رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی خبر داد:

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: میزان خرید گندم در اواخر دولت قبل ۸۷ هزار تن بوده که در سال زراعی گذشته میزان خرید گندم به ۲۵۶ هزار تن رسیده که ۱۵۰ هزار تن مورد نیاز استان و مازاد آن به استان‌های دیگر ارسال شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «دیار آفتاب»؛ علی صفری روز سه‌شنبه، در نشست خبری با اصحاب رسانه به‌مناسبت فرا رسیدن ایام‌الله دهه مبارک فجر و اطلاع‌رسانی از عملکرد و اقدامات بخش کشاورزی، گفت: علی‌رغم سه سال خشکسالی متوالی که گریبان‌گیر استان مرکزی بوده، میزان خرید گندم در اواخر دولت قبل ۸۷ هزار تن بوده که در سال زراعی گذشته میزان خرید گندم به ۲۵۶ هزار تن رسیده که ۱۵۰ هزار تن مورد نیاز استان و مازاد آن به استان‌های دیگرارسال شده است.

وی افزود: تولید شیرخام استان بیش از ۴۰۰ هزارتن است که حدود ۱۷۰ هزار تن مورد نیاز استان و در حدود ۲۳۰ هزار تن مازاد تولید شیر در استان داریم، همچنین گوشت قرمز نیز ۵۴ هزار تن تولید که ۳۶ هزار تن مورد نیاز، در گوشت مرغ ۷۰ هزار تن تولید که ۴۵ هزار تن مورد نیاز و تخم مرغ نیز ۴۸ هزار تن تولید که ۱۶ هزار تن مورد نیاز استان است که بسیاری از این موفقیت‌ها در دولت سیزدهم محقق شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: در رابطه با دانه‌های روغنی، کشور ایران بیش از ۸۵ درصد وابسته است و اقلیم استان مرکزی نیز برای کشت دانه‌های روغنی مناسب نیست و در چند سال گذشته به واسطه مشکلاتی که برای دانه‌های روغنی وجود داشته اقلیم استان مرکزی برای کشت آن مناسب نبوده است.

صفری بیان کرد: در خصوص تولید دانه‌های روغنی استان کارهایی صورت گرفته که جایگزین کشت گیاه کلزا، دانه‌های روغنی دیگری مثل کاملینا را ترویج کردیم که با توجه به اقلیم استان مرکزی و استقبال کشاورزان این دانه روغنی خیلی خوب جواب داده و در جهش تولید در دیم‌زارها این دانه روغنی را ترویج کرده‌ایم.

وی در پایان تصریح کرد: کشت دانه روغنی کاملینا با توجه به اینکه به صورت دیم کشت و از لحاظ خشکسالی آسیب زیادی نمی‌بیند، به خوبی از سوی کشاورزان مورد استقبال قرار گرفته و باید به سمتی برویم که گیاه کاملینا جایگزین گیاه کلزا شود زیرا گیاه کلزا برای مناطق پرباران و با رطوبت بالا مثل شمال کشور است که در آن مناطق نیز بهتر جواب می‌دهد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار