رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
1403-02-31 09:50 شماره خبر : 5418 https://diyareaftab.ir/short/4AqQQ 0
مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش:

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش گفت: یکی از زمان‌هایی که جهادتبیین به معنای واقعی اتفاق افتاد در زمان امام رضا(ع) بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ حجت‌الاسلام اکبر آقامحمدی در گفتگو ندای تفرش، ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) با اشاره به پذیرش ولیعهدی از طرف امام رضا(ع) گفت: ائمه(ع) خلفای بنی عباس و بنی امیه را غاصب و ظالم می‌دانستند اما ولیعهدی یک انسان ظالم را قبول کردند.

وی اولین نکته این پذیرش را سیاست‌های کثیف اموی و عباسی عنوان و اظهار کرد: پشت پیشنهادهایی که از طرف حُکام ظالم و جور به ائمه می‌شد همگی سیاست‌های کثیف اموی و عباسی بود.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش ادامه داد: در ولیعهدی فردی که ولیعهد می‌شود باید از حاکم سن کمتری داشته باشد؛ حال آنکه خلیفه مسلمین به نام مأمون عباسی به فردی که از خودش بزرگتر است پیشنهاد ولیعهدی را می‌دهد پس این از سیاست‌های کثیف او بوده است.

حجت‌الاسلام آقامحمدی تصریح کرد: قبول این ولیعهدی از سر اختیار نبود از سر جبر بود، امام(ع) مجبور به ولیعهدی شد؛ چراکه ایشان تهدید به قتل شدند.

وی با اشاره به علت پیشنهاد ولیعهدی به امام رضا(ع) گفت: مأمون عباسی برای موجه جلو دادن خودش در بین ایرانیانی که عاشق اهل‌بیت بودند و از طرف دیگر شورش‌ها و قیام‌هایی که علویان بر علیه دستگاه عباسی انجام می‌داند، را کنترل کنند؛ این ولیعهدی را به امام پیشنهاد داد.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش ادامه داد: در این ولیعهدی امام به شروط قبول می‌کنند که نه عزل و نصبی می‌کند و نه دخالت و حکمی صادر کنند؛ فقط یک ولیعهدی سوری بود و در مجموع ولیعهدی صورت نگرفته است و از سر جبر و اکراه بوده است.

حجت‌الاسلام آقامحمدی در ادامه با اشاره به سیره علمی و تربیتی امام رضا(ع) گفت: مأمون عباسی برای اینکه شأن و جایگاه امام را پایین بیاورد مبارزه علمی هم با امام انجام می‌داد.

وی ادامه داد: یکی از مبارزاتی که مأمون با امام(ع) انجام داد و محکوم شد، برگزاری مناظره‌های علمی بود که امام با رؤسا و بزرگان ادیان انجام می‌داد.

مدیر حوزه علمیه تفرش ادب اسلامی را یکی از ویژگی امام رضا(ع) در مناظرات دانست و بیان کرد: در این مناظرات امام(ع) با احترام، تکریم و ادب اسلامی تمامی سوالات و شبهات رؤسای مذاهب را انجام می‌دهد و محکوم می‌کرد.

حجت‌الاسلام آقامحمدی با اشاره به جهاد تبیین توسط امام رضا(ع) عنوان کرد: در تاریخ نیامده است که در این مناظرات توهین و یا بی‌ادبی از امام رضا(ع) صورت گرفته باشد؛ که این همان جهاد تبیین است.

 وی خاطرنشان کرد: یکی از زمان‌هایی که جهاد تبیین به معنای واقعی اتفاق افتاد در زمان امام رضا(ع) بود که در این مناظره‌ها به معنای واقعی کلمه آزاداندیشی و نظریه‌پردازی اتفاق می‌افتاد.

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار