رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/07/27 Friday - 2024 18 October الجمعة ، 15 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-05-06 07:04 شماره خبر : 7043 https://diyareaftab.ir/short/NK2W8 0

مادر چهار شهید از ساوه به‌ ام‌البنین ایران معروف است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ به نقل از نار خبر؛ حاجیه خانم فاطمه عباسی‌ورده (مادر مكرمه شهیدان؛ «احمد، «علی»، «یونس» و «محمّد» جوادی نیا) متولد ورده ساوه است.

این که یک مادر از ساوه با چهار شهید به عنوان «اُمُّ البَنین ایران:» شناخته شده است، نشان‌دهنده احترام و تقدیر از فداکاری‌های بزرگ خانواده‌های شهدا در کشور است.

این عنوان اشاره به اُمُّ البَنین، مادر حضرت عباس (ع) دارد که چهار پسر خود را در واقعه کربلا از دست داد. چنین اقدامی، گرامیداشت و تکریم این مادر بزرگوار و نمادی از صبر و پایداری زنان ایرانی در طول تاریخ است.

 


چهار جوان رعنا که مادر از انتخاب راهشان احساس غرور می‌کند. احمد، فرزند دوم او در بحبوحه درگیری کردستان و حمله کومله‌ها شهید شد.

سال ۱۳۵۸ و قبل از جنگ. علی محافظ بیت امام‌ خمینی(ره) بود که با شروع جنگ به جبهه رفت. حضور فعالی داشت. البته علی و یونس همیشه با هم بودند و با هم به مناطق جنگی می‌رفتند. علی در گردان حضرت علی(ع) و یونس در گردان حضرت زهرا(س) فعالیت می‌کردند. هر دوی آن‌ها در عملیات آزادسازی خرمشهر سال۱۳۶۱ شهید شدند. علی با اصابت تیر به سر و یونس هم در اثر اصابت گلوله به پهلویش. بعد از شهادت آن‌ها محمد راهی جبهه شد. تخریب‌چی بود و البته در پادگان ۲۱حمزه تعلیم اسلحه می‌داد. هر ۴۵ روز هم به تهران می‌آمد و سری به مادرش می‌زد. او در سال ۱۳۶۶ و عملیات کربلای۸ به شهادت رسید.

 

مادر شهیدان جوادنیا که عنوان ام‌البنین ایران را دریافت کرده است، لحظات دیدار با امام خمینی(ره) و حضور رهبر انقلاب در منزل خود را به عنوان بهترین لحظات زندگی‌اش می‌داند. این دیدار‌ها، نمادی از احترام و تقدیر عمیق رهبران انقلاب از فداکاری‌های این مادر بزرگوار و خانواده اوست.

 

این مادر فداکار که چهار فرزند خود را در راه دفاع از میهن و اسلام از دست داده است، در طول سالیان جنگ و بعد از آن، همواره نماد صبر و پایداری بوده است. دیدار با امام خمینی(ره) و حضور رهبر معظم انقلاب در منزل او، نشانه‌ای از توجه و اهمیت مقام رهبری به ایثارگری‌های خانواده‌های شهدا و تقدیر از صبر و فداکاری آنان است.

این لحظات، علاوه بر ارزش معنوی بالا، تأثیرات عمیقی بر روحیه و انگیزه خانواده‌های شهدا داشته و دارد. چنین دیدار‌هایی، به خانواده‌های شهدا یادآوری می‌کند که فداکاری‌ها و ایثار‌های آنان هرگز فراموش نمی‌شود و همواره در قلب و ذهن مردم و مسئولان کشور جایگاه ویژه‌ای دارند.

انتهای خبر/

ام‌البنین ایران کیست؟
اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار