درباره نویسنده
خطبه 77 نهجالبلاغه؛
شکر خدا در هر حال

حضرت علی (علیهالسلام) در نهجالبلاغه از شکر خدا در هر حال گفتهاند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» هر روز یک حکمت از نهجالبلاغه امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) را میخوانیم.
من خطبة له (علیهالسلام) بعد التحکیم و ما بلغه من أمر الحکمین و فیها حمد اللّه علی بلائه، ثم بیان سبب البلوی:
الحمد علی البلاء:
الْحَمْدُ لِلَّهِ، وَ إِنْ أَتَی الدَّهْرُ بِالْخَطْبِ الْفَادِحِ وَ الْحَدَثِ الْجَلِیلِ، وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ [وَحْدَهُ] لَا شَرِیکَ لَهُ لَیْسَ مَعَهُ إِلَهٌ غَیْرُهُ، وَ أَنَّ مُحَمَداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ (صلی الله علیه وآله).
ترجمه:
خطبهای از آن حضرت بعد از حکمیّت:
حمد برای خداوند است، در هر حال، و در این زمان، که روزگار این فاجعه دشوار و حادثه بزرگ را پیش آورده است. و شهادت میدهم که معبودی جز الله نیست و هیچ خدایی غیر از او و با او نباشد. و شهادت میدهم که محمد (صلی الله علیه وآله) بنده او و پیامبر اوست.
شرح:
همان گونه که در بالا اشاره شد، این خطبه را امیر مؤمنان بعد از خاتمه کار حکمین بیان فرمود. پیامد حکمین برای جهان اسلام بسیار سخت و ناگوار بود. این جریان ثابت کرد که اگر علی علیه السّلام آنها را از مسأله ارجاع به حکمیت نهی فرمود و بر لزوم ادامه جنگ تا پیروزی نهایی توصیه کرد، دلیلش این گونه پیامدها بود. از این رو امام علیه السّلام مردم کوفه را سخت سرزنش میکند و به آنها نشان میدهد که این محصول نافرمانی و پند نپذیرفتن آنان است.
شرایطی که این خطبه در آن بیان شده، شرایطی بسیار دردناک و جانکاه بود. توطئههای معاویه و عمرو بن عاص، با استفاده از جهل و نادانی ابوموسی اشعری و گروه عظیمی که پشت سر او ایستاده بودند، به نتیجه رسیده بود. آنها موفّق شدند که نتیجه حکمیت را به نفع خود تمام کنند و به پندار خویش امام را از خلافت عزل کرده، معاویه را بر جای او بنشانند! این در حالی بود که غم و اندوه قلب امام را میفشرد، زیرا از قبل تمام این امور را پیش بینی فرموده و به مردم عراق و کوفه خبر داده بود، ولی جهل و عصبیّت و لجاجت و خودخواهی و تنبلی و تن پروری مانع از آن شد که نصایح حکیمانه امام را پذیرا شوند.
به هر حال امام این خطبه را مانند خطبههای دیگر، با حمد و ثنای الهی شروع میکند، حمد و ثنایی که رنگ دیگری دارد و خدا را حتّی بر این حادثه دردناک و امتحان بزرگ ستایش میکند. میفرماید: «ستایش مخصوص خداوند است هر چند روزگار حوادث سنگین و مهم (و دردناکی برای ما) پیش آورده است. «الْحَمْدُللهِِ وَ إنْ أَتَی الدَهْرُ بِالْخَطْبِ (۱) الْفَادِحِ (۲) وَ الْحَدَثِ الْجَلِیلِ».
جالب این که امام در اینجا اوّلا خدا را بر این حادثه سپاس میگوید تا معلوم شود که شکر و ثنای الهی، تنها در برابر حوادث خوشایند و کامرواییها و پیروزیها و بهره مند شدن از مواهب معنوی و مادّی نیست، بلکه در همه حال باید او را حمد و ثنا گفت، در سلامت و بیماری، در شادی و غم، در پیروزی و شکست، در همه جا و در برابر همه چیز، چرا که حتّی این حوادث دردناک نیز فلسفههایی دارد که اگر درست شکافته شود، آنها نیز جزء نِعَمْ و مواهب الهی است.
ثانیاً: این حادثه دردناک را به روزگار نسبت میدهد و میدانیم که روزگار، چیزی جز مردم روزگار نیست و گرنه تابش آفتاب و ماه و نزول باران و وزش باد و سایر امور طبیعی چیزی نیست که منشأ این امور باشد و در خور گِله.
این مردم روزگارند که به خاطر اعمال غلطشان گرفتار عواقب دردناک میشوند! در همین حادثه اگر مردم عراق گوش به فرمان امام و مولایشان داده بودند و از هشدارهای او بیدار شده و از پندهای این حکیم الهی نتیجه گرفته بودند، هرگز در چنین دام سختی گرفتار نمیشدند.
منظور از «خَطْبِ فادح» (با توجه به این که خطب، به معنای «امر مهم» است، و «فادح» به معنای «تأکید دیگری بر آن است»)، داستان حکمین است که برای جهان اسلام بسیار سخت و سنگین بود و پیامدهای ناگواری را به بار آورد.
درست است که داستان حکمین – به شرحی که در نکات خواهد آمد – چیزی را دگرگون نساخت، ولی بهانه خوبی به دست معاویه و پیروان او برای اغوای ناآگاهان داد و بدعت بسیار بدی در جهان اسلام گذاشت.
تعبیر به «حدث جلیل» تأکید دیگری بر آثار سوء این بدعت شوم است.
حضرت، بعد از این حمد و ثنا، شهادت به یگانگی خداوند و نبوت پیامبر اسلام میدهد و میفرماید:
«گواهی میدهم که معبودی جز خداوند یگانه نیست، شریکی ندارد و معبودی با او نمیباشد، و گواهی میدهم که محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) بنده و فرستاده اوست؛ «وَ أَشْهَدُ أَنْ لاَإِلهَ إِلاّ اللهُ لا شَریکَ لَهُ، لَیْسَ مَعَهُ إِلهٌ غَیْرُهُ، وَ أَنَّ مُحَمَداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ (صلی الله علیه وآله وسلم)».
ذکر شهادتین در آغاز این خطبه، ممکن است علاوه بر تأکید مجدّد بر لزوم تقویت پایههای تکامل انسان و احیای اصول عقیدتی اسلام، اشاره به این نکته باشد که رسوایی حادثه حکمین، از اینجا سرچشمه گرفت که مردم اصل توحید را پشت سر گذاشتند و به دنبال کارهای شرک آلود رفتند و تأسّی به پیامبر اسلام را نادیده گرفتند و تسلیم هوای نفس شدند.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- «علی فاضلی» نایبقهرمان مسابقات قویترین مردان شد
- آخرین وضعیت پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی
- برگزاری اجتماعات یادگیری معلمان
- تلخ و شیرینهای ۴ ساله خانه ملت!
- دادستان جدید خمین معرفی شد
- حادثه تلخ بمباران شهر اراک در دوران دفاعمقدس
- مجتمع آب سنگین خنداب را بیشتر بشناسید
- مسیرهای راهپیمایی روز قدس در استان مرکزی
- «حسین افضلی» بازرس کل استان مرکزی شد
- افزایش ۲۲ درصدی نرخ نان در استان مرکزی
آخرین اخبار
- ترور؛ سناریوی شکستخورده علیه ایران
- نشست هماندیشی بانوان موفق ساوه برگزار شد
- کشف ۴۴۵ دستگاه ماینر غیرمجاز در استان مرکزی
- ۴۰۵ موتورخانه در سال جاری بهینهسازی شد
- حذف صفر از پول تأثیری در تورم ندارد
- ورزشکاران ناشنوای استان مرکزی در اردوی ملی کاراته
- پنجم مردادماه تجلیگاه ایثار و مقاومت اراک
- اربعین نمایش همبستگی در جنگ ترکیبی
- سهروردی احیاکننده حکمت ایران قبل از اسلام بود
- شکر خدا در هر حال
- مشاهده بیشتر