نظارت و ارائه گزارش به مجموعه‌های قضایی مانند اداره کل محیط زیست است.

وی در پایان تصریح کرد: از مجموعه موتورخانه‌هایی که در سطح استان داریم ۱۱۳ جایگاه ثبت شده است و از مجموع ۱۷۸۰ شماره اشتراکی که شرکت گاز استان در سامانه ثبت کرده‌اند ۱۴۵۷ موتورخانه تجاری و خانگی مشمول استاندارد است. از ۱۱۳ جایگاه ۲۲ موتورخانه انطباغ داشته و ۱۲۶۶ جایگاه از سازمان معرفی شده‌اند هنوز اقدامی را انجام نداده‌اند.

 

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار