رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-17 04:18 شماره خبر : 7800 https://diyareaftab.ir/short/eGmBv 0
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک:

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: میزان فرزندآوری و نرخ موالید در استان‌ مرکزی نسبت به جمعیت مولد بسیار پایین و رو به کاهش است.

 اردلان زیلابی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ گفت: در طول تاریخ کشورها برای وارد شدن در عرصه نظامی و جنگی جامعه را تشویق به فرزندآوری می‌کردند تا نسل ادامه پیدا کند و در جنگ با قوت بیشتری حضور داشته باشند اما در زمان قحطی و کمبود منابع حیاتی نیز جمعیت را کنترل می‌کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: در حال حاضر مسائل مطرح جمعیتی بر اساس نیم قرن گذشته است، در کشور ما از دهه چهل تنظیم و کنترل جمعیت اتفاق افتاد و با وقوع انقلاب این جریان مسکوت ماند.

وی اظهار کرد: در دهه ۷۰ بار دیگر سیاست کنترل جمعیت با شدت خیلی زیاد در کشور اجرا شد و کتاب‌ها و دستورالعمل‌هایی در این زمینه ابلاغ شد اما حاصل این فرایند به طور متفاوتی به وجود آمد.

زیلابی تصریح کرد: عوامل متعددی مسئله کنترل جمعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از جمله مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است، بنابراین نباید نگاه تک بعدی به آن داشت، باید گفت متأسفانه میزان رشد فرزندآوری استان به سمت کاهشی شدن و میل به صفر شدن حرکت کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان این‌که در هرم جمعیتی قاعده هرم از جوانی به سالمندی و راس آن از پیری و کهولت به جوانی تغییر یافته است گفت: فرزندآوری در سنن و آداب ما افتخار و احترام به خانواده و بنیان آن مورد توجه و به‌عنوان رکن جامعه بوده است ولی  امروزه با افزایش سن ازدواج به تدریج تشکیل زندگی جای خود را به طلاق داده است.

وی ادامه داد: از کل جمعیت استان ۱۵۰ هزار نفر در رده سنی ۲۰ الی ۴۰ ساله، مجرد و بدون همسر هستند که اگر مقدمات ازدواج آنها فراهم شود، می‌تواند به میزان رشد موالید کمک کند و حدود ۲۲۰ هزار زن متاهل امکان فرزنددار شدن در استان هستند، اما از این اعداد فقط برای ۱۷ هزار نفر ثبت باروری و موالید گزارش شده و در واقع ۸ درصد این جمعیت زاد و ولد داشته‌اند.

زیلابی خاطرنشان کرد: با وجود پایین بودن میزان نرخ بیکاری و شرایط قابل قبول در استان انتظار می‌رود که ازدواج و باروری بیشتر باشد اما این توقع صورت نگرفته‌است و استان ما همچون استان گیلان و بخش‌هایی از مازندران در کشور جزو پیرترین استان‌ها شناخته می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک، بر رفع موانع ازدواج و سهل و آسان کردن این امر از سوی دستگاه‌های متولی تاکید کرد و گفت: از آبان‌ماه ۱۴۰۰ در خصوص سیاست افزایش جمعیت مصوبات و لوایحی از سوی مجلس شورای اسلامی پیرو منویات مقام معظم رهبری به دانشگاه علوم‌پزشکی ابلاغ شد که دانشگاه اهتمام ویژه به این مسئله دارد.

وی عنوان کرد: در این ابلاغیه قانون تشویق و ترفیع در سطح استان راه‌اندازی شده و در دانشگاه علوم پزشکی نیز این اتفاق افتاد و ستادی برای اجرای آن تشکیل و با استانداری، پزشکی قانونی و اداره ثبت احوال، جلسات متعددی در هر ماه برگزار شد که انجام و نحوه برگزاری این جلسات و پیگیری‌ها از سوی وزارت بهداشت بررسی و نظارت می‌شود.

وی افزود: تا قبل از این موضوع و تشکیل ستاد رتبه استان‌مرکزی در کشور ۲۶ بود که در سال گذشته با اهتمام و توجه ویژه نسبت به این قانون و فشار رئیس دانشگاه علوم پزشکی بر اجرایی شدن آن توسط دستگاه‌های مرتبط استان از رتبه ۲۶ به رتبه ۱۱ ارتقاء پیدا کرده است.

 زیلابی نرخ باروری بالا و طلاق پایین را چشم‌انداز و افق دید این نهاد دانست و گفت: مادر و فرزند سالم به همراه افزایش میزان موالید هدف و آرمان ما در این بخش است اما فقط دانشگاه علوم‌پزشکی در خصوص سیاست جوانی و بالا بردن میزان جمعیت در کشور دخیل نیست و فقط ۲۵ درصد از این موضوع به این بخش مربوط می‌شود و می‌بایست دولت برای تشکیل نهاد خانواده از سوی جوانان و فراهم کردن فرصت و امنیت شغلی، امنیت اجتماعی، مسائل رفاهی و تفریحی قوانین و تمهیداتی تصویب کند تا ان‌شاءالله در مسیر رشد جمعیت تغییری صورت پذیرد و هرم جمعیتی مانند گذشته با قاعده جوان شکل بگیرد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار