رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
1404-01-06 12:28 شماره خبر : 8796 https://diyareaftab.ir/short/N3o1Y
فعال فرهنگی استان مرکزی مطرح کرد:

فعال فرهنگی استان مرکزی گفت: حمایت از تولید پوشاک داخلی و طراحی لباس‌هایی متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی می‌تواند یکی از راه‌های تقویت حجاب باشد.

اعظم محمدى در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پايگاه خبرى تحليلى «ديار آفتاب» گفت: وقتى صحبت از حجاب مى‌شود همه‌ى بانوان بايد به خود ببالند كه خداوند متعال چقدر براى اين گوهر با ارزش اهميت و جايگاه قائل شده است كه موضوع حجاب را در قرآن مطرح کرده است. 

فعال فرهنگى استان مرکزی اظهار كرد: کاهش سطح عفاف و حجاب در جامعه مسئله‌ای پیچیده است که به عوامل متعددی بر می‌گردد. چندین موضوع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی جهانی در این روند نقش دارند. از یک سو، تغییرات فرهنگی و اجتماعی که به دنبال توسعه‌ی جهانی شدن و تأثیرات رسانه‌ها پدید آمده، باعث شده است تا بسیاری از الگوهای زندگی و سبک پوشش غربی در کشورهای مختلف، از جمله ایران، رایج شود. 

 وى در رابطه با طراحی لباس گفت: یکی از مشکلات اصلی این است که طراحی لباس‌های سنتی و پوشیده ایرانی کمتر با تنوع و خلاقیت همراه بوده است. نسل جوان به دنبال تنوع، راحتی و زیبایی در پوشش است و اگر این نیاز از طریق لباس‌های داخلی تأمین نشود، به سمت پوشش‌های غربی یا الگوبرداری از مدل‌های غیر ایرانی سوق پیدا می‌کنند.

نقش رسانه‌های اجتماعی در تغییر سبک پوشش جوانان

 فعال فرهنگى در خصوص تأثیر رسانه‌ها و فضای مجازى گفت: رسانه‌های جمعی، اینترنت و به ویژه شبکه‌های اجتماعی، محلی برای معرفی و ترویج مدهای جهانی شده‌اند. افراد به راحتی می‌توانند به ترندهای جهانی دسترسی پیدا کنند و از آنها الهام بگیرند. از آنجایی که مد غربی بر پایه آزادی بیشتر در انتخاب پوشش استوار است، جذابیت آن برای افراد به خصوص جوانان بیشتر شده است.

وى تصريح كرد: عفاف و حجاب زمانی به عنوان یک ارزش درونی و فرهنگی مورد قبول واقع می‌شود که جامعه به درک عمیقی از فلسفه آن برسد. اما اگر این مفهوم تنها به عنوان یک قانون یا الزام بیرونی دیده شود، افراد به راحتی در صورت تغییر شرایط اجتماعی یا مواجهه با فرهنگ‌های دیگر، از آن فاصله مى گيرند.

محمدى گفت: با گسترش تجارت آزاد و تولید انبوه پوشاک ارزان قیمت، بسیاری از برندهای خارجی با قیمت‌های رقابتی وارد بازارهای داخلی شده‌اند. این مسئله منجر به کاهش تمایل به خرید پوشاک محلی و افزایش تمایل به لباس‌های خارجی شده است.

فعال فرهنگى در خصوص راهكارها عنوان كرد: لازم است طراحان داخلی به سمت طراحی لباس‌هایی که هم متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی و هم مطابق با ذائقه نسل جوان باشد، حرکت کنند. با توجه به اصالت فرهنگی و ترکیب آن با مدرنیت، می‌توان لباس‌هایی جذاب و زیبا خلق کرد که هم هویت ایرانی حفظ شود و هم پاسخگوی نیازهای نسل جدید باشد.

حجاب ارزش فرهنگی و درونی
  
وى ادامه داد: بايد مفاهیم عفاف و حجاب به جای الزامات بیرونی، به صورت ارزش‌های فرهنگی و درونی معرفی و ترویج شوند. ایجاد آگاهی درباره فلسفه و جایگاه حجاب در اسلام و فرهنگ ایرانی می‌تواند افراد را به جای تقلید از مدل‌های غربی، به انتخاب پوشش‌های معنادار و اصیل تشویق کند.

فعال فرهنگى افزود: یکی از راه‌های تقویت عفاف و حجاب، حمایت از تولیدکنندگان داخلی است که لباس‌های با کیفیت، متنوع و مطابق با فرهنگ بومی تولید کنند. اگر مصرف‌کنندگان ایرانی بتوانند در بازار داخلی لباس‌های مورد علاقه خود را پیدا کنند، کمتر به سمت مدهای خارجی می‌روند.

محمدى در پايان گفت: در مجموع، تغییرات در حجاب و پوشش افراد یک پدیده چندوجهی است و برای مدیریت آن نیازمند تعامل بین فرهنگ‌سازی عمیق، اقتصاد و طراحی مد هستیم تا هم به نیازهای نسل جدید پاسخ داده شود و هم اصالت فرهنگی حفظ گردد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط:
نظرات:
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!

آخرین اخبار
تمامی حقوق مادی و معنوی، برای پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» محفوظ می باشد.