درباره نویسنده
خطبه 14 نهجالبلاغه؛
رسالت پیامبر (ص)

امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) در حکمت هفتم نهجالبلاغه از رسالت پیامبر (ص) گفتهاند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» هر روز یک حکمت از نهجالبلاغه امیرالمومنین علی (ع) را میخوانیم.
وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ أَرْسَلَهُ بِالدِّینِ الْمَشْهُورِ وَ الْعَلَمِ الْمَأْثُورِ وَ الْکِتَابِ الْمَسْطُورِ وَ النُّورِ السَّاطِعِ وَ الضِّیَاءِ اللَّامِعِ وَ الْأَمْرِ الصَّادِعِ، إِزَاحَةً لِلشُّبُهَاتِ وَ احْتِجَاجاً بِالْبَیِنَاتِ وَ تَحْذِیراً بِالْآیَاتِ وَ تَخْوِیفاً بِالْمَثُلَاتِ.
ترجمه:
و شهادت میدهم که محمد (صلی اللّه علیه و آله) بنده او و پیامبر اوست که او را فرستاد با آیینی چون آفتاب تابنده، پرآوازه و دانشی برتر و کتابی نوشته شده و فروغی تابان و پرتوی درخشان و فرمانی قاطع تا حق از باطل بازشناساند، و زنگ شبهت از دلها بزداید. محمد (صلی اللّه علیه و آله) برای اثبات پیامبری خویش حجتها آورد و مردمان را با آیات کتاب خود بیم داد و با ذکر عقوبتها و کیفرها که بر امتهای پیشین رفته بود، بترسانید.
شرح:
امام (علیه السلام) بعد از تحکیم پایههای شهادت به توحید و یگانگی خدا به سراغ دوّمین و مهمترین اصل بعد از توحید یعنی شهادت به نبوّت میرود و میفرماید: «من گواهی میدهم که محمّد بنده و فرستاده اوست» (وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ).
آری پیش از آن که رسول خدا باشد بنده خاصّ او بود و تا بنده خاص نباشد به مقام رسالت نمیرسد ضمناً پاسخی است به آنها که رسولان خدا را تا سرحدّ الوهیت بالا میبردند و بزرگترین افتخار آنان را که عبودیتشان بود از آنها میگرفتند.
سپس رسالت و مأموریت پیامبر را این چنین توصیف میکند، میفرماید: «او را با دین و آیین آشکار و نشانه روشن و کتاب نوشته شده و نور درخشان و روشنایی تابنده و امر و فرمان قاطع و بیپرده فرستاد» (اَرْسَلَهُ بِالدّینِ الْمَشْهُورِ وَ الْعَلَمِ الْمَأثُورِ(۱) وَ الْکِتابِ الْمَسطُورِ، وَالنُّورِ السّاطِعِ (۲) وَ الضِیاءِ اللامِعِ، وَ الاَمْرِ الصّادِعِ (۳) ).
در این که این تعبیرات ششگانه عمیق و پرمحتوا اشاره به چه اموری است تفسیرهای گوناگونی وجود دارد.
نخست این که «دین مشهور» اشاره به آیین اسلام و «علم مأثور» اشاره به معجزات و «کتاب مسطور» اشاره به قرآن و «نور ساطع» اشاره به علوم الهی پیامبر و «ضیاء لامع» اشاره به سنّت آن حضرت و «امر صادع» (به قرینه آیه «فَاصْدَعْ بِما تُؤمَرُ») (۴) اشاره به ترک تقیّه و اظهار توحید بدون پرده در برابر مشرکان و مخالفان است.
این احتمال نیز وجود دارد که «نور ساطع» و «ضیاء لامع» توضیحات بیشتری درباره قرآن مجید باشد چرا که قرآن مایه روشنایی افکار و جوامع انسانی است.
سپس به هدف نهایی رسالت پیامبر (صلی الله علیه وآله) و آوردن قرآن مجید و معجزات و قوانین و احکام الهی میپردازد و میفرماید: هدف از این بعثت و تجهیزات همراه پیامبر، چند چیز بود. هدف این بود که «شبهات را از میان بردارد و با دلایل و منطق روشن استدلال کند و به وسیله آیات الهی مردم را از مخالفت خدا برحذر دارد و از کیفرهایی که به دنبال مخالفت دامنگیرشان میشود بترساند» (اِزاحَةً(۵) لِلشُّبُهاتِ، وَ احْتِجاجاً بِالْبَیِناتِ، وَ تَحْذیراً بِالآیاتِ وَ تَخْویفاً بِالمَثُلاتِ (۶) ).
در تفسیر این چهار تعبیر نیز میتوان گفت که «اِزاحةً لِلشُّبُهاتِ» اشاره به حقایقی است که در پرتو براهین الهی روشن میشود و هرگونه شک و شبهه را میزداید و «وَاحْتِجاجاً بِالْبَیِّناتِ» اشاره به معجزات حسّی است که برای گروهی که استدلالات عقلی، آنان را قانع نمیکند، موجب یقین و ایمان است و «تحذیر به آیات» تهدید به مجازاتهای اخروی و «تخویف به مثلات» تهدید به مجازاتهای دنیوی است همان گونه که در قرآن به آن اشاره شده است، میفرماید: «وَیَسْتَعْجِلُونَکَ بِالسَیِئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ وَ قَدْ خَلَتْ مَنْ قَبْلِهِمُ الْمَثُلاتُ؛ آنها پیش از حسنه و رحمت الهی از تو تقاضای شتاب در سیئه و عذاب میکنند با این که پیش از آنها بلاهای عبرت انگیز، بر گذشتگان نازل شده است». (۷)
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- «علی فاضلی» نایبقهرمان مسابقات قویترین مردان شد
- آخرین وضعیت پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی
- برگزاری اجتماعات یادگیری معلمان
- تلخ و شیرینهای ۴ ساله خانه ملت!
- دادستان جدید خمین معرفی شد
- حادثه تلخ بمباران شهر اراک در دوران دفاعمقدس
- مسیرهای راهپیمایی روز قدس در استان مرکزی
- مجتمع آب سنگین خنداب را بیشتر بشناسید
- «حسین افضلی» بازرس کل استان مرکزی شد
- تأثیر هوش مصنوعی در تکامل دین
آخرین اخبار
- استفاده از انرژیهای نو ضرورت امروز کشور است
- امام حسین (ع) رمز مقاومت بزنگاههای تاریخی است
- ادامهدهنده مسیر خونین شهیدان باشید
- سوره «بقره» آیه ۸۴ تا ۸۸
- استقامت در مسیر ولایت ادامه دارد
- برگزاری سوگواره احلی من العسل در تفرش
- اتخاذ تصمیمات راهبردی برای عبور از بحران انرژی
- فلسفه قیام عاشورا احیای اسلام ناب بود
- شهیده چهار ساله از تفرش
- عزاداری نوجوانان ساوجی در سوگواره «احلی من العسل»
- مشاهده بیشتر