رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-01-20 12:01 شماره خبر : 4523 https://diyareaftab.ir/short/4ZRXZ 0
دیار آفتاب گزارش می‌دهد؛

جهش تولید با مشارکت مردم یک هدف مهم و استراتژیک است که در سال‌های گذشته با محوریت تولید بارها در سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب نیز مورد تأکید و توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند.

جهش تولید با مشارکت مردم یک مفهوم بسیار کلیدی است که در راستای توسعه اقتصادی و جهش تولید در کشور تأکید شده است که مفهوم جهش تولید با مشارکت مردم نشان‌دهنده نقش برجسته در تحقق اهداف تولیدی دارد. برای دستیابی به جهش تولید، مشارکت مردم در چند زمینه اساسی ضروری است که می‌توان به مواردی اشاره کرد.

مشارکت مردم حلال مشکلات

مشارکت مردم در بخش کشاورزی و توسعه کشور بسیار مهم است. کشاورزان و دامداران می‌توانند با استفاده از تجربه‌های خود در بهبود روش‌های نوین کشاورزی و افزایش بهره‌وری کمک به سزایی داشته باشند و با تشکیل تعاونی‌ها و گروه‌های کشاورزی نیز نقش مهمی در توسعه این بخش ایفا کنند.

کارآفرینان و کارخانه‌داران نیز می‌توانند با ایجاد اشتغال و تولید محصولات، به توسعه صنعتی کشور نیز کمک کنند. تشکیل کارگاه‌های کوچک و متوسط نیز از جمله اقدامات موفق مشارکت مردم در این زمینه است.

مردم با حمایت از آموزش و فرهنگ‌سازی با ایجاد کتابخانه‌ها، مراکز آموزشی و فرهنگی نیز می‌توانند به توسعه فرهنگی و افزایش سطح دانش جامعه کمک کنند که از جمله مشارکت‌های موفق در این زمینه است. به طور کلی، مشارکت مردم در مواقع بحرانی نقش بسزایی در تحقق اهداف تولیدی و توسعه اقتصادی دارد. این تجربیات نشان‌دهنده اراده و تلاش مردم برای بهبود و پیشرفت کشور است.

تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی از اصلی‌ترین نیازهای یک جامعه برای تولید است. دولت باید از طریق اعطای تسهیلات بانکی و با استفاده از صندوق‌های سرمایه گذاری، تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی را تسهیل کند که این اقدام به توسعه کسب و کارها و ایجاد اشتغال نیز کمک می‌کند.

توجه به بنگاه‌های تولیدی در قالب تعاونی‌ها یکی دیگر از نیازهای تولید و تحقق شعار سال است، بنگاه‌های کوچک و زودبازده نیاز به حمایت دولت از روش‌های مختلف دارند که تشکیل بنگاه‌های تأمین‌کننده و توسعه‌دهنده در قالب بخش تعاونی می‌تواند به تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب کمک به سزایی در این بخش کند و رشد صادرات محصولات را نیز تسهیل نماید.

حمایت از کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان که طرح‌های نوآورانه را به عرصه تولید می‌آورند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که با ایجاد شرایط مناسب برای توسعه این شرکت‌ها، به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کمک می‌کند.

مشارکت مردم حلال مشکلات

ایجاد شرایط عادلانه برای بخش‌های خصوصی توانمند، تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب و توجه به مشکلات بنگاه‌های تولیدی از جمله اقدامات مهم در راستای جهش تولید است.

بنابراین، با توجه به مشارکت فعّال مردم و ایجاد بسترهای لازم، می‌توان به تحقق جهش تولید در کشور ایران گام برداشت. تأکید بر مشارکت مردم در جهش تولید و ایجاد بسترهای لازم و ضروری می‌تواند با تحقق ببخشیدن به جهش تولید، پیشرفت در اقتصاد کشور را شاهد باشیم.

اغراق نیست اگر بگوییم حضور و مشارکت مردم حلال مشکلات است، نمونه‌های آن فراوان است از دوران دفاع مقدس گرفته، که با دست خالی ملت ایران در برابر تمام قدرت‌های دنیا ایستاد بدون اینکه یک‌وجب از خاک کشور را به دشمنان بدهد با گذشتن از جان خود.

مشارکت مردم در زمان بروز سیل، زلزله و بحران کرونا در سال‌های اخیر جلوه‌های زیبایی از همدلی و مشارکت مردم را به ارمغان آورد که اگر نبود مشارکت مردم، معلوم نبود چقدر زمان می برد تا مشکلات برطرف شود، در ادامه نمونه‌های از مشارکت مردم در حوادث مختلف را مشاهده می‌کنید:

تجربیات موفق از مشارکت مردم در سیل سال ۹۸

در سال ۱۳۹۸، سیل در استان‌های مختلف ایران خسارات زیادی به همراه داشت. مردم با همدلی و تلاش‌های مثال‌زدنی خود در بازسازی، کمک به سیل‌زدگان و تأمین نیازهای اساسی آنها تا ایجاد بسترهای لازم برای بازسازی نقش مهمی ایفا کردند.

در همان روزهای ابتدایی اعلام خطر احتمال وقوع سیل، اقشار مختلف مردم برای خدمت‌رسانی اعلام آمادگی کردند و هر کس هر کاری که از دستش می‌آمد انجام می‌داد.

مشارکت مردم حلال مشکلات
مشارکت مردم حلال مشکلات
مشارکت مردم حلال مشکلات

مشارکت مردم در زمان ویروس کرونا 

در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، اهمیت مشارکت مردم به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی سلامت، در طول این بحران را به نمایش گذاشت. به طور مثال، در زمان بحران ویروس کرونا، همبستگی جامعه در ایران به وضوح مشهود بود. یکی از مثال‌های برجسته همبستگی مردم در این دوران، تلاش‌های داوطلبانه و همکاری با نهادهای دولتی در تولید ماسک‌های بهداشتی بود.

در آغاز شیوع ویروس، مردم به طور داوطلبانه به کارگاه‌های تولید ماسک مراجعه می‌کردند که با استفاده از مواد مختلف، ماسک‌های بهداشتی را تهیه و به نیازمندان و پرسنل در مراکز بهداشتی تحویل می‌دادند. این تلاش‌ها نه تنها به کنترل شیوع ویروس کرونا کمک کرد، بلکه نشان از همبستگی و همکاری مردم با نهادهای دولتی بود.

از جمله اقدامات مشارکت مردم در زمان ویروس کرونا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مردم به طور فعال از دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، شستشوی دست‌ها و حفظ فاصله اجتماعی پیروی کردند.

همبستگی و کمک‌رسانی: در طول بحران، مردم به یکدیگر کمک کردند. از توزیع مواد غذایی و ماسک‌های بهداشتی تا حمایت از کودکان و افراد مستضعف، همبستگی جامعه در ایران به چشم می‌آمد.

مردم در تلاش برای کنترل شیوع ویروس با نهادهای دولتی و ساختارهای سلامت همکاری کردند. از واکسیناسیون تا تشخیص و درمان، مشارکت مردم در این زمینه بسیار مهم بود.

 مردم از منابع رسمی و سازمان‌های بهداشتی اطلاعات لازم را دریافت کردند و به توصیه‌های ارائه شده توجه کردند.

به طور کلی، مشارکت مردم در ایران در مقابل ویروس کرونا نقش مهمی در کنترل شیوع و حفظ سلامت جامعه داشته است که نشان‌دهنده اراده مردم در مقابل بحران و توانایی آن‌ها در همکاری و کمک به جامعه است.

مردم و جوانان داوطلب در گروه‌های جهادی، کارگاه‌های تولید ماسک و مواد ضد عفونی کننده را برپا و بسته‌های بهداشتی تهیه می‌کردند.

مشارکت مردم حلال مشکلات
مشارکت مردم حلال مشکلات

مشارکت مردم در کمک‌های مومنانه 

مردم در دوران بحران‌ها و مشکلات جامعه در قالب کمک‌های مومنانه و انسانی فعالیت می‌کنند.

 این نوع کمک‌ها عبارتند از: کمک‌های مواد غذایی و معیشتی، در ابتدای بحران، مردم با تهیه مواد غذایی و بسته‌های معیشتی به نیازمندان کمک کردند که این کمک‌ها همچنان ادامه دارد.

مشارکت مردم حلال مشکلات

خدمات مردم در پروژه‌های عمرانی:

مردم در مناطق محروم با ساخت خانه برای نیازمندان و اجرای پروژه‌های عمرانی خدمت بزرگی به محرومین کردند که این کمک‌ها نه تنها به نیازمندان کمک کرد، بلکه احساس همبستگی و همکاری را نیزدر آنها تقویت کرد.

اهدای جهیزیه و آزادی زندانیان:

مردم با تشکیل گروه‌های جهادی اقدام به تهیه جهزیه برای خانواده‌های نیازمندان می‌کنند و مبالغی برای آزادی زندانیان جرائم مالی در بند جمع آوری می کنند و همچنین در ساخت مسکن برای محرومین نیز نقش مهمی دارند.

مشارکت مردم حلال مشکلات

برای اینکه بتوانیم شعار سال را اجرایی کنیم لازم است اقشار مختلف مردم با همدلی و انسجام پای کار باشند و از طرف دیگر دولت با فراهم کردن زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب شرایط را برای جهش تولید فراهم کنند تا بخش عمده‌ای از مشکلات کشور برطرف شود.


انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار