رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/06/31 Saturday - 2024 21 September السبت ، 18 ربيع الأول ، 1446
ساعت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: در تلاشیم به مناسبت ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ جشنواره باشکوهی در این مکان برگزار کنیم.

مصطفی مرزبان در گفتگو با  «دیار آفتاب»؛ گفت: برای بازگشایی درهای این کاروانسرا بر روی علاقه‌مندان در حال پیگیری و تعامل با مالک این بنا هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: این کاروانسرا با پیگیری‌های دو ساله به‌عنوان یکی از آثار تاریخی جهان در فهرست یونسکو به ثبت رسیده و در سال‌های گذشته در چندین مرحله مرمت‌های اضطراری آن انجام‌شده است.

مرزبان ادامه داد: کاروانسرای باغ شیخ یا کاروانسرای عبدالغفار خان دومین اثر ثبت شده استان مرکزی در فهرست جهانی است و ثبت جهانی این اثر تاریخی، اتفاقی بسیار مهم برای استان و شهرستان ساوه است.

وی گفت؛ در نظر داریم با همکاری ادارات، اهالی و دهیاران روستاهای احمدآباد و باغ شیخ جشنی را به مناسبت ثبت جهانی در ۲۳ مهر سال جاری با حضور مردم منطقه برگزار کنیم و لوح ثبتی جهانی را به مالکان تقدیم کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه تاکنون جلسات مختلفی برای رفع اختلافات حقوقی بین مالکان با همکاری فرمانداری برگزارشده یادآور شد: امیدواریم به‌زودی با بخش خصوصی این مشکل برطرف تا با گشایش درها کاروانسرا آماده بازدید عموم و علاقه‌مندان شود.

مرزبان افزود: کاروانسرای باغ شیخ از بناهای دوره قاجار است که علاوه بر فضای کاروانسرا، دارای یک آب‌انبار، حسینیه و محراب است که در چهاردهم مهر سال ۱۳۵۴ خورشیدی به شماره ۱۱۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وی بیان کرد: کاروانسراها در ایران حداقل از دوره هخامنشی نقش ویژه‌ای داشته و نقش عملکردی و کارکردی خود را بخصوص در ارتباط با راه بزرگ شاهی یا راه بزرگ خراسان در دوره‌های بعدی یعنی دوره اشکانی، ساسانی و بعدها در تمام طول دوره اسلامی حفظ کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: در استان مرکزی تعداد ۲۰ کاروانسرا شناسایی‌شده که قدیمی‌ترین آنها مربوط به دوره آل‌بویه و جدیدترین مورد آن مربوط به اواخر دوره زندیه است. و از این تعداد تاکنون تعداد ۱۱ کاروانسرا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار