رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1402-08-04 16:15 شماره خبر : 1027 https://diyareaftab.ir/short/4QaY4 0
سرپرست فرمانداری تفرش:

سرپرست فرمانداری تفرش گفت: آمریکایی‌ها در تصویب قانون کاپیتولاسیون به دنبال سرپوش گذاشتن بر جنایات خود و همچنین سلطه و نفوذ سیاسی، امنیتی، اجتماعی و نظامی در ایران بودند.

به گزارش «دیارآفتاب»؛ جواد اتابکی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی ندای تفرش، با بیان اینکه سلطه آمریکا بر کشورهای دیگر سابقه تاریخی دارد، گفت: آمریکا در طول تاریخ به دنبال سلطه بر کشورهای جهان به ویژه ایران از نظر سیاسی و فرهنگی بوده است.

وی، اظهار کرد: آمریکایی‌ها در دوران پهلوی با اعزام نیروهای نظامی خود به ایران در راستای حفظ منافع و امنیت نیروهای خود به سلطه‌گری پافشاری کردند و برای رفع موانع حقوقی و قانونی مبنب بر حضور نیروهای آمریکایی در ایران به دنبال تصویب لایحه‌های مختلفی بودند.

سرپرست فرمانداری تفرش، بیان کرد: آمریکا برای اجرای سریع اصلاحات اقتصادی و سیاسی مورد نظر کاخ سفید، ایران را تحت فشار قرار داده بود.

اتابکی، ادامه داد: احیاء نظام کاپیتولاسیون با هدف اعطای مصونیت سیاسی و کنسولی به اتباع آمریکایی در ایران در دستور کار دولت قرار گرفت و پیشنهاد تصویب کاپیتولاسیون در اسفند ۱۳۴۰ از سوی سفارت آمریکا به دولت اسدالله علم داده شد که نهایتاً در ۲۱ مهر ۱۳۴۳ حسنعلی منصور نخست وزیر وقت این لایحه را به مجلس شورای ملی برد و به تصویب نمایندگان مجلس رساند.

وی، با بیان اینکه تصویب لایحه کاپیتولاسیون یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌های حکومت پهلوی است، گفت: قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ زمینه ساز تبعید امام خمینی(ره) به خارج از کشور شد.

سرپرست فرمانداری تفرش، با اشاره به دیگر خیانت‌های پهلوی و اعطا امتیازات مختلف به آمریکا اظهار کرد: موافقت‌نامه عمومی برای همکاری اقتصادی آمریکا و ایران، امتیازات وسیعی بود که محمدرضا پهلوی به مستشاران آمریکایی در ایران داد و این امتیازات سرآغازی بر احیای کاپیتولاسیون بود تا آمریکا از آنها در راستای تغییرات سیاسی، فرهنگی و حفظ جایگاه خود حمایت کند.

اتابکی با شاره به هدف آمریکا از تصویب قانون کاپیتولاسیون تصریح کرد: آمریکایی‌ها به دنبال سرپوش گذاشتن بر جنایات خود و همچنین سلطه و نفوذ سیاسی، امنیتی، اجتماعی و نظامی در ایران بودند.

وی، عنوان کرد: آمریکا قواعد استعماری دوران استعمار را در قالبی دیگر احیاء کرد و ابعاد دیگری بر سلطه جویی و استعمار را نمایان ساخت به طوری که اگر تا پیش از نفوذ آمریکا، استعمارگران سلطه نظامی و نفوذ امنیتی را مدنظر داشتند اما آمریکایی‌ها با زیرکی تمام، نفوذ نظامی را با نفوذ فرهنگی و تهاجم فرهنگی در هم آمیختند و سلطه گری را یک مرحله به پیش بردند.

سرپرست فرمانداری تفرش، خاطرنشان کرد: سلطه جویی آمریکا در ایران، برنامه مستمری بود که از لحظه ورود آمریکایی‌ها به ایران آغاز شد و دنبال سلطه فرهنگی در کشور ایران بودند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار