رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/02/29 Saturday - 2024 18 May السبت ، 10 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-14 06:08 شماره خبر : 4995 https://diyareaftab.ir/short/V1oZd 0
رئیس حوزه علمیه امام خمینی اراک(ره):

رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) گفت: در شرایطی که بنی‌امیه بر حضرت امام جعفر صادق(ع) بسیار سخت‌ گرفتن ولی با این حال فرصت بسیار طلایی برای آن حضرت پیش آمد که از این فرصت بهترین و بالاترین بهره را بردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد میرمهدی، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ در رابطه با سبک زندگی امام جعفر صادق(ع) گفت: بحثی که در خصوص زندگانی حضرت امام صادق(ع) می‌توان عرض کرد خصوصیات آن حضرت در گسترش علوم معارف الهی و شاگردانی که توسط ایشان تربیت شده‌اند.

وی افزود: خداند متعال این شرایط و موقعیت را برای حضرت امام جعفر صادق(ع) فراهم کردن و در جریان درگیری بین بنی‌امیه و بن‌العباس بوده حضرت امام صادق علیه‌السلام توانستند که از این موقعیت بیشترین بهره را ببرند.

رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) بیان کرد: البته در زمان امام محمّد باقر(ع) نیز بنی‌امیه تضعیف شده بود و امام محمّد باقر(ع) نیز توانسته بودند در آن دوران شاگردانی هم تربیت کنند اما موقعیت امام صادق(ع) یک موقعیت بهتری بود و شرایط بهتری پیش آمد گرچه باب خلافت رسیدن بن‌العباس محدودیت‌ها برای امام صادق بیشتر شد.

میرمهدی عنوان کرد: در آن دوران بنی‌امیه بر حضرت امام جعفر صادق(ع) بسیار سخت‌تر گرفتن ولی با این حال فرصت بسیار طلایی برای آن حضرت پیش آمد که از این فرصت بهترین و بالاترین بهره‌برداری را بردند.

وی در رابطه با تربیت شاگردان توسط حضرت امام جعفر صادق(ع) خاطر نشان کرد: در این مدت آن حضرت توانستند شاگردان زیادی را تربیت کنند که تعداد شاگردان آن حضرت را برخی به ۴ هزار نفر و برخی نیز بیشتر از این بیان کردند.

رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) اظهار کرد: آن عده‌ای را که امام جعفر صادق(ع) تربیت کردند توانستند به عنوان مرجع دینی مردم در دوران خود باشند و در بین مردم دوران خود حضور و برای آنها معارف دین را بیان کنند.

میرمهدی گفت: حضرت امام جعفر صادق(ع) به شاگردان خود در زراره می‌فرمود: «که کنار مردم بنشین، فتوا بده و نظرات دیگری را بگو و من دوست دارم امثال شما در بین مردم و شیعیان ما باشید»، بنابراین این سبک مرجعیت دینی توسط آن حضرت بنیانگذاری شده است.

وی افزود: در کلمات امیرالمومنین(ع) خطبه‌های بلیغی بود ولی نشر خطبه‌ها و انتشار آن‌ها و توجه دادن مردم به آن فرمایشات توسط ائمه بعد از امیر المومنین(ع) بوده، خصوصاً بیشترین روایات در زمان حضرت امام صادق(ع) بوده است.

رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ع) خاطر نشان کرد: در زمان حضرت امام جعفر صادق(ع) ۴۰۰ نفر فقط از بیانات حضرت نوشتند که به آنها اصول اربعمائه گفته می‌شود که اصول ۱۴ گانه از روایات و نوشته‌هایی است که از بیانات ائمه معصومین گرفته شده است. حضرت امام جعفر صادق توانست(ع) شاگردانی مانند جابر بن حیان را تربیت کردند که بتوانند تولید و آنها را ثبت کنند.  

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار