حالت تاریک
  • یکشنبه, 1404/08/25 شمسی | 2025/11/16 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن دیار آفتاب | diyareaftab.ir هستید؟
اراک نیازمند طرح جامع ترافیک پایدار است
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مركزی:

اراک نیازمند طرح جامع ترافیک پایدار است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مركزی گفت: حل معضل ترافیک اراک تنها با طرحی جامع و پایدار امکان‌پذیر است؛ طرحی که بر پایه مطالعات دقیق و کارشناسی شکل گیرد.

محمد پورشمس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» با اشاره به حل مشکل ترافیک و ساماندهی عبور و مرور در کلانشهر اراک گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت شهری در سال‌های اخیر، موضوع ترافیک و ساماندهی عبور و مرور خودروهاست. 

وی افزود: تجربه بسیاری از شهرهای بزرگ کشور نشان داده است که اجرای طرح‌های مقطعی و بدون پشتوانه مطالعاتی کافی، نه‌تنها به کاهش مشکلات منجر نشده؛ بلکه در مواردی حتی موجب افزایش نارضایتی شهروندان و ناکامی در تحقق اهداف شده است. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مركزی بیان کرد: نگاه امروز به مقوله ترافیک باید مبتنی بر یک طرح جامع، کامل و همه‌جانبه باشد؛ طرحی که تمامی ابعاد فنی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در نظر بگیرد و از آزمون و خطاهای گذشته پرهیز کند.

پورشمس عنوان کرد: طرح جامع ترافیک باید پیش از هر چیز بر پایه مطالعات دقیق و کارشناسی شکل گیرد. این مطالعات شامل بررسی حجم تردد خودروها، ظرفیت معابر، وضعیت حمل‌ و نقل عمومی، الگوهای سفر شهروندان و حتی تأثیرات زیست‌محیطی است. بدون چنین داده‌هایی، هر تصمیمی در حوزه محدودیت یا ساماندهی ترافیک، به‌ طور طبیعی با ریسک بالای شکست مواجه خواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: نقش شورای ترافیک استان به‌عنوان مرجع تصمیم‌گیری و تصویب طرح‌ها بسیار کلیدی است. حضور استاندار مرکزی به‌عنوان رئیس شورا نیز نشان‌دهنده اهمیت موضوع و ضرورت هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف اجرایی است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مركزی اظهار کرد: از سوی دیگر، اجرای هر طرح ترافیکی بدون همراهی و موافقت پلیس امکان‌پذیر نیست. پلیس نه تنها ضامن اجرای قانون است بلکه ابزارهای نظارتی مانند دوربین‌های کنترل ترافیک و نیروهای میدانی را در اختیار دارد. 

پورشمس تأکید کرد: اگر طرحی بدون هماهنگی با پلیس تدوین شود، عملاً ضمانت اجرایی نخواهد داشت و نمی‌تواند به موفقیت برسد؛ بنابراین، اخذ نظر کارشناسی پلیس و جلب موافقت آن‌ها باید به‌عنوان یکی از ارکان اصلی طراحی و تصویب طرح در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: بخش مهم دیگری که در طرح جامع باید دیده شود، موضوع محدودیت‌های تردد خودروهاست. این محدودیت‌ها باید متناسب با شرایط شهر، ظرفیت معابر و میزان آلودگی هوا طراحی شوند. اما نکته اساسی این است که محدودیت‌ها تنها بخشی از طرح هستند و نباید به‌عنوان راه‌حل اصلی تلقی شوند و توسعه حمل ‌و نقل عمومی، فرهنگ‌سازی در میان شهروندان، ایجاد زیرساخت‌های هوشمند و مدیریت تقاضای سفر از جمله اقداماتی است که باید در کنار محدودیت‌ها موردتوجه قرار گیرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مركزی افزود: امید می‌رود طرحی که در شورای ترافیک مطرح و تصویب خواهد شد، طرحی جامع و کامل باشد؛ طرحی که همه جوانب فنی و اجتماعی در آن دیده شود و با پشتوانه مطالعاتی وسیع تدوین شده باشد. چنین طرحی می‌تواند به‌طور واقعی مشکل‌گشا باشد و نه تنها از شکست‌های گذشته جلوگیری کند بلکه الگویی موفق برای سایر شهرها نیز فراهم آورد. 

پورشمس در پایان تصریح کرد: همراهی دستگاه‌های اجرایی، نظر کارشناسان، موافقت پلیس و حمایت مردم، چهارستون اصلی موفقیت این طرح خواهند بود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!