رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
چهارشنبه 1403/02/19 Wednesday - 2024 08 May الأربعاء ، 29 شوّال ، 1445
ساعت
1402-06-13 12:23 شماره خبر : 25 https://diyareaftab.ir/short/y4X6V 0
ظرف دو سال آینده؛

مدیرعامل برق منطقه‌ای باختر گفت: در دو سال آینده ۲۷ پروژه ایستگاه برق و ۲۵ پروژه خط تعریف شده که در مجموع سه هزار مگاوات آمپر ظرفیت و هزار کیلومتر مدار به طول خطوط اضافه خواهد شد.

 به گزارش «دیار آفتاب»؛ مجتبی داودآبادی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: وظیفه اصلی برق منطقه‌ای باختر، انتقال و تأمین انرژی است و استان‌های مرکزی، همدان و لرستان تحت پوشش این منطقه بوده و تقریباً وسعت جغرافیایی این سه استان ۷۷ هزار کیلومترمربع است.

داودآبادی اظهار کرد: ۴۳ صنعت سنگین در این منطقه وجود دارد که مصرف بالایی دارند و انرژی، مستقیماً برای مصرف تحویل آنها داده می‌شود و همچنین بخشی از انرژی نیز تحویل شرکت‌های توزیع این سه استان می‌شود و این شرکت‌ها انرژی را به مصرف‌کننده می‌رسانند.

وی ادامه داد: تقریباً در این سه استان دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مشترک تحت پوشش این سه شرکت توزیع هستند و علاوه بر دو مورد فوق، انرژی بین مناطق، تبادل هم می‌شود به این صورت که در ۶ ماه اول سال، انرژی به سمت جنوب و در زمستان از جنوب به سمت شمال و مرکز، ترانزیت می‌شود.

مدیرعامل برق منطقه‌ای باختر گفت: این شرکت به سبب موقعیت جغرافیایی بالاترین تبادل برق در کشور را دارد به طوری که تقریباً سالانه حدود ۳۷ میلیارد کیلووات ساعت تبادل انرژی صورت می‌گیرد که در این خصوص این منطقه رتبه یک را به خود اختصاص داده است.

داودآبادی افزود: ظرفیت پست‌های انتقال و فوق توزیع در این سه استان بالای ۱۸ هزار مگاوات آمپر با ۱۹۷ ایستگاه انتقال و فوق توزیع است و همچنین ۱۱ هزار کیلومتر خط انتقال و فوق توزیع در این منطقه وجود دارد.

وی ادامه داد: در این منطقه نیروگاه‌هایی از جمله نیروگاه ۱۳۰۰ مگاواتی شازند، نیروگاه هزار مگاواتی شهید مفتح همدان، نیروگاه ۴۸۴ مگاواتی خرم در استان لرستان و نیروگاه ۴۵۰ مگاواتی رودبار لرستان و…، وجود دارند و در مجموع، ۳۱۷۴ مگاوات ظرفیت تولید برق دارند و همچنین نیروگاه‌های تولید پراکنده نیز در مجموع، ۱۷۱ مگاوات ظرفیت تولید برق را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرعامل برق منطقه‌ای باختر گفت: در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر اقدامات خوبی در حال انجام است و کار بزرگی به ویژه در استان مرکزی آغاز شده است. 

داودآبادی افزود: در حال حاضر تقریباً بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور در شهرستان محلات در حال ساخت است که قول داده شده که تا پایان سال بخش عمده‌ای از آن راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه استان همدان ۵۰ مگاوات انرژی خورشیدی در حال تولید دارد، گفت: در مجموعه استانداری مرکزی ۷۰۰ مگاوات تفاهم‌نامه با شرکت ساتبا به عنوان متولی تأمین انرژی‌های نو منعقد شده که تاکنون برای ۱۵۰ مگاوات آن در مناقصه سرمایه‌گذار انتخاب شده است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای باختر اضافه کرد: در قانون هوای پاک، دولت مکلف شده است که ۳۰ درصد هر توسعه نیروگاهی، در حوزه انرژی تجدید پذیر باشد و در این دولت برنامه وزارت نیرو توسعه ۳۵ هزار مگاوات برای رفع ناترازی تولید و مصرف است که ۳۰ درصد آن معادل ۱۰ هزار مگاوات به انرژی تجدیدپذیر اختصاص پیدا کرده است.

داودآبادی اظهار کرد: ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه برقابی به عنوان انرژی پاک وجود دارد و در مجموع با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تولید برق، در بخش انرژی پاک خواهد بود.

وی یادآور شد: وزارت نیرو برای رفع ناترازی، در یک برنامه ۴ ساله قصد دارد ۳۵ هزار مگاوات به تولید کشور اضافه کند که تحقق این میزان تولید، نیازمند شبکه و ایستگاه‌های مختلف است، بر این اساس و در راستای اجرای سیاست‌های وزارت نیرو، برق باختر در این سه استان برنامه‌ریزی خود را انجام داده است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای باختر گفت: در دو سال گذشته خوشبختانه در حوزه ایستگاه‌های انتقال و فوق توزیع ۱۹ پروژه مهم انجام و تحویل شده که ۷۳۰ مگاوات آمپر ظرفیت ایجاد کرده است، همچنین ۱۶ پروژه خط انتقال و فوق توزیع نیز به طول تقریبی ۱۵۰ کیلومتر اجرا شده است.

داودآبادی یادآور شد: به منظور ادامه برنامه در دو سال آینده ۲۷ پروژه ایستگاه برق و ۲۵ پروژه خط تعریف شده که در مجموع سه هزارمگاولت آمپر ظرفیت آن‌هاست و هزار کیلومتر مدار به طول خطوط اضافه خواهد شد که در طول تاریخ رقم بی‌سابقه‌ای خواهد بود، این پروژه‌ها حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که امیدواریم با تلاش‌های انجام شده این برنامه‌ها به ثمر برسد.

وی خاطرنشان کرد: در برق باختر پیک مصرف منطقه حدود سه هزار و ۷۰۰ مگاوات است و این شرکت یکی از شرکت‌هایی است که در حوزه زیرساختی مشکلی ندارد چرا که از دیرباز در شبکه برق باختر، سرمایه‌گذاری مناسبی صورت گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار