رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-26 10:44 شماره خبر : 7987 https://diyareaftab.ir/short/4ABjo 0
مدیر مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته رویان گفت:

مدیر مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته رویان گفت: فناوران پژوهشگاه رویان موفق شدند با یک‌تکه پوست دورریز نوزاد، سوختگی عمیق هزاران بیمار را درمان کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ به نقل از خبرگزاری فارس، از لحاظ آماری سوختگی، رتبه دوم سوانح را در کشور دارد. برخی سوختگی‌ها دارای شدت زیادی هستند و فرد را با مشکلات زیادی مواجه می‌کنند. روش فناورانه برای درمان سوختگی می‌تواند بسیار موثر از سایر درمان‌ها باشد.

فناوران پژوهشگاه رویان موفق به ارائه روشی بر پایه سلول و بافت زنده برای درمان سوختگی شده‌اند. این محققان با استفاده از یک قسمت پوست دورریز نوزاد این کار را انجام داده‌اند.

انسیه حاجی‌زاده، مدیر مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته رویان در توضیح روش فناورانه برای درمان سوختگی عمیق می‌گوید: «بخشی از پوست نوزادان پسر دورریز است که ما از آن استفاده می‌کنیم. از یک نوزاد سالم باتوجه‌به معاینات و تست خون سالم مادر و نوزاد، یک قطعه یک و نیم سانتی از پوست دورریز را دریافت کرده و از آن می‌توانیم برای هزاران بیمار بانک‌های سلولی درست کرده و محصول تولید کنیم.» 

محصول توسعه داده شده مانند پوست زنده از سه‌لایه تشکیل شده است و در واقع این محصول یک ورقه سلولی است. به گفته نسرین فلاح، سرپرست تولید محصولات پوستی رویان، مزیت این محصول نسبت به محصولات مشابه این است که از سلول‌های زنده در این بافت استفاده شده است.

بعدازاین که سلول‌ها و ورقه سلولی که همان محصول است آماده شد، به بیمارستان انتقال داده می‌شود و روند درمان در واقع یک نوع پیوند سرپایی است.

موفقیت محصول در مرحله نخست کارآزمایی بالینی

این محصول فناورانه در مرحله نخست کارآزمایی بالینی موفق بود و در این فاز، محصول برای ۵ نفر از افرادی که دارای سوختگی عمیق بودند، استفاده شد. به گفته حاجی‌زاده بعد از استفاده در فاز اول کارآزمایی بالینی ثابت شد علاوه بر این که این روش خطری ندارد و راحت قابل‌استفاده است، باعث بهبود زخم سوختگی بدون عوارض جانبی نیز می‌شود.

به گفته مسئولان پژوهشگاه رویان این محصول در یک ماه گذشته تولید شده و هنوز تجاری‌سازی نشده است. مشابه این محصول در کره جنوبی تولید و وارد بازار شده و پیش‌بینی می‌شود این محصول ایرانی طی چند سال آینده تجاری‌سازی شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار