رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/07/27 Friday - 2024 18 October الجمعة ، 15 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-17 08:02 شماره خبر : 8684 https://diyareaftab.ir/short/4a506 0
دادستان عمومی و انقلاب اراک خبر داد:

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی گفت: نبود دادسرا مشکلاتی را به وجود آورد که مسئولان استانی برآن شدند تا در چهار شهرستان تفرش، آشتیان، فراهان و کمیجان دادسرا را احیا کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ به نقل از ندای تفرش، حجت‌الله درودگر در آئین احیای دادسرای شهرستان تفرش گفت: بر اساس قانون آئین دادرسی کیفری در هر شهرستان در معیت دادگاه نهادی به نام دادسرا وجود دارد؛ با تشکیل دادگاه‌‌های عمومی و انقلاب نهادی به نام دادسرا وجود نداشت و در دهه ۷۰ نهاد دادسرا برچیده شد.

درودگر افزود: نهایتاً در سال ۱۳۹۲ به قانون آئین دادرسی کیفری تغییر پیدا کرد و ماده قانونی در آن بود که در شهرستان‌هایی که پرونده‌ها کم است دادسرا نباشد و به صورت دادگاه عمومی بخش دادگستری اداره شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی اظهار کرد: با توجه به مشکلات از جمله کمبود نیرو، دادسرا در برخی شهرستان از جمله تفرش جمع و تبدیل به دادگاه بخش شد.

وی با اشاره به احیاء دادسرا در چهار شهرستان استان مرکزی عنوان کرد: چهار شهرستان از جمله تفرش، آشتیان، فراهان و کمیجان نهاد دادسرا برچیده شد و تشکیلات به صورت دادگاه عمومی کار خود را ادامه داد؛ نبود دادسرا مشکلاتی را به وجود آورد که مسئولان استانی برآن شدند تا در این چهار شهرستان دادسرا را احیا کنند.

درودگر ادامه داد: نهایتاً این تشکیلات در دو شهرستان تفرش و فراهان احیا شد و کمیجان و آشتیان همچنان دادگاه عمومی بخش است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی با اشاره به تفاوت دادگاه و دادسرا بیان کرد: پرونده‌های کیفری مراحل مختلفی از ابتدای تشکیل پرونده تا زمانی که مجازات اجرا می‌شود دارد  که می توان در سه مرحله تقسیم کرد؛ مرحله اول تحقیقات مقدماتی شامل کشف جرم، تعقیب متهم و تحقیق از متهم است مرحله دوم دادرسی صدور حکم و مرحله آخر اجرای حکم است.

وی ادامه داد: از این سه مرحله دو مرحله انجام تحقیقات مقدماتی و اجرای حکم در صلاحیت دادسرا است و صدور حکم در صلاحیت دادگاه است.

 دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی به پایین بودن جرم در شهرستان تفرش اشاره و بیان کرد: شهرستان تفرش شهرستانی است که مردمانی نجیب، با فرهنگ، دارای علم و ادب هستند و میزان نرخ بزه در سطح شهرستان نسبت به سایر نقاط کشور پایین تر است.

وی بحث پیشگیری را بسیار مهم و اساسی دانست و گفت: در اصل ۱۵۶ قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضائیه پیشگیری از وقوع جرم است و این به معنای اینکه قوه قضائیه به تنهایی باید پیشگیری از وقوع جرم کند، نیست.

برای رسیدن به امنیت احتیاج به پیشگیری است

در ادامه این آئین نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان گفت: تفرش به شهر فرهنگی معروف است و با توجه به افزایش جمعیت در آخر هفته یکی از موضوعات مهم موضوع امنیت است؛ که در مقایسه با شهرهای دیگر این شهرستان دارای امنیت بالاتری است.

وی ادامه داد: هرچه ضریب امنیت بالا باشد جذب گردشگر برای شهرستان بیشتر می‌شود.

بیاتی یکی از راه‌های برقراری امنیت را وجود دادسرا دانست و بیان کرد: دادسرا در برقراری امنیت بسیار اهمیت دارد و برای امینت همگان باید تلاش کنند.

وی ادامه داد: برای رسیدن به امنیت احتیاج به پیشگیری است؛ اقدامات پیشگیرانه در همه دستگاه‌ها، حتی در منزل افراد هم می‌تواند صورت گیرد.

بیاتی با بیان اینکه باید از وثوع جرم پیشگیری شود اظهار کرد: باید از وقوع جرم از جزترین ماموریت یک اداره تا کلان آن اداره پیشگیری شود مانند مردم نسبت به منابع طبیعی، برداشت آب، اختلافات مرزی و … توجیح شوند؛ توجیح مردم، ارتباط مردم، در بین مردم بودن می‌تواند از وقوع جرم پیشگیری کند.

کاهش جرم در 6 ماهه اول سال در شهرستان تفرش

در بخش دیگری از این آئین فرماندار تفرش گفت: در شش ماهه ابتدای امسال کاهش جرائم را در سطح شهرستان شاهد بودیم که ۳۳ درصد جرائم نسب به مشابه پارسال کمتر است.

وی به عمده‌ترین جرم در سطح شهرستان اشاره و عنوان کرد: عمده‌ترین جرم در سطح شهرستان سرقت است که میزان دستگیری‌ها در سطح شهرستان افزایشی بوده است.

فرماندار تفرش ادامه داد: پیشگیری که در حوزه مواد مخدر صورت گرفته است باعث شده کشفیات، افزایشی باشد همچنین برخوردها در این حوزه افزایشی بوده است.

اتابکی در ادامه به دو جرم عمده که در سطح شهرستان اتفاق افتاده است اشاره و تصریح کرد: دو جرم عمده که در سطح شهرستان بوده یکی سرقت از عنف و دیگری درگیری و تیراندازی که در دو مرحله در پارک حکیم نظامی و شهرک امام بوده که هر دو جرم خانوادگی بوده است؛ در جرم تیراندازی حکم بسیار سنگین و برخورد جدی صورت گرفت و افرادی که ایجاد رعب و وحشت کرده بودند اکنون در زندان هستند.

وی ادامه داد: در مجموع وضعیت جرائم و امنیت شهرستان یکی از بهترین شهرستان‌های استان است و در پایین ترین سطح قرار دارد.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار